۱۲ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۱
کد خبر: 80760077
T T
۰ نفر

مصرف نكردن شير موجب پوكي استخوان مي شود

۱۲ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۱
کد خبر: 80760077
مصرف نكردن شير موجب پوكي استخوان مي شود

شيراز-پژوهش گر و مشاور ارشد در زمينه بررسي كيفيت شير گفت: مصرف نكردن شير موجب پوكي استخوان مي شود.

دكتر عزیزالله كمال زاده شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پوكی استخوان حالتی است كه در آن تراكم بافت استخوانی به قدری كاهش می یابد كه استخوانها به شدت شكننده و حتی با وارد آمدن ضربات اندك و یا خود به خود می شكنند.

وی گفت: از آنجا كه از دست دادن استخوانها بی سر و صدا اتفاق می افتد لذا آگاهی یافتن از پوكی استخوان اغلب تا زمان رخ دادن شكستگی امكان پذیر نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: كاهش تدریجی قد ناشی از خمیدگی پشت كه از شكستگی های بدون علامت ستون فقرات است می تواند از علائم پوكی استخوان باشد با این حال در زمینه آگاهی از پوكی استخوان باید با پزشك متخصص مشورت شود.

كمال زاده با اشاره به مصرف بالای كلسیم در بدن و اینكه این میزان نیاز بدن تنها از طریق مصرف شیر و فرآورده های آن قابل تامین است اضافه كرد: كسانی كه علاقمند به مصرف شیر و فرآورده های آن نباشند و یا كمتر از نیازبدن مصرف كنند در معرض ابتلا به پوكی استخوان هستند.

این دكتر تغذیه و فیزیولوژی بابیان اینكه حداكثر توده استخوانی بین سنین 17تا30سالگی دهه سوم زندگی بدست می آید گفت: میزان آن بستگی به عوامل ارثی ،تغذیه ،فعالیت بدنی ،شیوه زندگی و به ویژه دریافت كلسیم روزانه در طول دوره رشد بستگی دارد.

وی با اشاره به اینكه خانم ها حدود 10تا 25درصد نسبت به آقایان هم سن خود از تراكم استخوانی كمتری برخوردارند بیان كرد: ازعلل افزایش پوكی استخوان درخانم ها این است كه از تراكم استخوانی كمتری برخوردارند وبه طور كلی از دست دادن تراكم استخوان در آنها بیشتر و سریع تر از آقایان است.

كمال زاده افزود: از دیگر علل عمده افزایش پوكی استخوان در خانم ها این است كه بعلت دوران قاعدگی ،حاملگی ،شیردهی و یائسگی بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار می گیرند و در این دوران حدود30درصد منابع كلسیمی و مواد مغذی موجود در خون آنها به تحلیل می رود كه از این جهت نیاز آنها به كلسیم حدود 30در صد بیشتر از آقایان است تا بتوانند كلسیم از دست رفته را جبران نمایند.

وی در خصوص شكستگی های ناشی از پوكی استخوان گفت: اگرچه پوكی استخوان همه استخوان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد اما شكستگی های ناشی از پوكی استخوان بیشتر درنواحی لگن ،گردن،ران، ستون فقرات، مچ دست و انتهای ساعد رخ می دهد.

وی افزود: با وجود اینكه درمان پوكی استخوان معمولا آسان نیست اما بهترین راه جلوگیری از ابتلا به پوكی استخوان پیشگیری است .

این مقام مسئول اظهار داشت: با مصرف مداوم و مستمر و كافی منابع كلسیمی و ویتامین (دی )مثل شیر و فراورده های آن ،تحرك ،ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می توان میزان جذب كلسیم را در بزرگسالی كمی بالا برد و از ابتلا به پوكی استخوان جلوگیری كرد.ك/3

7374/ 667