قم ـ ایرنا ـ همزمان با فرارسیدن هفته زمین پاک، سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم با حضور در پاسگاه محیطبانی سمندری، با تعدادی از محیطبانان استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

منطقه حفاظت‌شده «پلنگ‌دره» استان قم؛ با وسعتی حدود ۳۲ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده است و با «استان مرکزی» مرز مشترک دارد و با میانگین ارتفاع یک‌هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان است.

این منطقه حفافظت‌شده دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و با توجه به میزان بارندگی مناسب و وجود گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری، دارای ارزش اکولوژیک بسیار بالایی است.

۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی شده است و از سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی به عنوان «منطقه شکار ممنوع» معرفی شد و در سال ۱۳۸۸ در فهرست «مناطق حفاظت‌شده» ایران قرار گرفت.

منطقه «پلنگ‌دره» از زیستگاه‌های انواع وحوش از جمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته، به همین علت از دیرباز مورد توجه شکارچیان بوده است.

هم اکنون ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست در این منطقه گزارش شده است؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گُراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستانداران این منطقه هستند.  

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha