تهران- پيشكسوت عرصه سينماي كوتاه گفت كه مميزي فيلم كوتاه سزاوار سينماي ايران نبود و اگر قرار بود هزينه آموزش مراكز سينمايي همچون انجمن در دهه هاي گذشته افزايش يابد امروز اصغر فرهادي در سينماي ايران وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، اميرشهاب رضويان، از قديمي‌هاي سينماي كوتاه ايران است كه از سال 1359 فيلم مي سازد و در سال 1361 با فيلم 'انقلاب' در نخستين جشنواره فيلم فجر شركت كرده است و فيلم بعدي او به نام 'يكي ديگر' از دومين جشنواره فيلم فجر جايزه بهترين فيلم كوتاه را دريافت كرده است. رضويان به رغم فعاليتش در سينماي حرفه اي همچنان نگران سينماي كوتاه ايران است.

وي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا به دغدغه هايش اشاره كرد و گفت: حدود چهار سال پيش مديران جديدي كه به انجمن سينماي جوان آمدند به كلي منكر هر نوع فعاليت پيش از خود بودند.

وي يادآور شد: اين افراد فعاليت 28 ساله مديران پيش از خود را منكر بودند و گويي كه سينماي كوتاه با ورود آنان متولد شد و معتقدم اين اتفاق براي دومين بار نبايد رخ دهد.

كارگردان فيلم كوتاه انقلاب توضيح داد: مديران جديدي كه بر مسند سينما مي نشينند نبايد حتي منكر فعاليت هاي انجام شده در چهار سال اخير باشند.



**شعار توليد پروژه هاي فاخر سرمايه هاي سينما را نابود كرد

رضويان تاكيد كرد: 32 سال است كه انجمن سينماي جوان به عنوان اصلي ترين نهاد آموزشي و توليد فيلم كوتاه، در كشور فعال بوده و بايد حرمت فيلمسازان، مدرسان، هنرجويان و مديران اين انجمن نگه داشته شود.

وي توضيح داد: در زمان حاضر بيشترين نيازي كه فيلم كوتاه ومستند ايران دارد حمايت مالي و تخصيص رديف بودجه مشخص براي اين نوع سينما است.

اين پيشكسوت عرصه سينماي كوتاه ادامه داد: پيشتر هم گفته‌ام كه با شعار توليد پروژه هاي فيلم فاخر، بخش بزرگي از سرمايه هاي دولتي كه مي توانست به گسترش سينماي آينده ايران كمك كند نابود شد و اين اتفاق مشخصا در طول چهار سال اخير رخ داد.

رضويان تاكيد كرد: توليد پروژه هاي ميلياردي كه در اكران چند ميليون بيشتر نمي فروخت نماد شكست سياستگذاري مديران قبلي است و اميدواريم مديران جديد عادلانه تر رفتار كنند.



**مميزي در عرصه فيلم كوتاه

وي گفت: يكي از معضلات ديگري كه در طول چهار سال گذشته شاهد بوديم اعمال مميزي در فيلم هاي كوتاه و مستند در جشنواره هاي سينماي كوتاه و مستند كشور بود به گونه اي كه وزارت ارشاد با فيلم‌هاي كوتاه و مستند كه نهايتا در يك جشنواره 300 تا يك هزار نفر مخاطب دارد همانند فيلم‌هاي بلند قوانين مميزي را اعمال مي كرد.

به گفته اين كارگردان سينما، اين مميزي سزاوار سينماي كوتاه ايران نبود و بسياري از فيلم هاي خوب در عرصه سينماي كوتاه و مستند به اين دليل ديده نشد زيرا سليقه مميزي از سوي وزارت ارشاد اعمال مي شد.



**انجمن سينماي جوان نهادي اقتصادي شده است

رضويان به بخش آموزش در انجمن سينماي جوانان ايران اشاره كرد و توضيح داد: انجمن سينماي جوان متاسفانه به عنوان يك نهاد دولتي كه وظيفه آموزش سينما به نوجوانان شهرستاني را برعهده دارد، تبديل به يك نهاد اقتصادي شده است و به نظر من گرفتن شهريه هاي چند صدهزار توماني از نوجوانان شهرستاني و تهراني براي آموزش سينما توهين به رسالت و وظيفه انجمن سينماي جوان است.

