سنندج- ایرنا- رشد پنج درصدی اقامت گردشگران در کردستان نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا، افزایش چشمگیر فروش صنایع ‌دستی استان در ایام عید امسال و انجام بیش از یک ‌هزار بازدید نظارتی در مراکز اقامتی، عناوین چند خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: بر اساس آمارها از روز ۲۶ اسفندماه سال گذشته تا پایان دهم فروردین ‌ماه سال‌ جاری ۲۷۸ هزار و ۷۳۴ نفر در هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اقامت داشته‌اند که در مقایسه با نوروز سال ۹۸ رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد.

یعقوب گویلیان افزود: همچنین در بازه‌ زمانی اعلام شده یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۸۳۱ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند که این رقم نشان‌ دهنده رشد ۳۶ درصدی بازدید مسافران نسبت به مدت زمانی مشابه سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا است.

وی ادامه داد: تمامی امکانات برای خدمات‌دهی مسافران و گردشگران نوروزی بکار گرفته شده است و بنا بر دستور وزارت میراث ‌فرهنگی هیچگونه افزایش نرخی در اماکن اقامتی استان نداشته‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، این افزایش آمار اقامت و بازدید را روزنه امیدی برای رونق مجدد صنعت گردشگری در استان دانست و افزود: استقبال و بازدید خوب گردشگران نوروزی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نشان از رشد و شکوفایی گردشگری در استان دارد.

افزایش چشمگیر فروش صنایع‌ دستی کردستان در ایام نوروز

معاون صنایع دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان با اشاره به افزایش چشمگیر فروش محصولات صنایع ‌دستی نسبت به نوروز ۲ سال گذشته در استان، گفت: نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی و سوغات در هفت نقطه استان از دوم فروردین‌ ماه امسال دایر شده است و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.

فرهاد حامدی افزود: در این نمایشگاه ها محصولات شاخص و بومی استان از جمله گلیم، کلاش، صنایع‌چوب، زیورآلات، جولایی (نساجی سنتی) و لباس کُردی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها را احیا و توسعه صنایع‌ دستی و معرفی آن به مسافران و گردشگران نوروزی عنوان کرد و گفت: معرفی صنایع‌ دستی کردستان و حمایت از هنرمندان این حوزه یکی از اولویت‌هایی این اداره‌ کل برای نوروز امسال بوده که مورد استقبال مردم و مسافران نوروزی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: ثبت مریوان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش، ثبت ملی شال‌ بافی آرمرده بانه، ثبت ملی گلیم‌ بافی روستای کاکو سفلی دهگلان و ثبت ملی ارغوان‌ بافی روستای دیوزناو فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری کردستان است.

انجام بیش از یک‌ هزار بازدید نظارتی در مراکز اقامتی کردستان

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: بیش از یک‌ هزار مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی و پذیرایی استان در قالب طرح تشدید نظارت نوروزی انجام شده و در این بازدیدها بر نحوه رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی و گردشگری، ایمنی و امنیت، کیفیت خدمات، بهداشت محیط‌ کار، نمازخانه‌ها و نرخ‌نامه‌ها نظارت شده است.

آرمان وطن‌ دوست افزود: به‌ منظور بررسی نحوه خدمت‌رسانی مراکز اقامتی و پذیرایی در ایام نوروز و همچنین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاسیسات گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران ها، مجتمع‌های گردشگری و خدمات‌رسان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی مورد ارزیابی و نظارت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در جریان این بازدیدها که به‌ صورت شبانه‌روزی و توسط تیم‌های نظارتی این اداره‌ کل به انجام رسیده، ۱۸ مورد تذکر، ۱۰ واحد مورد تشویق، هفت مورد پلمب برای واحدهای متخلف و چهار مورد اخطار کتبی صادر شده است.

وطن‌دوست با اشاره به تداوم نظارت مستمر و تمام وقت بر واحدهای گردشگری کردستان یادآور شد: طرح تشدید نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران تا پایان تعطیلات نوروزی اجرا و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.