۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۱۹
کد خبر: 80144163
T T
۰ نفر
شنا در آبهاي مازندراني  درياي خزر آغاز شد

ساري- نوار ساحلي 338كيلومتر مازندران در درياي خزر هر ساله پذيراي ميليون ها مسافر و گردشگر است و امروز (دوشنبه) شنا در مناطق مشخص شده با عنوان طرح سالمسازي دريا آغاز شد.

به گزارش ایرنا ، بر اساس نظر سنجی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ، بیش از 90 درصد مسافران و گردشگران با هدف استفاده از دریا وارد استان می شوند و به همین منظور اجرای طرح سالمسازی دریا با مدیریت معاونت سیاسی و امنیتی استانداری از اول خرداد آغاز شده است.

هر چند طرح دریا در سال های پیشین با شروع فصل تابستان از اول تیر آغاز می شد ، اما با توجه به گرمی هوا و به دریا زدن مسافران و شهروندان و با هدف حفظ و حراست از جان مسافران و جلوگیری از غرق شدن شهروندان ، این طرح امسال در استان مازندران از اول خرداد آغاز شد.

پارسال 128 نفر از هموطنان در اثر بی احتیاطی و شنا كردن در مناطق ممنوعه و نقاط كور ،در دریای خزر استان مازندران غرق و جانشان را از دست دادند و بیش از هشت هزار و 500تن نیز در مناطق مختلف با تلاش ناجیان غریق از مرگ حتمی نجات یافتند .

معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مازندران با هدف جلوگیری از شنا در نقاط كور با به منظور به حداقل رساندن تعداد مغروقین ، سواحل دریای خزر را به سه منطقه غرب ، مركزی و شرق تقسیم بندی كرده و فرمانداران ساری ، بابلسر و نوشهر را به ترتیب مسوول طرح سالمسازی شرق ، مركزی و غرب استان كرده است.

مدیر اجرایی طرح های سالمسازی سواحل مازندران دریای خزر جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری را از رویكرد های جدی توسعه ای استان دانست و اظهار داشت: از آنجاییكه بیش از 90 درصد گردشگران و مسافران با هدف استفاده از دریای خزر وارد استان می شوند ، باید از این نعمت طبیعی حفاظت و استفاده صحیح شود.

رضایی راد ادامه داد: مدیران مجتمع های تفریحی و توریستی مستقر در سواحل مازندرانی دریای خزر در توسعه صنعت گردشگری نقش اساسی و مهمی دارند.

وی با اشاره به اینكه بر اساس تصمیم دولت بیشتر مجتمع های تفریحی و توریستی دستگاههای اجرایی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: ارائه خدمات به گردشگران باید مناسب و در خور توجه باشد.

مدیر اجرایی طرح های سالمسازی سواحل مازندرانی دریای خزر به امنیت و آسایش گردشگران در مجتمع های تفریحی سواحل دریای خزر اشاره كرد و ادامه داد: مدیران این مجتمع ها در جذب همیاران پلیس و نیروهای خدماتی همت كنند و امیدواریم امسال نیروهای انتظامی پررنگتر از سال های پیش در منطقه حضور داشت باشند.

رضایی راد حفظ جان مردم در استفاده از دریا را از وظایف مهم پلاژداران عنوان كرد و از آنان خواست بكار گیری ناجیان غریق و مراقبت از نقاط كور و جلوگیری از شنا در مناطق ممنوعه را جدی بگیرند.

وی استقرار نیروهای اورژانس 115 را در سواحل دریای خزر از دیگر خدمات عنوان كرد و گفت: توجه به مقوله های فرهنگی نیز از دیگر نكات مهم و وظایف مدیران مجتمع های تفریحی و توریستی در سواحل مازندرانی دریای خزر است.

وی برگزاری نماز جماعت در محل نماز خانه پاكیزه و در خور توجه و رعایت اصل تفكیك زنان و مردان برای شنا را مهم دانست و از مسوولین مربوطه خواست نصب بنر های تبلیغاتی فرهنگی را در دستور كار خود قرار دهند.

مسوول طرح سالمسازی دریا در منطقه شرق مازندران و فرماندار ساری بر لزوم مسوولیت پذیری دست اندركاران به ویژه ناجیان غریق تاكید كرد و گفت :غرق شدن مسافران و گردشگران در دریا مهم ترین دغدغه مسوولان است و باید حفظ جان گردشگران در سرلوحه كار ما باشد.

'سید عباس حسینی نژاد ' با بیان اینكه 35 طرح سالمسازی در شرق مازندران ایجاد شده است ، افزود: امسال باید آمار غرق شدگان به حداقل و حتی به صفر برسد.

وی با بیان اینكه با همدلی ، وحدت و اجرای درست تكالیف به این هدف خواهیم رسید ، بیان داشت: از نقاط كور و ممنوعه شنا باید مراقبت بیشتری بكنیم تا كسی دراین مناطق شنا نكند .

فرماندار مركز استان مازندران اظهار داشت : بر اساس آمار ، تمامی سوانح منجر به غرق در سال های گذشته ، فقط در نقاط كور و در مناطقی كه تحت طرح سالم سازی دریا نبوده ، روی داده است .

وی به علاقه مندی مسافران و گردشگران برای شنا در دریای آبی خزر اشاره كرد و افزود : امسال حضور نیروهای هیات نجات غریق در سواحل دریای خزر پررنگتر خواهد بود.

حسینی نژاد بر لزوم زیبا سازی و رعایت ضوابط و مقرارات طرح های سالمسازی دریای خزر تاكید كرد و گفت: دست اندركاران طرح های دریا كاری نكنند تا مسافران و گردشگران با مسوولان تقابل كنند.

مسوول طرح سالمسازی دریا در منطقه شرق مازندران به اهمیت دریای خزر در توسعه صنعت گردشگری و جذب مسافران اشاره كرد و گفت : نظافت و بهره برداری درست از سواحل دریا باید مورد توجه آحاد مردم باشد.

وی ایجاد نشاط و شادابی در سواحل دریای خزر را به عنوان یكی از وظایف فرهنگی مدیران مجتمع های تفریحی و توریستی عنوان كرد و اظهار داشت: هر مازنی به عنوان میزبان باید فضا را برای حضور بیشتر گردشگران مهیا كند.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز از اجرای شش طرح سالم سازی دریا به صورت مكانیزه در سواحل استان خبر داد.

سیف‌الله فرزانه اظهار داشت: به دستور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور، شش طرح مكانیزه دریا در سه نقطه از سواحل مازندران با اعتبارات ملی در سال 1391 ایجاد خواهد شد.

وی گفت: سواحل دریای خزر در استان مازندران با توجه به حجم گردشگران در طول سال به ویژه در ایام تابستان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تعهد یك میلیون گردشگر خارجی در سالجاری باشد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: بر همین اساس اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می‌كند تا با دریافت اعتبارات خاص از محل تملك استانی نسبت به افزایش چهار طرح دیگر در دو نقطه استان اقدام كند.

فرزانه خاطرنشان كرد: با این شرایط تمام طرح‌های مكانیزه استان مازندران به 10 طرح در پنج نقطه از استان مازندران می‌رسد كه پراكنش این طرح شامل دو طرح در شرق و سه طرح در غرب مازندران است.ك/4

2585/402