۴۷۵ از خطر غرق‌شدگی در دریای خزر نجات یافتند

ساری- ایرنا- رئیس هیأت نجات‌غریق و غواصی مازندران با بیان این که، از ابتدای آغاز طرح سالمسازی دریا یعنی ۹ خردادماه تاکنون ۴۷۵ نفر از غرق شدن در خزر نجات پیدا کردند، گفت: از این تعداد ۳۵۰ نفر آقا و ۱۲۵ نفر خانم بودند.

به گزارش ایرنا، افزون بر ۴۷۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر در مازندران قرار دارد و به واسطه وجود این سواحل نیز سالانه خیل عظیمی از مسافران و گردشگران برای گشت و گذار به این استان سفر می کنند تا از بیکران آبی دریا بهره بگیرند.

اما این سواحل در این خطه از شمال کشور به واسطه داشتن برخی ویژگی ها از جمله موج های شکافنده از نقاط حادثه خیز و خطرناک دریا به شمار می رود؛ ‌عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

برای زدن مُهر تایید به حادثه خیز بودن این سواحل می توان به آمارهای اداره کل پزشکی قانونی مازندران اتکا کرد که براساس داده های این اداره در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ تعداد افراد غرق شده در دریای خزر ۱۶۱ نفر است.

بنابر این گزاش از مجموعه ۵۱۶ نفری که هموطنان در مدت ذکر شده در سواحل مازندران جانشان را از دست دادند، ۶۴ نفرشان زن و مابقی مرد بودند، همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۹۰ درصد این افراد غیر بومی و در مناطق شنا ممنوعه (خارج از طرح‌های سالمسازی) غرق شدند.

در این پیوند نقی کریمیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با هشدار عدم آگاهی افراد نسبت به وضعیت توپوگرافی و تغییرات بستر دریا در نوار ساحلی، افزود: یکی از دلایل مهم غرقی نداشتن آشنایی افراد با قواعد شنا و وجود جریان شکافنده است.

۴۷۵ از خطر غرق‌شدگی در دریای خزر نجات یافتند

رئیس هیأت نجات‌غریق و غواصی مازندران با هشدار نسبت به چاله‌های دریایی، خاطرنشان کرد: هرچه به شهریور ماه نزدیک می‌شویم موضوع چاله‌های دریایی ما را نگران می‌کند که لازم است شناگران به این مهم توجه کنند.

کریمیان خاطرنشان کرد: پرهیز از شنا در نقاط ممنوعه و دنج ساحل خزر مورد تاکید است.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha