۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 80106157
T T
۰ نفر

روز معلم

رسم ديرين شاگرد پروري

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 80106157
رسم ديرين شاگرد پروري

شهركرد- معلماني كه به خاطر دانش آموزان به آب و آتش زدند،همان معلماني كه كلمه را منتشر مي كردند، كلمه اي كه از همان ابتدا 'كلمه ' بود و بعد بر زبان آمد و 'صفت ' شد.

حكایت ما، حكایت آن معلم اول است كه به خاطر دانش آموزان در مقابل تمام گلوله های دشمن ایستاد تا مبادا قلم اش بر زمین بیفتد و نوشت با خون خویش كه ' قسم به قلم و هر آنچه می نویسد '.

افتاد بر زمین با خونی همیشه جوشنده و بعد خونش در رنگان همه دانش آموزان جاری شد و هر دانش آموخته این مكتب، خود معلمی ثانی شد با همان قلم خون نگار، تا خونی بر رگ ها ایستایی نكند.

آن كه پاره تن وطن است یا تكه تكه وجودش را برای وطن پیش كش آورده است،نام كوچك اش' معلم ' است و سفره دلش خوان بزرگ دانش است.

بسان آیه های روشن ،به جنگ با جهل رفتند كه ' الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا' و آیه های روشن زمین را در حماسه دانش اندوزی و تدریس بر افرخته اند.

اول معلم شان شهیدی مطهر بود همان كه زیستی همیشه شهیدانه داشت و شهید شد تا متكلم شهادت شاهدان باشد.

شهید مطهری همواره شهید دانش و آگاهی لقب گرفت،همان شهیدی كه روشنفكری دینی بود و با تحجر و لیبرالیسم مخالفت كرد و شهید مطهری به جای موضع گیری و مبارزه رو در رو با مخالفان اسلام ، با آنها مناظره می كرد و كار هدایت گری را برعهده داشت.

علامه طباطبایی جریان اصیل روشنفكری دینی را پایه گذاری كرد و بزرگانی چون امام راحل (ره)و شهید مطهری و مقام معظم رهبری آن را تكامل بخشیدند.

شهید مطهری هم از نظر علمی ، هم از نطر معرفتی و اخلاقیات و هم از نظر دانش امتیازات ویژه ای نسبت به دیگران داشت،كه این شهید را متمایز می كرد و شهید مطهری هنگامی كه وارد دانشگاه شد رنگ عوض نكرد و به ایمان و اعتقاد خود پایبند باقی ماند.

مطهری در بسیاری از زمینه های علوم نظری تبحر داشت و همین عامل باعث خشم برخی اندیشمندان متحجر و شبه روشنفكری از این شهید می شد.

شهید مطهری به اصل ' شاگردپروری ' در دانشگاه و مباحث علمی توجه ویژه ای داشت.

اصل شاگرد پروری باعث ایجاد فرایند دو سویه ارتباط بین استاد و شاگرد در دانشگاه می شود و شاگردپروری ارتباط استاد با دانشجو و ارتباط متقابل در علم آموزی و رویكرد شناختی و عاطفی برای دریافت دانش و دانایی استاد را در دانشجو و شاگرد تقویت می كند.

تلاش و مجاهده فكری و پاسخ به شبهات مختلف جامعه از ویژگی های بارز شهید مرتضی مطهری بود و برای پاسخ به مكاتب و فلسفه های انحرافی نیز كار عمیقی انجام داد و برای این كار به همراه علامه طباطبایی كتاب ' اصول فلسفه و روش رئالیسم ' را تالیف كرد.

شهید مطهری هر گاه احساس كمبود اندیشه گرایی یا اندیشه ورزی در جامعه می كرد دست به قلم می‌شد و در موضوع مربوطه كتاب می‌نوشت و به جامعه ارائه می‌كرد.

به گزارش ایرنا،دواردهم اردی بهشت روز گرامی داشت معلمانی است كه جامه رزم پوشیده اند به جنگ جهل و نادانی بروند و رسالت انبیاء در آموختن به مردم تداوم داشته باشد.

7359