۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۵۵
کد خبر: 80524567
T T
۰ نفر

آيت الله قاضي دزفولي(ره) مجاهدي خستگي ناپذير

۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۵۵
کد خبر: 80524567
آيت الله قاضي دزفولي(ره)  مجاهدي خستگي ناپذير

دزفول- آيت الله سيد مجدالدين قاضي دزفولي نماينده امام خميني (ره) و نخستين امام جمعه دزفول و از مبارزان دوران پهلوي است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، امام جمعه فقید دزفول كه در طول دوران زندگی خود همواره بارژیم پهلوی در حال مبارزه بود ، پس ازقیام 15 خرداد سال 42 كه منجربه دستگیری وتبعید امام خمینی(ره) شد به اتفاق تعداد زیادی ازعلمای دزفول دراعتراض به این عمل، بمدت 35 روز حوزه علمیه و مساجد دزفول را تعطیل كرد.

این عالم ربانی در اعتراض به دستگیری و تبعید امام خاموش نماند و بیانیه ‌های افشاگرانه ‌ای علیه رژیم طاغوت منتشر كرد.

در فاصله ‌سال‌ های 42 تا 57 آیت‌الله قاضی در هر فرصت مردم را نسبت به ماهیت رژیم شاه آشنا می‌ كرد و همواره به ارشاد و هدایت مردم و تبلیغ احكام عالیه شرع مبین می ‌پرداخت.

در سال 1342پس از سخنرانی تاریخی و افشاگرانه امام خمینی(ره) در باره رژیم پهلوی و متعاقب آن دستگیری ایشان ، آیت الله قاضی با دعوت از مراجع و علمای بزرگ شهرستان دزفول آنان را نسبت به این عمل جنایتكارانه رژیم پهلوی آگاه ساخت و تلگراف شدیدالحنی با امضای جمعی از علما به دربار ارسال كرد و به دربار هشدار داد:'چنانچه یك تار مو از سر حاج آقا روح الله خمینی كم شود ، ما تاج و تخت تو را به باد خواهیم داد'.

وی پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی به امر امام خمینی ‌(ره) نخستین نماز جمعه را با شكوه خاصی در دزفول اقامه كرد.

فرمانده گردان واكنش سریع بیت المقدس شهرستان دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با یاد آوری خبر ارتحال جانگداز این روحانی عالیقدر در عملیات والفجر هشت گفت: در 13 بهمن ماه سال 1364 خبر دردناكی به رزمندگان دفاع مقدس رسید كه همه را در غم و ماتم فرو برد ؛ خبر این بود ، ' پیر مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله قاضی دزفولی نماینده امام (ره) و امام جمعه دزفول به ملكوت اعلی پیوست'.

' سید عزیزالله پژوهیده ' افزود: این خبر هم زمان با مهیا شدن رزمندگان برای شركت در عملیات سرنوشت ساز والفجر 8 اعلام شد و رزمندگان را شوكه كرد.

وی گفت: این عالم ربانی نقطه اتكا رزمندگان بود و در هنگام اعزام نیرو به جبهه همواره به نیت اینكه خاك پای رزمندگان توتیای چشمانش باشد به دنبال رزمندگان حركت كرده و به رغم كهولت سن ، لباس رزم بر تن می كرد و به دیدار رزمندگان می رفت.

فرمانده گردان واكنش سریع بیت المقدس دزفول افزود: آیت الله قاضی دزفولی در دوران جنگ تحمیلی و تا زمانی كه در قید حیات بود شهر دزفول را ترك نكرد و در سنگر نماز جمعه ماند تا علاوه بر پذیرایی از رزمندگان سایر شهرها ، در كنار مردم شهر دزفول نیز باشد.

آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی مقدمات از صرف و نحو و معانی بیان و منطق را نزد اساتید آن زمان به پایان رساند و سطح و خارج را نزد اساتیدی چون سید عبدالمهدی قاضی (راعی)، محمدرضا معزی دزفولی، عبدالحسین عاملی و محمد مهدی بیگدلی گذراند و در سال 1335 موفق به كسب درجه اجتهاد شد.

وی سال ها به تدریس پرداخت و مدتی در مدرسه لرزاده در تهران تدریس كرد.

آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی در سیزدهم بهمن سال 1364 و در سن 84 سالگی بعد از سالها مبارزه خستگی ناپذیربه ملكوت اعلا پیوست.

مراسم سالگرد ارتحال آیت الله قاضی دزفولی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم به ویژه رزمندگان دوران دفاع مقدس در مصلای جمعه این شهر برگزار شد.7279/648