۱۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۳:۰۴
کد خبر: 30797592
T T
۰ نفر

يزد- مديرعامل شركت زغال سنگ طبس گفت با توجه به همت متخصصين داخلي و مهندسان جوان ايراني، شوراي اقتصاد در اسفند ماه 1377 اجراي فاز 1 و 2 تجهيز و بهره برداري از معادن زغال سنگ طبس با هدف توليد 2/1 ميليون تن زغال سنگ و اشتغال زائي تصويب و به شركت زغال سنگ طبس واگذار نمود.

'رمضان كریتی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسعت شهرستان طبس حدود 55400 كیلومتر مربع می باشد كه بیش از 30000 كیلومتر مربع از آن، ماده معدنی زغال سنگ وجود دارد و ذخایر زغال سنگ طبس در حدود 75 درصد ذخایر اكتشاف شده ایران در دو نوع حرارتی و كك شو بوده و در چهار منطقه پروده، نایبند، مزینو و آبدوغی قرار دارد.

به گفته وی زغال مناطق پروده، نایبند و بخشی از آبدوغی از نوع كك شو و منطقه مزینو و بخشی از آبدوغی از نوع زغال حرارتی است.

وی خاطرنشان كرد: در سال 1356 شركت ملی فولاد ایران به منظور تامین زغال سنگ كك شو مورد نیاز صنعت فولاد كشور، فعالیتهای اكتشافی خود را تحت عنوان واحد اكتشافی زغال سنگ طبس آغاز كرد كه در ابتدا عملیات اكتشاف زغال در مناطق پروده و نایبند شروع شد.

این مقام مسئول افزود: بر اساس مطالعات اكتشاف مقدماتی، ذخیره منطقه نایبند 400 هزار تن بوده، لایه های زغالی آن دارای ضخامت مناسب جهت استخراج به روش سنتی می باشد و در حال حاضر توسط بخش خصوصی استخراج می گردد و منطقه پروده به عنوان بزرگترین منطقه زغال سنگ كك شو ایران با وسعت 1200 كیلومتر مربع در 75 كیلومتری غرب و جنوب غربی شهرستان طبس واقع گردیده و عملیات اكتشاف این منطقه از سال 1356 آغاز و تا سال 1369 ادامه داشته است.

كریتی تصریح كرد: با توجه به وضعیت مناسب لایه های زغال در این منطقه، مقرر گردید زغال سنگ این منطقه به روش تمام مكانیزه برای اولین بار در ایران استخراج شود و با توجه به اینكه دانش فنی مربوطه در ایران موجود نبود لذا در سال 1369 واحد اكتشافی زغال سنگ طبس به مجتمع اكتشافی معدنی زغال سنگ طبس تغییر نام داده و علاوه بر ادامه فعالیتهای اكتشافی در منطقه پروده مزینو و آبدوغی، قرارداد طراحی معادن پروده را با مشاور كانادائی ADAM منعقد نمود.

وی گفت: مشاور خارجی ابتدا مطالعات امكان سنجی و اقتصادی معدن را در سال 1370 ارائه داد و سپس مطالعات مهندسی پایه را آغاز نموده و گزارش مربوطه را در سال 1374 تكمیل نمود و فعالیتهای اكتشاف زغال سنگ نیز به صورت همزمان انجام داد.

مدیرعامل شركت زغال سنگ طبس یادآور شد: با توجه به همت متخصصین داخلی و مهندسان جوان ایرانی، شورای اقتصاد در اسفند ماه 1377 اجرای فاز 1 و 2 تجهیز و بهره برداری از معادن زغال سنگ طبس با هدف تولید 2/1 میلیون تن كنسانتره زغال سنگ كك شو و اشتغال زائی تصویب نمود و دور جدیدی از فعالیت در منطقه زغال دار طبس تحت عنوان طرح تجهیز معادن زغال سنگ طبس آغاز شد.

'رمضان كریتی' تصریح كرد: در این دوره علاوه بر ادامه اكتشافات در منطقه مزینو، پروده و آبدوغی، فاز یك طرح تجهیز معادن زغال سنگ طبس به منظور استخراج 5/1 میلیون تن زغال سنگ خام كك شو ( 750 هزار تن كنسانتره ) اجرا شد و در خرداد ماه سال 1387 توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دكتر محمود احمدی نژاد افتتاح گردیده و بهره برداری از فاز 1 معدن و ادامه فعالیتهای اكتشافی و بهره برداری از زغال سنگ محدوده هایی از مزینو و پروده، در شرح وظایف شركت زغال سنگ طبس قرار گرفت .

كریتی در تشریح عملكرد شركت زغال سنگ طبس گفت: پس از تحویل مناطق معدنی، تاسیسات و تجهیزات منصوبه در فاز یك به شركت زغال سنگ طبس از تاریخ 1/3/1387 تا كنون، استخراج زغال سنگ دربخش دولتی را به میزان 1میلیون و 223 هزار تن و تولید كنسانتره زغالسنگ كك شو به تناژ 656 هزار تن را انجام داده است.

این مقام مسئول ضمن تقدیر از خدمات دولت نهم و دهم از حفر تونلهای استخراج زغال به طول 17 هزار و 500 متر و حفر چاه های اكتشافی زغال سنگ به طول 231 هزار و 500 متر و چاه های اكتشافی آب به عمق 48 هزار 300 متر و ترانشه و تونل اكتشافی به طول 37 هزار 150 متر خبر داد.

كریتی از ذخایر زغال قابل اكتشاف در معادن طبس به میزان 3 میلیاردتن خبر داد و گفت: در حال حاضر 4 هزار نفر در مناطق معدنی و حدود 12 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در شركت زغال سنگ طبس به كار مشغولند.

وی برنامه های آتی شركت زغال سنگ طبس را در سایه نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران، افزایش پتانسیل سرمایه گذاری و احداث صنایع وابسته به زغال سنگ در محدوه شهرستان، اجرای فاز تجهیز معدن در منطقه پروده 4 و پیگیری جهت اجرای فازهای توسعه معدن و صنایع جانبی وابسته در مناطق مزینو و پروده، تجهیز، آماده سازی و استخراج از بلوك های كوچك در پروده و مزینو و باطله برداری و استخراج معادن روباز در مزینو نام برد.ك/4

7540/1968