وي در اين باره توضيح داد: آموزش سينما در حد فيلم كوتاه و مستند بايد رايگان باشد و اين امكان بايد به همه نوجوانان مشتاق شهرستاني و تهراني داده شود كه در كلاس هاي آموزش فيلمسازي بدون پرداخت وجه حضور يابند.

به گفته كارگردان فيلم كوتاه يكي ديگر ، اين سرمايه گذاري بخش دولتي براي آموزش پرورش و كشف فيلمسازان جوان، آينده سينماي ايران را تضمين مي كند.



**اگر در دهه 60 دوره هاي آموزشي پرهزينه بود امروز اصغر فرهادي نداشتيم

رضويان تاكيد كرد: اگر در دهه 60 از هركدام از فيلمسازان سينماي ايران كه امروز فعال هستند و در آن سال ها هنرجوي انجمن سينماي جوان بودند، قرار بود شهريه گرفته شود قطعا تعداد زيادي از نوجوانان آن سال ها نمي توانستند در كلاس هاي انجمن شركت كنند و با اين سياستگذاري ديگر سينماگراني همچون اصغر فرهادي، بهمن قبادي، مهدي جعفري، مجيد برزگر، سعيد پوراسماعيلي، بايرام فضلي، ساعد نيك زاد، وحيد موسائيان امروز براي سينماي ايران افتخار آفريني نمي كردند.

وي ادامه داد: آموزش رايگان در آن سال ها به خيلي از هم نسلان من كمك كرد كه در كلاس هاي آموزشي سينماي جوان حضور يابند و با بودجه اندك فيلم بسازند و راه آينده خود را پيدا كنند.

كارگردان فيلم سينمايي ميناي شهر خاموش توضيح داد: سينماي جوان دانشگاه آزاد يا مدرسه غير انتفاعي نيست، انجمن سينماي جوان متعلق به نوجوانان كشور است و دولت بايد سوبسيد لازم براي آموزش نسل جوان در اين انجمن را پرداخت كند.



**مركز گسترش به محملي براي تهيه كنندگي اخراجي ها تبديل شد

رضويان درباره وضعيت سينماي مستند نيز توضيح داد: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در سال 65 كه افتتاح شد وظيفه اش حمايت از فيلمسازان كوتاه و آماتور بود كه به تجربه مناسبي رسيده و در صدد ورود به عرصه هاي جدي تر سينما بودند.

وي ادامه داد: در آن سال ها مركز گسترش مشخصا از فيلمسازان باتجربه سينماي كوتاه و مستند حمايت مي كرد اما در طول ساليان گذشته اين مركز به ارگاني براي تهيه‌كنندگي فيلم هايي همچون اخراجي ها و اخيرا پروژهه ميلياردي لاله شده كه اين مهم به معناي انحراف از اهداف مركز گسترش سينماي مستند محسوب مي شود.



**خودي و غير خودي در مركز گسترش

اين كارگردان سينماي كوتاه كه بيش از 40 اثر كوتاه را كارگرداني كرده است، گفت: يكي از وظاليف مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، حمايت از فيلمسازان فيلم اولي بود كه متاسفانه با تعبير خودي و غيرخودي بودن فيلمسازان، در طول سال هاي اخير، نگاه معتدل مديران قبلي آن به دست فراموشي سپرده شد و درنهايت با شعار نامفهوم حمايت از سينماي تجربي، كه متاسفانه كمترين تعريفي هم از اين عنوان توسط مديران وجود نداشت و در كل مركز كسي نبود كه تعريفي از سينماي تجربي ارائه بدهد. در نتيجه عملا حمايت از هر نوع فيلم جديدي متوقف شد و فقط تعدادي فيلم همخوان با سليقه مديران توليد شد. سالهاست كه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به جاي برخورد يكسان و عادلانه با سينماگران از پروژه هاي نورچشمي ها حمايت كرده است و هيچ گاه پاسخگوي سوالات موجود نبوده است.



**مركز آموزش فيلمسازي احيا شود

رضويان ادامه داد: نهادي ديگر در دهه 60 براي آموزش مربيان انجمن سينماي جوان و با هدف گسترش سينما در شهرستان ها به نام مركز آموزش فيلمسازي تاسيس شد كه در باغ فردوس، محل فعلي موزه سيمنا قرار داشت و زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره مي شد؛ اين مركز متاسفانه در اواسط دهه 70 تعطيل شد و خلا يك مركز آموزشي به منظور تربيت مربي فيلمسازي در طي اين سال ها به شدت احساس مي شود

وي از دولت جديد تقاضا كرد كه نسبت به بازگشايي اين مركز نگاه مثبتي داشته باشد.



**بازگشايي خانه سينما عاجل ترين اقدام

كارگردان فيلم سينمايي مردان خاكستري در ادامه يادآور شد: يكي از اصلي ترين و عاجل ترين وظايف وزارت ارشاد بازگشايي خانه سينما و ثبت صنوف آن به شكل قانوني در وزارت كشور يا ارشاد است به گونه اي كه خانه سينما سنديكاي سينماگران ايران باشد و قابل انحلال توسط مديران دولتي به واسطه سليقه هاي شخصي نباشد .

رضويان تاكيد كرد: انجمن فيلم كوتاه هم يكي از صنوف حاضر در خانه سينما است كه وظيفه حمايت از حقوق صنفي از سينماگران اين عرصه را دارد و در سال هاي گذشته با تاسيس آكادمي فيلم كوتاه به شكلي منسجم نسبت به داوري فيلم هاي كوتاه ايران در جشن خانه سينما اقدام كرده است.



**يك سينما به اكران فيلم هاي كوتاه اختصاص يابد

وي در ادامه خواستار اختصاص يك سينماي تهران به نمايش دائم فيلم هاي كوتاه، تجربي، مستند و انيميشن توسط وزارت ارشاد، ملزم ساختن موسسات توزيع ويديويي به خريد و توزيع فيلم هاي كوتاه، تجربي، مستند و انيميشن در جهت فرهنگسازي و ايجاد چرخه اقتصادي و لغو مميزي درباره نمايش فيلم هاي كوتاه شد.



**درخواست هاي رضويان از مسوولان فرهنگي دولت تدبير و اميد

كارگردان فيلم تهران ساعت هفت صبح در ادامه بخشي از مطالبات سينماگران عرصه فيلم كوتاه را به شرح زير ارائه داد:

تعيين شرح وظايف دقيق براي هر انجمن سينماي جوانان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، به منظور جلوگيري از تصميم گيريهاي سليقه‌اي در جهت حيف و ميل بودجه دريافتي.

ملزم ساختن موسسه هاي توزيع رسانه هاي ويديويي به خريد و توزيع فيلمهاي كوتاه در جهت فرهنگسازي سينمايي و ايجاد چرخه اقتصادي.

رضويان همچنين بر لغو مميزي وزارت ارشاد در مورد نمايش فيلمهاي كوتاه جشنواره فيلم كوتاه تاكيد كرد و گفت: در سالهاي گذشته اداره ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي، بارها از نمايش فيلمهاي كوتاه در اين جشنواره جلوگيري كرده است و اين نوع سخت گيريها باعث شكل گيري گونه اي از سينماي زيرزميني شده است كه در حال حاضر به هيچ وجه قابل كنترل نيست.



** كمك به برگزاري جشنواره هاي مستقل فيلم كوتاه

وي همچنين از مسوولان درخواست كرد كه كمك به سفر سينماگراني كه فيلمهايشان در جشنواره هاي فيلم كوتاه خارجي پذيرفته شده است را در برنامه هاي كاري خود قرار دهند.

به گفته وي، ايجاد تعامل بين صنف فيلم كوتاه با دو سازمان دولتي انجمن سينماي جوانان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و واگذاري مديريت انجمن سينماي جوانان و مركز گسترش سينماي تجربي به افرادي از بدنه سينماي كوتاه يا مديراني كه سابقه فعاليت در اين عرصه را داشته اند مي تواند در دستور كار مديران جديد فرهنگي قرار گيرد.

رضويان توضيح داد: واگذاري مسووليت به افراد بي تجربه آسيبهاي جدي و مشابهي را در پي خواهد داشت كه در طول 4 سال گذشته شاهد آن بوده ايم و نمونه روشن آن بي اعتمادي سينماگران فيلم كوتاه به دو مركز انجمن سينماي جوانان و مركز گسترش سينماي تجربي است و ملزم ساختن مديران به ارائه ي برنامه و گزارش عملكرد سالانه و پاسخگويي مي تواند خط بطلاني بر اين بي اعتمادي ها باشد.

فراهنگ**1983**1588