۲۸ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9628278
T T
۰ نفر
تلسکوپ فضایی وایز 25 هزار سیارک را شناسایی کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/28 علمی آموزشی.فضا.سیارک تهران- یکی از جدیدترین تلسکوپهای فضایی ناسا طی شش ماه گذشته 25 هزار سیارک را که تاکنون مشاهده نشده بود، شناسایی کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ؟ 95 سیارک از این تعداد در نزدیکی زمین قرار دارد، اما این فاصله اندک در علم ستاره شناسی به معنای یک فاصله 48 میلیون کیلومتری است. این سیارک ها به این زودی ها تهدیدی برای زمین ایجاد نخواهند کرد.
تلسکوپ WISE با اتمام نخستین اسکن کامل آسمان، دور دیگری از تصویر برداری را آغاز می کند.
توجه اغلب تلسکوپها به داغترین و درخشانترین اجرام آسمانی است، اما وایز به ویژه به مشاهده اجرام تاریک و سرد حساس است ؟ اجرامی که می توان آنها را اجرام مخفی و پنهان کیهان نامید.
در کنار تمامی این سیارک ها، 15 ستاره دنباله دار جدید را نیز رصد کرد.
این تلسکوپ فضایی همچنین صدها کوتوله قهوه ای (اجرام ستاره ای بزرگتر از یک سیاره و کوچکتر از ستاره ) را مشاهده و وجود 20 مورد از آنها را از جمله برخی از سردترین کوتوله های قهوه ای را تایید کرد.
این تلسکوپ همچنین کهکشان بسیار نورانی را شناسایی کرد که گفته می شود در فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و از برخورد کهکشانهای دیگر شکل گرفته است.
پیتر آیزنهارت از آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا و مدیر این ماموریت گفت: در حال پر کردن جاهای خالی در کائنات، از اجرام اطراف زمین گرفته تا کهکشانهای در حال شکل گیری هستیم.
تلسکوپ 16 اینچی وایز در آزمایشگاه دینامیک فضایی دانشگاه یوتا ساخته شده است. این تلسکوپ در فاصله 480 کیلومتری به دور زمین می گردد و هر 11 ثانیه از تمامی آسمان عکس می گیرد.
تیموتی اسپار ستاره شناس هاروارد و مدیر مرکز سیاره کوچک می گوید: سیارک های نزدیک به زمین که توسط وایز کشف شده اند بطور میانگین بزرگ تر از سیارک هایی هستند که تلسکوپهای دیگر شناسایی کرده اند.
این تصاویر جدید می تواند به دانشمندان کمک کند محاسبات بهتری در مورد تهدیدات بالقوه این سیارک ها داشته باشند.
علمی/9023 شماره 068 ساعت 15:22 تمام
۰ نفر