۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85349899
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه: ظرفیت‌های حوزوی دزفول به خوبی معرفی نشده‌اند

دزفول - ایرنا - امام جمعه دزفول با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های کم نظیر حوزوی دزفول به خوبی معرفی نشده‌اند، گفت: همه ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی دزفول باید برای معرفی شخصیت‌های علمی برجسته دزفول به میدان بیایند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام مسعود بهرام پور روز چهارشنبه در نشست هماهنگی برگزاری اجلاسیه دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی در محل این حوزه افزود: با توجه به برنامه ریزی برگزاری اجلاسیه دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی در ۱۳ آبان ماه امسال لازم است دستگاه های اجرایی در برگزاری هرچه باشکوه تر آن همکاری کنند.

وی برگزاری اجلاسیه دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی را اقدامی شایسته دانست و گفت: بزرگداشت جایگاه و شخصیت‌های علمی تربیت یافته در حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی بزرگداشت مفاخر دزفول است.

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی نیز در این نشست گفت: ۱۳ بهمن ماه امسال همزمان با سالگرد ارتحال آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی، اجلاسیه دانش آموختگان این حوزه علمیه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی قاضی دزفولی با اشاره به در پیش بودن چهلمین سال تاسیس حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی گفت: این حوزه علمیه در شرایطی ایجاد شد که دزفول در آماج حملات هوایی و موشکباران رژیم بعثی عراق قرار داشت.

وی آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی را محور مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: آیت الله قاضی در اوج جنگ برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در دزفول اقدام به تاسیس حوزه علمیه کرد.

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی با بیان اینکه این حوزه علمیه در چهار دهه فعالیت خود برکات زیادی به همراه داشته است، تصریح کرد: حوزه علمیه آیت الله قاضی در عمر کوتاه فعالیت خود ۲۵ شهید طلبه تقدیم انقلاب کرده که سندی از جانفشانی روحانیت در راه دفاع از انقلاب و اسلام است.

امام جمعه: ظرفیت‌های حوزوی دزفول به خوبی معرفی نشده‌اند

حوزه علمیه دزفول روزگاری همتراز حوزه علمیه قم و نجف بود

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را از جمله دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی دانست و گفت: حوزه علمیه دزفول در دوران نه چندان دور، همتراز حوزه علمیه قم و نجف بوده است که این، ظرفیت علمی کم نظیر شهر دزفول را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه دزفول نیاز به بازخوانی شخصیت‌های علمی خود دارد، افزود: دزفول از نظر تعداد روحانیون برجسته در کشور بسیار غنی است که معرفی این شخصیت‌ها موجب هویت بخشی به جوانان و نوجوانان می‌شود.

حجت الاسلام قاضی دزفولی تصریح کرد: حوزه علمیه آیت الله قاضی در چهار دهه فعالیت خود خدمات و دستاوردهای فراوانی داشته است که این دستاوردها به خوبی برای مردم تبیین نشده‌اند.

وی افزود: صدها طلبه در حوزه علمیه آیت الله قاضی تربیت یافته است که تعداد زیادی از این طلاب در جامعه علمی کشور خوش درخشیده‌اند؛ این ظرفیت علمی بالای دزفول و این حوزه را نشان می‌دهد.

کمک به توسعه حوزه علمیه آیت الله قاضی در دزفول ضروری است

حجت الاسلام قاضی دزفولی گفت: حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی یکی از پایگاه‌های مهم دفاع مقدس در دزفول بود که تبیین نقش این حوزه در دوران جنگ تحمیلی و نقش آن در مقاومت مردم دزفول ضروری است.

مسوول حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی تصریح کرد: حوزه آیت الله قاضی محل تردد بزرگان و علمای بزرگ کشور از جمله حضرت آیت الله خامنه‌ای و مرحوم آیت الله مصباح یزدی بوده است.

وی کمک به توسعه حوزه علمیه آیت الله قاضی را ضروری دانست و افزود: متاسفانه با وجود جایگاه علمی حوزه علمیه آیت الله قاضی و نقش تاریخی آن در دوران دفاع مقدس، در این سال‌ها نسبت به توسعه این حوزه کم توجهی شده است.

همه دستگاه‌های فرهنگی برای معرفی شخصیت‌های علمی و مذهبی دزفول مسوولیت دارند

فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست گفت: تجلیل از شخصیت‌های علمی و معرفی بزرگان دینی شهرستان به نسل جوان ضروی است از این رو همه دستگاه‌های فرهنگی دزفول در این زمینه مسوولیت دارند.

علیرضا خردمند بهره گیری از ظرفیت هنر برای معرفی شخصیت‌های علمی دزفول را مورد تاکید قرار داد و افزود: برنامه‌های فرهنگی باید به گونه‌ای برگزار شوند که جذب و استقبال عامه مردم را به همراه داشته باشند.

وی با اشاره به تربیت شخصیت‌ها و علمای بزرگ از حوزه‌های علمیه دزفول ادامه داد: دستاوردهای علمی و شخصیت‌های تربیت یافته حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی به خوبی به مردم و نسل‌های نوجوان و جوان معرفی نشده‌اند.

مخاطب اصلی فعالیت‌های فرهنگی باید نوجوانان و جوانان باشند

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه دشمن هویت نوجوانان و جوانان کشور را هدف قرار داده است، اظهارکرد: معرفی شخصیت‌های تراز اول علمی دزفول که برخی مانند شیخ انصاری در جهان اسلام صاحب نام هستند، می‌تواند نقش موثری در هویت بخشی به نسل‌های جدید باشد.

سرهنگ پاسدار بهروز حکمت پور با بیان اینکه مخاطب اصلی فعالیت‌های فرهنگی باید نوجوانان و جوانان باشند، افزود: استفاده از قالب‌های مختلف هنری در معرفی شخصیت‌های بزرگ حوزه علمیه دزفول تاثیرگذاری بیشتری درد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور امام جمعه، فرماندار، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول و جمعی از مسوولان شهرستان برگزار شد، تجلیل از تعدادی از دانش آموختگان برجسته حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی، تجلیل از خانواده شهدای روحانی دزفول و پیگیری ثبت ملی حوزه علمیه آیت الله قاضی دزفولی به عنوان برنامه‌های جانبی این اجلاسیه پیشنهاد شد.

تجلیل از خادمان حوزه علمیه، معرفی دستاوردهای علمی حوزه، ایجاد دبیرخانه دائمی دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله قاضی و همچنین جمع آوری تاریخ شفاهی دانش آموختگان این مدرسه علمیه از دیگر پیشنهادهای ارائه شده در این نشست بود.

آیت‌الله سید مجدالدین قاضی دزفولی در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در شهرستان دزفول متولد شد؛ تحصیل این عالم برجسته زیر نظر اساتیدی چون سید عبدالمهدی قاضی(راعی)، محمدرضا معزی دزفولی، عبدالحسین عاملی و محمدمهدی بیگدلی انجام و در سال ۱۳۳۵ موفق به کسب درجه اجتهاد شد.

آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی نماینده امام خمینی (ره) و نخستین امام جمعه دزفول و از مبارزان دوران پهلوی است؛ این عالم مجاهد پس از سال‌ها تحصیل علم و مجاهدت در سیزدهم بهمن ماه سال ۱۳۶۴ در سن ۸۴ سالگی به دیار باقی شتافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha