تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲

ساری- ایرنا- رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: از ۹ خرداد سال جاری همزمان با اجرای طرح سالم سازی سواحل مازندران ۴۱۳ نفر از خطر غرق شدگی در دریای خزر نجات یافتند اما پنج نفر هم به دلیل وارد نبودن به فن شنا غرق و جان باختند.

نقی کریمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۵۵۰ نیروی هلال احمر در قالب امدادگران و موتورسواران نیز در حال رصد و نجات مسافران هستند، افزود: برآیند این عملیات نجات ۴۱۳ نفر بوده که از این تعداد ۱۰۷ نفر زن و مابقی مرد بودند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: هزار و ۴۰۰ نیرو در این مناطق مستقر هستند.

وی اضافه کرد: طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی همه ساله در سواحل این استان اجرا می‌شود.

کریمیان ادامه داد: مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا با ۱۵ طرح سالمسازی، از شاخص‌ترین شهرستان‌های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.


تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه‌ای با عنوان «طرح سالمسازی دریا» با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

البته رسیدن به این جایگاه مطلوب در کاهش غریق در دریای خزر در مازندران ماحصل انجام یکسری اقدامات اساسی و بنیادی که ثمره آن کاهش چشمگیر غریق است.

از جمله ارگان های ذیربط برای فراهم کردن این زیرساخت های مورد نیاز، ‌هیات نجات غریق استان مازندران است که برای انجام این کار شناسایی نقاط حادثه خیز در سواحل دریا را در این مدت در دستور کار خود قرار داده است.