۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۲۰:۳۷
کد خبر: 80772785
T T
۰ نفر
متوقف كردن پيشرفت ايران غير ممكن است، غربي ها رفتارخود را تغيير دهند

بلگراد- استاد دانشگاه صربستان گفت: متوقف كردن پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف غير ممكن است و غربي ها بايد سياست خصمانه خود را در قبال نظام و ملت ايران تغيير دهند.

'میلوش ماندیچ'روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود:باتوجه به اینكه كشورهای زیادی هستند كه از نیروگاه هسته ای برای تامین انرژی استفاده می كنند و درعین حال مورد اعمال تحریم و یا تهدید های مختلف از سوی آمریكا و برخی كشورهای غربی قرار نگرفته اند، به مخالفت آمریكا با استقلال و خودكفا بودن ایران در عرصه های مختلف می توان پی برد.

ماندیچ بااشاره به اینكه مذاكرات برای حل و فصل مسایل را درسایه تحریم و تهدید نمی توان انجام داد، گفت: لغو تحریم ها بر علیه ایران كه بیش از 34 سال ادامه دارد، نشان دهنده عزم راسخ كشورهای غربی در مذاكرات گروه 5+1 با ایران خواهد بود.

وی كه نویسنده چندین كتاب و مقاله در موضوعات مختلف است، حسن نیت ریاست جمهوری جدید كشورمان را برای ادامه مذاكرات با گروه 5+1 فرصت خوبی برای كشورهای غربی در تغییر مواضع خود دانست و افزود: بهبود روابط با ایران در وهله اول در جهت منافع غرب است.

پرفسور ماندیچ افزود: ایران از حق خود برای دستیابی به اهداف خود چشم پوشی نخواهد كرد و مطمئنا همانطوركه تحریم های اعمال شده بر ایران در 34 سال گذشته مانع پیشرفت این كشور نشده در آینده نیز تهران با اتكا بر ملت و كارشناسان بومی خود در دستیابی به علوم پیشرفته ادامه خواهد داد.

وی، مذاكره بین ایران و غرب را به عنوان تنها راه ممكن برای حل موضوع هسته ای بین طرفین دانست و گفت: مذاكرات براساس احترام متقابل و صداقت تنها راه ممكن برای حل مناقشه هسته ای ایران و غرب است.

پرفسور ماندیچ با تاكید براینكه هیچ كشوری حق مخالفت با فناوری هسته ای برای مصارف صلح آمیز را ندارد، گفت: جای تعجب است كه برخی كشورهای غربی با ادعاهای واهی آمریكا كه اولین سازنده بمب اتم و استفاده كننده از این سلاح كشتار جمعی است، خواستار متوقف كردن فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران هستند.

وی در این راستا اشاره كرد: در جنگ تحمیلی علیه ایران، دهها شهر ایران هدف حملات موشكی و شیمیایی قرار گرفت، اما ایران با پایبندی به اصول دینی و باورهای مذهبی هرگز مقابله به مثل نكرد و بر روی این اصل اساسی می توان تاكید كرد كه تهران هرگز از فناوری هسته ای برای مصارف نظامی استفاده نخواهد كرد.

استاد دانشگاه صربستان ، آمریكا و برخی از كشورهای غربی را عامل اصلی طولانی شدن مذاكرات برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران دانست و گفت: دیپلماسی غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در علم و تكنولژی و به انزوا كشاندن تهران شكست بزرگی را متحمل شده است.

اروپام**2061**
۰ نفر