۵ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۱۷
کد خبر: 80512732
T T
۰ نفر
گره‌ كور ترافيك، با فرهنگ صحيح رانندگي و برنامه‌ريزي شهري گشوده مي شود

رشت - افزايش شمار خودروها در خيابان هاي شهرهاي شلوغ، در خلأ برنامه ريزي اصولي شهري معضل ترافيك را روز به روز بغرنج تر مي كند و اين گره كور، با رعايت فرهنگ صحيح راهنمايي و رانندگي و اتخاذ تدابير صحيح در حوزه برنامه ريزي شهري، گشوده مي شود.

ایست و حركت ممتد ماشین در كودكی برای‌مان جذاب بود و معنای كلافه بودن راننده را كه برای رسیدن به مقصد به هر دری می زد و كوچه پس كوچه ها را برای یافتن میانبر جست و جو می كرد، نمی‌فهمیدیم.

بزرگ شدیم و با قد كشیدن‌مان، گویی خیابان‌ها آب رفتند و با پایان انتظارهای نشستن پشت رل، آه بهره‌مندی از رفاه از نهادمان برآمد و رویاهای كودكی‌مان در اسارت آهن پاره ها به بن بست رسید.

بن بست‌هایی كه خالقش شدیم و شیرینی مدرن شدن را به كام نسل های امروز و فردای‌مان تلخ كردیم و طلای ناب وقت‌مان را با بی تفاوتی به قوانین و مقررات ارزان فروختیم.

با این وجود، شاید همه ماجرای ترافیك و شلوغی شهرهای بزرگ، شمار بسیار خودروها نباشد و این، رعایت فرهنگ صحیح ترافیك است كه به دوش ما انسان‌ها گذاشته شده تا مجبور نباشیم گره ترافیك را با دندان باز كنیم.

راحت گذشتن از كنار حق تقدم هایی كه در هیاهوی زندگی های امروزی فراموش می شود، قوانین و مقرراتی كه در آزمون رانندگی باقی می ماند، خودروهایی كه در مكان های ممنوع صرفنظر از ایجاد ممانعت برای عبور سایر وسایل نقیله پارك می‌شود و بی اعتنایی به چراغ های راهنما كه عادت می شود، بی انصافی است.

این دسته گل هایی كه هر روز در خیابان های شلوغ شهرها به سبزه آراسته می شود را خودمان به آب دادیم و اكنون، دودش به چشم نسل های آینده می رود.

تلاش برای ترویج فرهنگ رانندگی، رعایت حق تقدم ها و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی مسكن هایی برای تسكین درد ایجاد شده اما به معنای ختم ماجرای ترافیك نیست.

عرض كم خیابان ها ، نبود فضای مناسب پارك خودرو و كمبود وسایل نقلیه عمومی از جمله مشكلاتی است كه معضل ترافیك در شهرها را پیچیده تر كرده و باید مسوولان برای یافتن پادزهر این درد مزمن، جدیت بیشتری داشته باشند.

فرماندار رشت در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: ازدیاد خودروهای شخصی در سطح خیابان های كم عرض این شهر از مهمترین عوامل ایجاد گره های ترافیكی است.

'سید ولی الله عظمتی' نصب دوربین های كنترل ترافیك را یكی از نیازهای اصلی این كلان شهر دانست و افزود: با وجود كلان شهر بودن، قرار گرفتن در مركز استان و ترافیك زیاد رشت، تاكنون دوربین هایی كه نقش بسزایی در كنترل ترافیك داشته باشند، در این شهرستان نصب نشده است.

وی نصب دوربین های كنترل ترافیك را در رفع معضل ترافیك موثر خواند و گفت: این دوربین ها با جریمه متخلفان علاوه بر جبران هزینه ها در كاهش ترافیك موثر است.

فرماندار رشت در ادامه سخنانش با اشاره به اجرای طرح جامع ترافیك خاطرنشان كرد: اجرای این طرح با تبدیل بافت تك هسته ای به چند هسته ای، محوریت ترافیك را از مركز این كلانشهر دور می كند .

عظمتی ادامه داد: مدیریت صحیح برای رفع گره های ترافیكی در شهرستان رشت مشكلات مردم را در این زمینه رفع كند.

وی با اشاره به اینكه مشكل ترافیك باید با همكاری تمامی نهادها بررسی و برطرف شود، گفت: پیگیری مصوبه های كارگروه شورای ترافیك شهرداری از سوی فرمانداری و تلاش همه نهادهای مرتبط در جهت رفع شرایط نا مناسب ترافیك این شهر موثر است.

به گفته فرماندار رشت؛ با گسترش شهر و افزایش بی رویه شهرسازی باید شرایطی برای ایجاد توسعه همگام با خدمات فراهم شود .

عظمتی با اشاره به اینكه درحال حاضر توسعه شهری از گسترش خدمات پیشی گرفته، یادآور شد : این مسئله علاوه بر ایجاد مشكلات در ارائه خدمات به شهروندان، مشكلات ترافیكی زیادی در این شهر ایجاد كرده است.

رییس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر رشت نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، قدیمی بودن بافت خیابان ها بویژه خیابان های مركزی این شهر و نبود طرح جامع ترافیكی را از مهمترین علل ترافیك شهر رشت عنوان كرد .

'محسن پورفخریان' با اشاره به نقش مهم مدیریت شهری در رفع معضل ترافیك اظهار كرد: مدیریت واحد شهری از مهمترین راهكارهای برون رفت از مشكل ترافیكی شهر رشت و نیازمند همكاری همه دستگاه های متولی است .

وی با اشاره به وجود برخی كاستی های حوزه مدیریت شهری در زمینه تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی افزود: سرانه اتوبوس در رشت به ازای هر 10 هزار نفر، یك دستگاه است كه این میزان در چشم انداز توسعه شهری باید به ازای هر یك هزار و 500 نفر، یك دستگاه باشد.

رییس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر رشت تقویت ناوگان عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل پویا را از مهمترین راهكارهای تشویق مردم به استفاده نكردن از خودروهای شخصی عنوان كرد .

پورفخریان انعقاد قرارداد طرح جامع ترافیك شهررشت در سال 85 را گامی مهم در جهت تلاش مسوولان شهری برای رفع معضل ترافیك این شهر عنوان كرد .

وی تصریح كرد: تصویب و اجرای این طرح بسیاری از مشكلات موجود ترافیكی شهر را رفع می كند.

رییس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر رشت تشكیل كارگروه ترافیك در شهرداری رشت را از دیگر اقدامات انجام گرفته برای ساماندهی ترافیك كلانشهر رشت عنوان كرد.

پورفخریان ادامه داد : این كارگروه با هماهنگ كردن نهادهای تصمیم گیرنده در زمینه ترافیك، گام مهمی در جهت انجام كارهای اصولی برای حل معضل ترافیك برداشته است .

وی با اشاره به اجرای اصلاحات هندسی انجام گرفته در سطح شهر رشت گفت : نصب چراغ راهنمایی در بسیاری از تقاطع ها ، بسته شدن برخی از بریدگی ها و احداث بریدگی های استاندارد در كاهش بار ترافیكی شهر رشت موثر بوده است .

رییس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به احداث قطار شهری در رشت یادآور شد : اجرای این طرح در مرحله مطالعه قدرت خاك است كه با تصویب نهایی اجرایی می شود .

پورفخریان همچنین ایجاد خط ویژه اتوبوس در شهر رشت را از دیگر اقدامات مهم در زمینه كاهش ترافیك عنوان و تصریح كرد: نخستین خط ویژه اتوبوس با مطالعات انجام گرفته از میدان گیل تا خیابان امام خمینی (ره) ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ایجاد این خط ویژه علاوه بر كاهش بار ترافیكی ، ورود خودروهای شخصی به مركز شهر را كاهش می دهد .

رییس كمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به عوامل انسانی ایجاد ترافیك در شهر رشت یادآور شد: شهروندان با تنظیم برنامه های هفتگی خود برای استفاده از وسایل شخصی و خودداری از بیرون آوردن ماشین ها از منزل برای انجام كارهای غیرضروری در ساعت های پرترافیك، نقش آفرینی مهمی در كاهش بار ترافیك شهر خواهند داشت.

پورفخریان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ آرامش در ساعت های پرترافیك را از شهروندان خواستار شد.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری رشت نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد : همگام نبودن توسعه حمل و نقل عمومی با افزایش بی رویه خودروها ، هوشمند نبودن سیستم های كنترل ترافیك و نبود پاركینگ عمومی كافی از عوامل ایجاد ترافیك در شهر رشت است .

'علی بهارمست' با اشاره به نقش مهم مدیریت شهری در كنترل ترافیك افزود : مدیریت شهری می تواند با جذب سرمایه بخش خصوصی و قراردادن ترافیك در اولویت برنامه های در دست اقدام، در جهت رفع اصولی مشكل ترافیك گام هایی اساسی بردارد.

وی ایجاد خطوط ویژه در محورهای اصلی شهر رشت كه به میدان شهرداری وصل می شود شامل خیابان های اعلم الهدی ، سعدی ، شریعتی و امام خمینی (ره ) و تقویت پاركینگ های عمومی از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای رفع ترافیك شهر رشت عنوان كرد .

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری رشت خاطر نشان ساخت: توسعه ناوگان عمومی، احداث پل های عابر پیاده و تلاش برای تحقق پرداخت الكترونیكی در سامانه اتوبوس ، مینی بوس ، تاكسی و پارك حاشیه ای و عمومی از دیگر برنامه های پیش بینی شده شهری برای رفع معضل ترافیك است .

بی گمان، مدیریت و برنامه ریزی شهری نقش مهمی در ایجاد زیرساخت ها و افزایش كیفیت بهره مندی انسان ها از رفاه دارد اما آنچه در حفظ و تامین این آرامش نقش حیاتی دارد؛ فرهنگ استفاده صحیح از امكانات و مدیریت وضع موجود است تا بتوان علاوه بر استفاده حداكثری از حداقل ها ، شرایط زندگی مطلوب را برای نسل های آینده فراهم كرد .

به امید روزی كه پر شدن خلاء های برنامه ریزی و فرهنگی از رهگذر احترام و رعایت حق تقدم های رانندگی، پایانی برای انتظارهای طولانی در گره های ترافیكی باشد.ك/4

7292/695