رتبه‌بندی معلمان

هیات وزیران در جلسه سوم آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد. مطابق این تصویب‌نامه، رتبه‌بندی به مفهوم فرآیند تعیین رتبه‌های پنج‌گانه معلمان براساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان اطلاق می‌شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هفدهم آذر سال ۹۸ تصویب‌نامه موضوع نظام رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد.

بیست و هشتم دیماه ۹۸ نیز رییس سازمان برنامه و بودجه بخشنامه اختصاص ۱۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد. «محمدباقر نوبخت» با انتشار این بخشنامه اعلام کرد: بر اساس اجرای قانون بودجه سال ۹۸ تخصیص هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش برای اجرای شیوه‌نامه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان به مدت چهار ماه (مهر تا دی ۹۸) از محل ردیف تعیین شده، اعلام می‌شود.

مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

رتبه‌بندی معلمان از جمله طرح‌های آموزش و پرورش کشور بود که طی چند سال مطرح شد و در سال ۱۳۹۳ مرحله نخست آن به اجرا درآمد، پس از آن به دلایلی با مشکلاتی مواجه بود تا اینکه هیات وزیران آذر سال ۱۳۹۸ در اجرای وعده رییس جمهوری نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه آنان تصویب کرد و مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص داد.

 بر اساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیازآور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و توانایی‌ها، دوره های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه محاسبه می‌شود.

این رتبه‌بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق فرهنگیان نیز می‌شود، صلاحیت­‌های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه­‌ای از شایستگی­‌ها، توانمندی‌­ها و مهارت‌­هایی است که معلم حین کار به دست آورده، خود را ارتقا می‌دهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می‌شود و البته هرچند سال یک‌بار به‌روز خواهد شد؛ این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند و در ادامه مزایایی همچون کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

این تصمیم دولتمردان ایجاد انگیزه و امیدی برای فرهنگیان شد تا آنها که سال‌ها در انتظار به بار نشستن طرح رتبه‌بندی بودند اکنون از مزایای آن بهره مند شوند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اعلام جزییات طرح رتبه‌بندی معلمان از افزایش میانگین حقوقی ۴۲۰ هزار تومانی معلمان و ۱۰ درصد افزایش حقوقی بیشتر معلمان ابتدایی در این طرح خبر داده و گفته است: با شیوه‌نامه‌ای که ارسال خواهد شد نحوه تخصیص معلمان به رتبه‌های مختلف تعیین می‌شود که این شیوه‌نامه آماده‌ شده و با ابلاغ آن به استان‌ها عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به کسانی که مشمول این طرح می‌شوند اظهارکرد: حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد و افراد با اختصاص به رتبه‌های مختلف این انگیزه را پیدا می‌کنند تا دانش تخصصی و صلاحیت‌های حرفه‌ای خود را افزایش دهند تا به رتبه‌های بالاتر ارتقا پیدا کنند و از امتیازات بهتری برخوردار شوند.حاجی میرزایی با اشاره به ملاک‌های رتبه‌بندی تصریح کرد: تمام معلمانی که از طبقه‌بندی مشاغل آموزشی برخوردار هستند، مشمول این طرح می‌شوند. جزییات بیشتر درباره چگونگی رتبه‌بندی معلمان اینجا قابل مطالعه است.

افزون بر این، به منظور نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه و شناخت مزایا، موانع و مشکلات مربوط، مقرر شد کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تشکیل ‌شود تا ظرف یک سال، بررسی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهد و راهکارهای پیشنهادی را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از طریق وزارت آموزش و پرورش به هیئت وزیران ارایه کند.

خبرگزاری ایرنا با ایجاد پرونده خبری پیش رو اخبار مرتبط با موضوع رتبه‌بندی معملان را شامل جزییات آن و نیز دیدگاه‌های مدیران و کارشناسان در این زمینه برای آگاهی بیشتر به مخاطبان گردآوری و عرضه کرده است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده