۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۱۲
کد خبر: 81487473
T T
۰ نفر

10 سرطان شایع در استان قزوین را بشناسیم

۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۱۲
کد خبر: 81487473
10 سرطان شایع در استان قزوین را بشناسیم

قزوین-ایرنا- سرطان بیماری است كه در نتیجه رژیم غذایی نامناسب، سبك زندگی نادرست، نداشتن تحرك و افزایش آلاینده ها، شیوع زیادی یافته و در كنار بیماری های قلبی وعروقی و تصادفات، از عوامل اصلی مرگ و میر شناخته می شود.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هر ساله بطور متوسط به ازای هر 100 هزار نفر 182 نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و 102 نفر نیز به دلیل سرطان فوت می‌كنند.

تخمین زده می شود سالانه 85 هزار نفر از مردم كشور ما به سرطان مبتلا ‌شده و حدود 55 هزار نفر به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

كارشناس ثبت سرطان های مركز بهداشت استان قزوین در این زمینه با اشاره به شایع ترین سرطان ها در استان به خبرنگار ایرنا گفت: به ترتیب پوست، برست، كلوركتال، معده، موضع اولیه ناشناخته، پروستات، مثانه، تیرویید، مری و سیستم خون ساز از مهمترین و شایع ترین نوع سرطان ها در استان می باشند.

'صفدر كریمی' بطور جداگانه سرطان های پوست، معده، كلوركتال و پروستات را چهار سرطان اول در میان مردان و برست، پوست، كلوركتال و معده را چهار سرطان شایع در بین زنان استان عنوان كرد.

وی اضافه كرد: در حال حاضر غربالگری دو مورد از سرطان های شایع یعنی برست (سینه) و كلوركتال در استان قزوین در حال انجام است.

كریمی یك سوم سرطان های را در صورت تشخیص بهنگام قابل درمان دانست و ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از سرطان های شایع مانند پوست و كلوركتال در صورت تشخیص به موقع و علایم زودرس به راحتی قابل درمان است.

وی اضافه كرد: جالب است بدانیم كه بیش از 80 درصد سرطان های بدخیم برگرفته از سبك زندگی است به طوریكه بیش از 30 درصد آنها را می توان از طریق كاهش مصرف دخانیات، رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منسجم و پیشگیری از آلوده شدن به بیماری هایی كه عامل سرطان هستند، جلوگیری كرد.

كریمی ادامه داد: كاهش مصرف سیگار و قلیان، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، پیاده روی روزانه، مصرف روزانه پنج وعده سبزی و میوه، كاهش مصرف نمك، قند، شكر و روغن، مدیریت وزن و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی، استفاده از كرم ضدآفتاب و پوشش كامل پوست در برابر اشعه خورشیدی، شناسایی و محافظت خود در برابر آلاینده های سرطان زا و علایم هشدار دهنده سرطان و مراجعه به موقع به پزشك از گام های اساسی در برابر پیشگیری و مبارزه با انواع سرطان ها است.

كارشناس ثبت سرطان های مركز بهداشت استان قزوین افزود: علایم مورد نظر در بروز سرطان می تواند در بیماری هایی كه جدیت كمتری دارند نیز وجود داشته باشد، اما بهتر است درباره این علایم هوشیار باشیم و به خصوص اگر بیش از دو هفته تداوم داشته باشند، باید حتما بررسی شوند.

كریمی افزود: تغییر قابل توجه و ماندگار عادات روده ای و ادراری كه علت مشخصی ندارند، یك زخم یا كبودی كه بطور طبیعی بهبود نمی یابد، خونریزی، ترشحات غیرمعقول از مقعد، مجاری ادراری یا مجاری تناسلی، وجود توده در پستان، بیضه و یا هر نقطه دیگری از بدن، سوء هاضمه پایدار و یا هر اشكال در بلع غذا، تغییر مشخص در اندازه، بافت و یا رنگ زگیل یا خال، بروز یا خشونت صدای مداوم یا مزاحم، استفراغ مداوم و پایدار، كاهش وزن مشخص بدون علامت واضح و ابتلا به سرطان در اقوام درجه اول از جمله علایمی است كه در بیماری های خوش خیم نیز دیده می شوند اما برای تشخیص سرطان، فرد باید با دیدن این علایم به پزشك مراجعه كند.

وی به انجام طرح غربالگری سرطان كلوركتال در قزوین اشاره كرد و با بیان اینكه در بروز این بیماری عامل ژنتیكی 35 درصد موثر است، افزود: در این طرح كه مدت دو سال است كه در استان اجرا می شود تمام بستگان درجه یك افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ تحت مشاوره قرار می گیرند.

وی اضافه كرد: خوشبختانه سرطان كولون و ركتوم یكی از بهترین الگوهای سرطان به منظور پیشگیری و تشخیص زودرس است و این فرصت را هم برای بیمار و هم پزشك فراهم می كند تا با اقدام مناسب و شناسایی ضایعه مشكوك و پولیپ، روند بیماری را متوقف كرده و مانع ایجاد سرطان شود.

كریمی با بیان اینكه این سرطان از شایع ترین سرطان ها در میان جمعیت ایران و استان قزوین است، گفت: باتوجه به این موضوع، وزارت بهداشت و اداره سرطان در مركز مدیریت بیماری ها از دو سال گذشته اقدام به برنامه ریزی جهت غربالگری در خانواده مبتلایان به سرطان كولون و ركتوم كرد تا افراد درجه یك آنها شامل پدر، مادر، فرزندان و خواهران و برادران فرد بیمار از نظر خطر ابتلا به این سرطان مورد بررسی قرار گیرند.

كریمی خاطرنشان كرد: تغییر در اجابت مزاج، وجود خون در مدفوع، اسهال یا یبوست، تخلیه ناكامل روده، باریك شدن قطر مدفوع و درد شكم و كاهش وزن و لاغری بی دلیل، كم خونی و خستگی از جمله علایم این نوع سرطان هستند.

وی درباره روش تشخیص این سرطان گفت: برای تشخیص این سرطان خون مخفی در مدفوع مورد آزمایش قرار گرفته و همچنین در صورت تجویز پزشك انجام كولونوسكوپی برای تشخیص های قطعی تر انجام می شود.

كارشناس ثبت سرطان های مركز بهداشت استان قزوین افزود: افراد مبتلا به كولون و پولیپ، افراد مبتلا به بیماری التهابی مزمن روده و وجود سابقه ابتلا به سرطان و یا پولیپ روده بزرگ در خانواده و بستگان موجب افزایش میزان خطر ابتلا می شود، بطوریكه در صورت ابتلا بستگان درجه یك فرد، خطر دو تا سه برابر بیشتر و با ابتلا بستگان درجه یك فرد در زیر 50 سالگی نیز به سه تا چهار برابر افزایش می یابد.

8 تا 15 بهمن ماه هفته پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار 'سرطان قابل پیشگیری و درمان با خودمراقبتی و امید' نام گذاری شده است.

7388/ 614

سرخط اخبار استان‌ها