۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 80785978
T T
۰ نفر
صادارت بمب خوشه ای آمریكا به عربستان

تهران- به نوشته یك روزنامه آمریكایی، برغم منع جهانی تولید و صادرات مهمات و بمب خوشه ای و تلاش های بین المللی اخیر در محكومیت سوریه به دلیل(ادعای) استفاده این كشور از تسلیحات شیمیایی، ارتش آمریكا 1300بمب خوشه ای به ارزش 640 میلیون دلار به عربستان می فروشد.

به گزارش روزشنبه ایرنا به نقل از نشریه 'فارین پالیسی'، تولید و صادرات بمب های خوشه ای در83 كشور جهان منع شده اما این امر ارتش آمریكا را از فروش هزاران بمب خوشه ای ساخت این كشور به عربستان باز نداشته است.

بمب های خوشه ای پس از انفجار به صدها قطعه بمب كوچك تبدیل می شوند كه با پوشش دادن مناطق وسیع تر، تلفات و خرابی های فراوانی برجای می گذارند. برخی از این نوع بمب ها برای تخریب، برخی دیگر برای كشتن و زخمی كردن افراد و تعدادی نیز برای نفوذ به تجهیزات نظامی طراحی شده‌اند.

بیشتر بمب های خوشه ای منفجر نمی شوند از این رو قربانیان آنها بیشتر غیرنظامیان و به ویژه كودكانی هستند كه در اثر تماس با آنها كشته و یا معلول می شوند.

تناقض بین محكومیت استفاده از چنین تسلیحاتی از سوی آمریكا و كشورهای جهان و در عین حال اقدام واشنگتن به صدور بمب های خوشه ای به عربستان با انتقاد ائتلاف مخالفان استفاده از چنین سلاح هایی موسوم به 'ائتلاف مهمات خوشه ای' مواجه شد.

'ساره بلك مور' رئیس این ائتلاف در بیانیه ای گفت: اعلام فروش چنین سلاح هایی به عربستان در شرایطی مطرح شده است كه عربستان و آمریكا استفاده ی ادعا شده ی سوریه از بمب های خوشه ای را محكوم كرده اند.

تاكنون 112 كشور جهان معاهده بین المللی منع استفاده و فروش بمب های خوشه ای را امضا و 83 كشور جهان آن را تصویب كرده اند.

اما تولید كنندگان مهم آن به ویژه آمریكا كه به دنبال فروش هزاران بمب خوشه ای ساخت شركت تجهیزات پدافندی 'تكسترون'(Textron) این كشور به عربستان تا سال 2015 است، از امضای چنین معاهده ای خودداری كرده اند.

به نوشته فارین پالیسی، در حالی كه وزارت خارجه آمریكا تاكید دارد این كشور نیز مانند سایر كشورهای جهان نگران به كارگیری انواع تسلیحات مخرب از جمله بمب های خوشه ای است، اما تعجیلی در امضای معاهده منع تولید و استفاده از چنین بمب هایی ندارد.

مقامات آمریكایی با این بهانه كه حذف چنین مهماتی از انبار تسلیحاتی این كشور، تهدیدی علیه نیروهای این كشور و شركای ائتلافی اش خواهد بود، از امضای این معاهده سر باز زده اند.

فروش بمب های خوشه ای تازه ترین موضوع مجموعه معاهدات تسلیحاتی كنونی بین آمریكا و عربستان سعودی است كه شامل فروش تعداد زیادی جت ها جنگنده اف 15، بوئینگ ای‌اچ-۶۴ آپاچی، بالگردهای نظامی یو اچ - ۶۰ بلك هاوك، سامانه های راداری، موشك های ضد كشتی و رادار، موشك های سطح به هوا و حتی تجهیزات دفاعی سایبری برای استفاده در نوع جدید جت های جنگنده اف 15 ایگل می شود.

روابط نظامی واشنگتن و ریاض دهها میلیارد دلار سود برای مقاطعه كاران دفاعی آمریكا دارد. از این رو، هر چند دولت های آمریكا و عربستان به تازگی بر سر برخی مسائل با یكدیگر اختلاف داشته اند، اما فروش تسلیحات این كشور به ریاض هم چنان ادامه خواهد داشت.

مترجمام**9158 ** 1064
۰ نفر

سرخط اخبار جهان