طب سنتي و بحث استفاده از گياهان دارويي  در كشور بايد سرو سامان يابد

ساري - رييس جهاد دانشگاهي مازندران با بيان اينكه بحث گياهان دارويي و طب سنتي سابقه اي ديرينه در كشور و احكام ديني دارد گفت: بحث گياهان دارويي و طب سنتي در كشور بايد سرو سامان يابد .

به گزارش خبرنگار ایرنا،' مصطفی هادی نژاد' روز پنجشنبه در همایش طب سنتی در ساختمان شماره دو استانداری در ساری افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته پیشنهاد تشكیل ستاد برای گیاهان دارویی در مازندران از سوی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ، جهاد دانشگاهی، مركز تحقیقات و دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری به استاندار ارایه شد.

وی ادامه داد: پس از جمع بندی پیشنهادات، ستاد راهبردی گیاهان دارویی در استان تشكیل و موازی آن چند طرح تصویب شد.

هادی نژاد اظهار داشت: ایجاد بانك نشا از جمله طرح هایی بود كه با استقبال خوب كشاورزان مواجه شد و زمینه كشت همزمان و مستمر را برای كشاورزان فراهم كرد.

وی به تامین بازار مناسب و مطمئن برای گیاهان دارویی اشاره كرد و بیان داشت: در این زمینه سه شركت تهیه و توزیع فرآورده های گیاهان دارویی در مازندران در حال راه اندازی است.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران با تاكید بر سرو سامان دادن عطاری ها و مراكز فروش و عرضه گیاهان دارویی ،گفت: در بحث گیاهان دارویی عطاری ها باید سروسامان یابند در غیر این صورت و نا مشخص بودن مدیریت این بازار ، خوش بینی و اقبال مردم به طب سنتی و گیاهان دارویی ، به بدبینی تبدیل می شود.

هادی نژاد با بیان اینكه بحث گیاهان دارویی مدتی است كه به فراموشی سپرده شده افزود: با تاكید رهبر معظم انقلاب مقوله گیاهان دارویی مورد توجه و استفاده از آن شتاب خاصی گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری همایش گیاهان دارویی در سال 1389 در دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: این همایش با استقبال خوبی روبرو شد كه بیش از دو هزار مقاله و پوستر به این همایش ارسال شد و مقالات برتر انتخاب شدند.

هادی نژاد اظهار داشت : بحث گیاهان دارویی نباید در حد برگزاری همایش باقی بماند و این مقوله باید به طور جدی و بصورت دانش محور دنبال شود .ك/2

7330/402