رسیدگی به شکایت ها از قصور پزشکی

تهران- ایرنا- براساس گزارش‌ها بیشترین پرونده قصور پزشکی به رشته‌های دندانپزشکی و زنان و زایمان مربوط می‌شود؛ مشکلی که گاه رخ می‌دهد و شهروندان را به شکایت از آن وا می‌دارد؛ این شکایت‌ها را سازمان نظام پزشکی و نیز پزشکی قانونی رسیدگی می‌کنند.

از دیدگاه حقوقی خطاهای پزشکی با قصور در پزشکی تفاوت دارند. خطاهای پزشکی یک عمل ناخواسته است که به نتیجه مطلوب در امر طبابت منجر نمی‌شود. از طرفی خطای جزایی پزشکی یا قصور به آن دسته از خطاهایی اطلاق می‌شود که اولا باید موجب ایجاد عارضه و آسیبی شده باشد و ثانیا این عارضه ناشی از قصور یا تقصیری از ناحیه کادر درمان باشد.

براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانون حدود ۳۲ درصد از پرونده های ارجاعی به این سازمان شامل پروندهای قصور پزشکی است که بخشی از آنها تبرئه می شوند و بخشی هم قصور در آن‌ها محرز است، اما آن‌چه مهم است، گاهی بخشی از قصورهای پزشکی منجر به عوارض شدید و برگشت ناپذیر یا حتی مرگ بیمار می شود.

به گفته «عباس مسجدی آرانی» رییس سازمان پزشکی قانونی ارتباط ناصحیح با بیمار و وقت نگذاشتن پزشک برای بیمار و حجم بالای کار و عدم رعایت اخلاق پزشکی از جمله مشکلاتی است که منجر به قصور پزشکی می‌شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی همچنین خبر داد: درمورد کاهش پرونده‌های قصور پزشکی نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم از جمله اینکه با دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت در این خصوص نیز تفاهمنامه امضا کردیم تا با درس گرفتن از قصور پزشکی که در گذشته صورت می‌گرفته، بتوانند از قصور پزشکی پیشگیری کنند.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین تعداد شکایات قصور پزشکی از فروردین تا آبان سال ۱۳۹۸ به ترتیب مربوط به رشته‌های دندان‌پزشکی با ۶۶۲، زنان و زایمان با ۵۱۹، جراحی عمومی با ۴۴۷، جراحی ارتوپدی با ۳۲۷، پزشکان عمومی با ۲۹۲، گوش حلق و بینی با ۲۲۸ و پرستاری با ۲۱۴ بوده است.

همچنین در این بازه زمانی استان های تهران، فارس و البرز بیشترین و استان های لرستان، ایلام و هرمزگان کمترین آمار شکایات قصور پزشکی را داشته اند.

اخبار پرونده