۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۱۶
کد خبر: 80178658
T T
۰ نفر
كشاورزان خراسان شمالي: نرخ خريد تضميني گندم پايين است

بجنورد - شماري از گندمكاران خراسان شمالي نرخ تعيين شده براي خريد تضميني گندم را پايين دانسته و گفتند: اين رقم جوابگوي هزينه هاي توليد اين محصول نيست.

آنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشتند: نرخ خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم، چهار هزار و 200 ریال اعلام شده كه این قیمت با هزینه های تولید بعضا برابری می كند كه این امر موحب كاهش انگیزه گندمكاران خواهد شد.

یكی از كشاورزان بجنوردی گفت: هزینه تمام شده كاشت، داشت و برداشت گندم برای هر كیلوگرم گندم پنج تا شش هزار ریال است و این در حالی است كه نرخ خرید تضمینی اعلام شده پایین تر از این رقم است.

وی افزود: به دلیل خطر بالای كشت صیفی، مجبور به كشت گندم شده ام كه قیمت اعلام شده خرید گندم برای كشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

وی از مسوولان مربوط خواستار توجه بیشتر به قشر كشاورز شد و گفت: قیمت پایین محصولات كشاورزی باعث شده كه این قشر هر ساله نسبت به سال گذشته بدهكارتر شوند.

یك گندمكار فاروجی نیز با بیان اینكه هزینه های تولید گندم بالا رفته، گفت: بیشتر كشاورزان این شهرستان خرده مالك هستند كه این امر موجب شده این قشر با كمبود نقدینگی مواجه باشند.

جعفر صادقی افزود: گندمكاران بیشتر به روش سنتی فعالیت می كنند كه این امر نیز باعث بالارفتن هزینه های تولید می شود.

وی به هزینه بالای نیروی كار در مزارع اشاره كرد و گفت: بیشتر مواقع در فصل نیاز به نیروی كار علاوه بر كمبود نیرو، كشاورز متحمل هزینه زیادی برای پرداخت دستمزد كارگر می شود.

یكی از كشاورزان مانه و سملقان نیز گفت: در سال زراعی جاری بیش از 10 هكتار گندم آبی و پنج هكتار گندم دیم كشت كرده ام ولی با این نرخ تعیین شده امیدی به بازگشت سرمایه خود ندارم.

حسین بدرانلو به قیمت بالای نهاده های كشاورزی، ماشین آلات این بخش، بذر و سایر موارد اشاره كرد و افزود: گندم جزو محصولات راهبردی كشور است و در تعیین نرخ خرید این محصول باید كارشناسی بیشتری صورت گیرد.

مدیرعامل خبرگان كشاورزی خراسان شمالی گفت: خرید تضمینی گندم با نرخ چهار هزار و 200 ریال به سود كشاورز نیست.

'علی كاظمی' در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بالا رفتن هزینه های بخش كشاورزی گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی گندم با چهار هزار و 200 ریال در هر كیلوگرم كفاف هزینه های تمام شده تولید را نمی دهد.

وی افزود: بر اساس برآورد هزینه تمام شده محصول گندم بیشتر از این میزان است كه نرخ تعیین شده موجب ضرر گندمكاران خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم سه هزار و 600 ریال بود كه نرخ جدید تعیین شده امسال نسبت به افزایش هزینه های تولید در سال زراعی جاری افزایش منطقی نیست.

كاظمی گفت: ادامه این روند موجب كاهش انگیزه كشاورزان برای تولید محصول گندم می شود و به طور حتم سال آینده با مشكل كاهش تولید این محصول روبه رو خواهیم شد.

وی اظهار داشت: برای توسعه بخش كشاورزی باید از تولید كنندگان محصولات كشاورزی همچون گندم حمایت شود.

مدیرعامل خبرگان كشاورزی خراسان شمالی گفت: حتی قیمتی كه برای واردات هر كیلوگرم گندم از خارج پرداخت می شود بیش از نرخ قیمت تضمینی است كه باید كرایه بالای حمل را نیز به آن افزود.

كاظمی بر لزوم اتخاذ تصمیماتی درخور برای رسیدن به استقلال اقتصادی و غذایی تاكید كرد و افزود: در این راستا باید كشاورزان حمایت شوند تا تامین غذای كشور نیز با مشكل مواجه نشود.

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری 170 هزار هكتار از كشتزارهای این استان زیر كشت گندم رفته كه پیش بینی می شود بیش از 300 هزار تن گندم از این سطح برداشت شود.

'فرزاد عدالتیان' ضمن تایید گفته های كشاورزان این استان، اظهار داشت: طبق بررسی و كارشناسی های صورت گرفته، نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به پارسال 16 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در شورای اقتصاد اعضای های مختلفی برای تعیین نرخ نظر می دهند كه وزارت جهاد كشاورزی یكی از این اعضا است و در این شورا عوامل مختلفی از جمله وضعیت جهانی قیمت گندم، بازار، وضعیت آرد و نان و سایر موارد را نیز در نظر می گیرند.

عدالتیان اظهار داشت: خوشبختانه برخلاف سال های گذشته كه كل گندم توسط بخش دولتی خریداری می شد، امسال خرید بر عهده بخش خصوصی است و این قیمت اعلام شده كف قیمت است تا بهای این محصول از این میزان پایین تر نیاید.

وی ابراز امیدواری كرد: پیش بینی می شود قیمت خرید گندم از كشاورز از این رقم بالاتر برود چرا كه با ایجاد بازار رقابتی، در نهایت محصول آنان با قیمتی بالاتر از عدد اعلام شده خریداری خواهد شد.

این كارشناس مسوول كشاورزی افزود: كشاورزان باید عملكرد تولید را بالا برده و با رعایت تاریخ و نحوه كشت و دیگر اقدامات بهزراعی، كاری كنند كه كشاورزی مقرون به صرفه باشد و بدانند كه تنها با افزایش قیمت مشكلی برطرف نخواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینكه كشاورزان این استان بیشتر خرده مالك هستند و از نظر برخورداری از امكانات و ماشین آلات فقیرتر هستند هزینه های تولید آنان بالا می رود كه بعضا این قشر متضرر می شوند.

سال زراعی گذشته 220 هزار تن گندم از كشاورزان خراسان شمالی به قیمت تضمینی سه هزار و 600 ریال خریداری شده بود.

سالانه حدود 170 هزار هكتار از كشتزارهای خراسان شمالی زیر كشت گندم دیم و آبی می رود كه از این سطح حدود 300 هزار تن گندم برداشت می شود.

استان 843 هزار نفری خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه 82 هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند. ك/4

7184/626