رویارویی حامیان و مخالفان کره شمالی دربرابر هم در شورای امنیت سازمان ملل

نیویورک – ایرنا-  در پی آزمایش های موشکی کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر صحنه صف آرایی آمریکا و انگلیس در برابر روسیه و چین درباره اقدامات نظامی پیونگ یانگ بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره کره شمالی، نقض قطعنامه شورای امنیت توسط کره شمالی و ادامه گسترش برنامه تسلیحاتی این کشور را محکوم کرد.

نماینده آمریکا ادعا کرد که روسیه و چین با ادامه مسدود کردن اقدامات در مورد نقض‌های کره شمالی، « امنیت ما را » کاهش می دهند.

نماینده آمریکا به شواهد غیرقابل انکار گروه کارشناسان از استفاده غیرقانونی روسیه از موشک‌های کره شمالی در درگیری‌های اوکراین اشاره کرد.

او اظهارات کره شمالی "و حامیانش" را مبنی بر اینکه گسترش توانایی نظامی این کشور تابعی از فعالیت های نظامی آمریکا و کره جنوبی در خارج از شبه جزیره کره است، رد و از تحریم ها در زمینه کره شمالی حمایت کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد که «تحریم‌ها» و بهبود زندگی شهروندان کره شمالی بر عهده دولت کره شمالی است.

نماینده انگلیس نیز در این نشست گفت که آخرین پرتاب موشک های کره شمالی، مانند سایر موارد، غیرنظامیان ژاپنی را تهدید می کند. او «شباهت کاذب» پیشنهاد شده توسط برخی از اعضای شورای امنیت بین کره شمالی و «فعالیت های نظامی دفاعی» اشاره کرد.

نماینده انگلیس از استفاده "گسترده" از منابع ملی که همچنان به سمت فعالیت های نظامی کره شمالی هدایت می شود ابراز تاسف کرد.

در همین حال، نماینده چین در نشست شورای امنیت به "تنش در همسایگی خود"، کاهش در "اختلاف ها"، از سرگیری گفت و گو و پیشرفت در "مکانیسم صلح" اشاره کرد. وی خواستار "گفتگو میان طرف ها شد و مخالفت چین با رزمایش نظامی برنامه ریزی شده و بزرگ ماه اوت را اعلام کرد.

نماینده چین یادآور شد که "امنیت تقسیم ناپذیر است" و بنابراین ما نباید در تلاش برای منزوی کردن دولت ها "حصارهای امنیتی ایجاد کنیم". به نظر عجیب است که آمریکا برخی از تسلیحات را در کشورهای دیگر مستقر می کند اما نه در خاک خود.

نماینده چین‌از آمریکا خواست که از بحران موشکی کوبا و سایر اقدامات تحریک آمیز "درس بیاموزد"، طرح های واشنگتن برای استقرار موشک های میان برد در خاک آسیا را رد کرد.

در این جلسه نماینده روسیه نیز از نبود "دیدگاه جامع" در مورد علل اصلی تنش های شبه جزیره کره ابراز تاسف کرده و ادعا کرد «بدیهی» است که استقرار آمریکا در امتداد شبه جزیره به نفع ایالات متحده است و این اقدامات مسئول اصلی تنش‌ها است.

روسیه ادعای واشنگتن مبنی بر ترجیح به گفت و گو را «غیر قابل باور دانست» و تاکید کرد که ایالات متحده در واقع به دنبال فروپاشی رژیم کره شمالی است. نماینده روسیه از همکاری فنی کره شمالی و روسیه "که کسی را تهدید نمی کند" دفاع کرد.

نماینده آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده "هیچ تهدیدی برای کره شمالی نیست."

سفیر کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شورای امنیت را به بررسی "شرم آور" و رد اختیار پرتاب ماهواره های کره شمالی متهم و به "شکنندگی منطقه ای" اشاره کرد که خطر درگیری را افزایش می دهد. به گفته او، تاریخ رزمایش های نظامی تحریک آمیز، ماهواره ها را توجیه می کند.

وی آمریکا را به مشارکت در "چشم انداز ناامنی" متهم کرد و ادعا کرد که پرتاب موشک های کره شمالی در مقابل تهدید کشورهای همسایه طراحی شده است.

کره‌شمالی در رزمایش «شلیک نمایش قدرت» که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور از نزدیک شاهد آن بود، چندین فروند موشک را به طور همزمان آزمایش کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از این رسانه کره‌ای، ‌تارنمای «تایمز کره» با اشاره به رزمایش پرتابگرهای راکت‌انداز فوق‌العاده بزرگ توسط ارتش کره شمالی نوشت: هدف از این رزمایش، نشان دادن عزم پیونگ یانگ برای انجام حملات پیشگیرانه علیه کره جنوبی، عنوان شده است.

رزمایش موشکی کره‌شمالی با هدف نشان دادن اراده پیونگ‌یانگ برای تردید نکردن در انجام حملات پیشگیرانه از سوی کره‌جنوبی و با استناد به «حق دفاع از خود» انجام شده است.

ارتش کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرده بود که پرتاب حدود ۱۰ موشک بالستیک کوتاه برد توسط کره شمالی از منطقه سونان پیونگ یانگ را شناسایی کرده است.

سامانه پرتاب چند راکتی بسیار بزرگ کره شمالی در زمره موشک های کوتاه بردی طبقه بندی می شود که می تواند کل خاک کره جنوبی را تحت پوشش قرار دهد. پیونگ یانگ مدعی شده است که می تواند کلاهک هسته ای را روی چنین سامانه‌ای نصب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha