۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۸:۴۲
کد خبر: 80223817
T T
۰ نفر

لبخند نيلوفر آبي بر چهره تالاب انزلي شكفت

۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۸:۴۲
کد خبر: 80223817
لبخند نيلوفر آبي بر چهره  تالاب انزلي شكفت

بندرانزلي – با فرا رسيدن تابستان ، لبخند زيباي نيلوفر آبي بار ديگر بر پهنه سبز تالاب انزلي شكفتن آغاز كرد .

به گزارش ایرنا ، گل های نیلوفر همچون نگین های صورتی جای جای تالاب انزلی را آراسته اند . قوهای سپید در انتظار دانه در اطراف آن می خرامند ، غوك ها و سنجاقك ها بر برگ های آن می آرامند و ماهیان تالاب در زیر چتر سبز آن پیچ و تاب می خورند .

آغاز دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی بسته به شرایط آب و هوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است . این گیاه از گونه های ارزشمند تالاب بشمار می رود چرا كه هم آب تالاب را از مواد شوینده تصفیه می كند هم غذای قوهای زیبا را تامین می كند و هم بهترین مكان برای تخم ریزی ماهیان بومی تالاب به شمار می رود .

این گل در مناطق مختلف تالاب انزلی به ویژه در منطقه شرقی تالاب كه پایابی است، دیده می شود .

كارشناسان محیط زیست می گویند امسال هیچ تغییر معناداری در كلنی های نیلوفر آبی تالاب انزلی بوجود نیامده با اینحال كاهش عمق تالاب در سال های اخیر ، آلودگی ها و همچنین دستكاری های انسانی در كاهش كلنی های نیلوفر موثر است .

نیلوفر آبی با نام علمی nelubium capsicum به صورت پراكنده در اجتماعا ت كوچكی از یك سو منتهی به نیزار و از سمت دیگر آب باز و یا جوامع گیاهی شناور ، در بخش هایی از تالاب انزلی دیده می شود.

نیلوفر آبی یا لاله تالابی گیاهی است پایا دارای برگ های مدور و قلبی شكل بسیار بزرگ ( به قطرحدود 60 سانتیمتر) برامده از آب ، به رنگ سبز متمایل به آبی با كناره كامل و گل های جالب توجه و درشت با گلبرگ های صورتی رنگ ضخیم و متعدد.

مهمترین رویشگاه های نیلوفر آبی سرخانكل ، بخش هایی از سیاهكشیم ،سلكه و اسفند در تالاب انزلی است ولی این گیاه را می توان در نقاط دیگر تالاب نیز مشاهده كرد .

همچنین به گفته كارشناسان امكان گرفتن قلمه و پایه و پرورش نیلوفر آبی در شرایط محیطی مناسب در استخر نیز وجود دارد .

آغاز دوره گل‌دهی نیلوفر آبی اواخر خرداد تا اوایل تیر و پایان دوره گل دهی اواخر تابستان است. نیلوفر آبی از گیاهان شناوری محسوب می‌شود كه ریشه آن در داخل آب قرار داشته و ساقه و برگ‌ها و گل در خارج از آب ولی در تماس با آن یعنی به شكل شناور در سطح آب مشاهده می‌شود.

برخی افراد محلی بذرهای این گیاه را كه در گویش گیلكی به آن سله باقلا ( باقلای آبگیر ) گفته می شود، چیده و به عنوان پسته دریایی در معرض فروش قرار می دهند.

نیلوفر آبی انتشار محدودی در سطح جهانی و بالاخص در تالاب بین المللی انزلی دارد و واجد ارزش های زیبا شناسی و گیاه شناختی است .

گرچه نیلوفر آبی از گونه های گیاهی حمایت شده محسوب شده و از بین بردن آنها جرم و مشمول جریمه می شود، اما هیچ مجازاتی بدتر از آن نیست كه خود و فرزندانمان را از تماشای این دسته گل های زیبایی كه طبیعت به آب داده محروم كنیم.ك/3

620/695