۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 80636383
T T
۰ نفر
بزمجه زخمي توسط محيط بانان ايرانشهر درمان و به دامن طبيعت بازگشت

ايرانشهر - رييس اداره حفاظت محيط زيست ايرانشهر واقع در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: محيط بانان اين شهرستان يك بزمجه (مارمولك) زخمي را پس از يك دوره درماني 5 روزه به دامن طبيعت بازگرداندند.

'محمد انور هاشمزهی' روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: این بزمجه كه در كارگاهی در اطراف ایرانشهر به دام افتاده و زخمی شده بود بعد از پانسمان زخمها و همچنین انجام عملیات اندازه گیری و بیومتری صبح امروز در طبیعت رها سازی شد.

وی با بیان اینكه طول این بزمجه نابالغ از سر تا دم حدود یك متر است، افزود: این حیوان بر خلاف قیافه نسبتا ترسناكش بی آزار است و برای دفاع از خود شكم خود را باد كرده و با دم خود به دشمن شلاق می زند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: این مارمولك در مناطق بیابانی ایران زندگی می كند و از حشرات، تخم پرندگان، تخم لاكپشتها و جوندگان كوچك تغذیه می كند.

هاشمزهی افزود: در ایران دو نوع بزمجه وجود دارد، بزمجه بنگال كه بیشتر در كنار رودخانه ها زندگی می كند و بزمجه بیابانی كه محل زندگی آن در بیابان است.

وی با بیان اینكه شهرستان ایرانشهر محل مناسبی برای زندگی هر دو نوع بزمجه است، اضافه كرد: بزمجه بنگال در اطراف رودخانه های دامن و بمپور و بزمجه بیابانی در بیشتر مناطق بیابانی ایرانشهر وجود دارد.

7314/7437/2729