۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 80511390
T T
۰ نفر
تغذيه نامناسب مهمترين عامل ابتلا به پوكي استخوان است

همدان-كارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: تغذيه نامناسب وكمبود مصرف كلسيم مهمترين عامل ابتلا به پوكي استخوان است.

به گزارش ایرنا 'آرزو كاوه ای'روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:استئوپروز یا پوكی استخوان شایعترین بیماری متابولیك استخوان است و با توجه به زنده بودن بافت استخوان این قسمت به طور دائم در حال تغییر و تحول و نو شدن است.

وی اظهار داشت:بنابراین باید مواد مغذی و آلی مورد نیاز بافت استخوانی همواره در بدن موجود باشد گرچه روند ایجاد استئوپروز مرتبط با وضعیت فیزیولوژیك است و بیماری چند علتی است ولی وضعیت تغذیه ای فرد بسیار بر روند تسریع آن تاثیر دارد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی كم كلسیم، كمبود ویتامین D، برنامه غذایی پر پروتئین و پر نمك،‌ مصرف الكل و سیگار و مصرف زیاد قهوه مهمترین عوامل تغذیه ای موثر بر تراكم استخوانی است.

وی بیان كرد:استخوان ها به عنوان منبع ذخیره ای برای كلسیم و فسفر عمل كرده و در موارد لزوم كمبودهای غذایی را جبران می كنند و در موارد دریافت كم كلسیم، برای حفظ كلسیم پلاسما و عدم اختلال عمل بافت های وابسته به كلسیم، توده استخوانی كاهش یافته تا كلسیم خون ثابت بماند و میزان ذخیره كلسیم در استخوان ها با سن نسبت عكس دارد.

وی ادامه داد:اغلب مواد غذایی به غیر از لبنیات دارای میزان كلسیم كمتر از 20 میلی گرم به ازای هر 100 كیلو كالری هستند بنابراین چنانچه در برنامه غذایی لبنیات گنجانده نشود میزان كلسیم پایین (حدود 300 میلیگرم در روز یا كمتر) می باشد كه بسیار كمتر از میزان توصیه شده است.

كاوه ای گفت:هر لیوان شیر دارای 300 میلی گرم كلسیم است كه اگر یك فرد بزرگسال در روز دو الی سه لیوان شیر دریافت كند،‌ نیاز كلسیم وی تامین خواهد شد و نیاز افراد نوجوان و جوان در روز سه الی چهار لیوان شیر است .

وی ادامه داد: در گروه لبنیات كشك، پنیر و ماست از منابع غنی كلسیم می باشند، ولی كره، خامه، سرشیر دارای میزان ناچیزی كلسیم است زیرا كلسیم محلول در چربی نیست.

وی عنوان كرد:بعضی افراد شیر دوست ندارند یا نمی توانند آن را تحمل كنند و یا بعضی گیاهخواران لبنیات مصرف نمی كنند كه این افراد می توانند با مصرف مغزها مثل بادام، فندق و كنجد نیاز كلسیم خود را تامین كنند.

وی تصریح كرد:در میان سبزیجات برگ های تربچه، جعفری، كلم پیچ، گل كلم منابع خوب تامین كلسیم هستند و علت قابل جذب بودن كلسیم آنها است و كلسیم سبزیجات حاوی اگزالات (مثل اسفناج) اغلب غیر قابل جذب است.

وی افزود:در گوشت ها مثل گوشت قرمز،‌مرغ و ماهی میزان كمی كلسیم موجود است و صدف از منابع غنی كلسیم می باشد، ولی كلسیم آن در مقایسه با كلسیم شیر حدود 50 درصد قابل جذب است.

وی پیشنهاد كرد: برای تهیه عصاره كلسیم از استخوان،‌ می توان استخوان های مرغ، ماهی،‌گوسفند را در محلول آب و سركه جوشاند زیرا كلسیم استخوان در محیط اسیدی از استخوان شسته و در محلول حل می شود و از این عصاره می توان در تهیه سوپ، آش و غذاهای دیگر استفاده كرد و یك قاشق غذاخوری از این عصاره حاوی حدود 100 میلی گرم كلسیم می باشد.

وی با بیان اینكه تداخل مواد غذایی در جذب روده ای كلسیم موثر است ادامه داد:اغلب در مواد غذایی همراه فیبر،‌تركیباتی مثل فیتات و اگزالات هم وجود دارند كه هر دو می توانند جذب كلسیم موجود در غذا را كاهش دهند.

وی با اشاره به تاثیر كافئین در جذب كلسیم افزود: كافئین تاثیر كمی به عنوان مداخله كننده دارد و مصرف یك فنجان قهوه باعث بر هم زدن تعادل سه میلی گرم كلسیم و كاهش جذب آن می شود.

وی اضافه كرد:مصرف الكل پوكی استخوان را تسریع كرده و مستقیم بر روی سلول های استخوانی اثر كرده و رشد استخوان جدید را سركوب می كند و مصرف بیش از حد الكل سبب تغییر شكل تخمدان ها شده و باعث تاخیر در تخمك گذاری و بروز یائسگی زودرس می شود و بسیاری از كسانی كه الكل می نوشند به رژیم غذایی خود توجه نداشته و كلسیم كافی دریافت نمی كنند.

7530/576