۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶
کد خبر: 80891355
T T
۰ نفر

شور حسینی و تقویت شعور دینی نیاز همیشگی

۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶
کد خبر: 80891355
شور حسینی و تقویت شعور دینی نیاز همیشگی

سمنان - همزمان با بازگشت زائران خانه خدا از سرزمین وحی، همگان برای پوشیدن احرام سوگ عاشورا و گرامیداشت زائران حج نیمه تمام حضرت حسین بن علی (ع) و همراهان سالار شهیدان آماده می شوند تا در دل، كربلا را طواف كنند.

حضرت امام حسین (ع) و قیام آن امام برای حفظ دین و سنت نبوی، آن امام را در كانون الگوی عظمت و اقتدار دینی قرار داده است.

گستردگی مراسم و آیین های مرتبط با تاسوعا و عاشورا در كشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی نشان می دهد كه بشریت هرگز شخصیتی نظیر امام حسین (ع) را ندیده و نخواهد دید كه تا پای جان خود و وابستگانش برای تحقق هدف بایستد.

از همین رو، ائمه معصومین (ع) سفارش زیادی به برپایی مراسم عزاداری شهادت سیدالشهدا (ع) داشتند و آن را عاملی برای احیای دین و زنده نگهداشتن می دانستند.

بررسی های تاریخی هم نشان می دهد هیچ عملی به اندازه برپایی عزاداری برای امام حسین (ع) در حفظ دین از انحراف و هجوم بی امان دشمنان و همچنین توسعه فرهنگ دینی موثر نبوده و نیست.

حضرت امام خمینی (ره) هم در این باره فرمودند: 'امام حسین (ع) نجات داد اسلام را، ما برای یك آدمی كه نجات داده اسلام را و رفته و كشته شده هر روز باید گریه كنیم، ما هر روز باید منبر برویم برای حفظ این مكتب.محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.فداكاری سیدالشهدا (ع) كه اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.'

هر سال در محرم، داغ این رویداد مهم و تاریخی در دل دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) تازه می شود و ضرورت دارد از بروز و ظهور آفات و بدعت ها در آن جلوگیری شود.

حجت الاسلام 'هادی مهدوی' استاد حوزه و دانشگاه یكی از آفات مجالس عزاداری را اجرای مراسم بدون حضور سخنران عنوان كرد و گفت: سخنرانی شعور دینی و مداحی شور حسینی را بالا می برد، بنابراین این دو مكمل هم هستند و شور بدون شعور یا شعور بدون شور اهداف والای مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را تامین نمی كند.

وی با تاكید بر لزوم ارائه مطالب مستند و دور از خرافات در سخنرانی و مداحی های محرمی گفت: رویدادهای قیام عاشورا آنقدر ظرفیت سازندگی دارد كه با برگزاری آیینی صحیح و منطبق با هدف اصلی قیام سیدالشهدا (ع)، هدف انسان سازی قیام نیز محقق شود.

با این همه از آنجایی كه ابعاد رویداد عظیم عاشورا هنوز هم آنچنان كه شایسته است تبیین نشده است، در بازگویی و برگزاری مصائب خاندان عصمت و طهارت (ع) در جریان این رویداد مهم تاریخی تحریفات و آفاتی وجود دارد كه به دلیل بضاعت اندك پژوهشی و ادبی است.

این آفات موجب شده تا در برخی موارد عزاداری ها نتوانند همه توانایی های خود را در انسان سازی، ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منكر و ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم به منصه ظهور برسانند و در حد عزاداری ظاهری باقی بمانند.

'رضا حقیقی' مداح جوانی كه حدود چهار سال است در آیین عزاداری شهادت امام حسین (ع) مرثیه سرایی می كند معتقد است: اشعار بی محتوا و عبارات بی محتوا و سبك كه به نام عزاداری در مجالس عزای حسینی خوانده و مواردی از آن در رسانه ها پخش هم می شود، می تواند تیشه به ریشه اندیشه و اعتقادات دینی نسلی بزند كه از هر سو در معرض تهاجم های فرهنگی گوناگون قرار دارد.

وی افزود: آمیخته كردن مرثیه ها با آهنگ هایی كه در ذهن شنونده اشعار قبل انقلاب و لس آنجلسی را تداعی كند روش مخربی است كه حماسه عاشورا را از محوریت توجه خارج خواهد كرد.

'سیدرحمت الله امامی' كه در مسیر مداحی های حسینی مویی سپید كرده است هم می گوید: با اینكه دوره های آموزشی برای مداحان برگزار می شود، از آنها آزمون گرفته می شود و تشكیلات منسجمی برای مداحی ها بخصوص در ایام محرم و صفر ایجاد شده است ولی هنوز هم در برخی عزاداری ها شاهدیم مداح برای به اصطلاح گرم كردم مجلس، مطالب بی پایه و اساس مطرح می كند.

وی بیان حال اهل بیت (ع) را یكی از آسیب های جدی مداحی ها عنوان و تصریح كرد: برخی مداحان زبان حال هایی می خوانند كه در شان مقام و منزلت اهل بیت علیهم السلام نیست.

آنها خود را به جای اولیای دین قرار داده و تشخیص می دهند كه حال اهل بیت علیهم السلام در آن لحظه مصیبت چطور بوده است! سپس جزئیات آن را برای عزادارن شرح می دهند.

امامی افزود: درست است كه اهل بیت (ع) انسان هستند و غم و درد سایر انسان ها را نیز دارند اما مقایسه آنها با مردم عادی صحیح نیست، اگر سایرین هنگام مصیبت جزع و فزع می كنند، به این معنا نیست كه حال اهل بیت علیهم السلام هم موقع مصیبت به این شكل است چرا كه آنان الگوی بشریت هستند.

'معصومه خرم' كارشناس مذهبی نیز بی توجهی به نماز اول وقت را یكی از آسیب های جدی مراسم عزاداری محرم عنوان كرد و گفت: در حالی كه امام حسین (ع) در روز عاشورا در زیر باران تیر دشمن هم نماز اقامه كرد، در برخی مجالس مردانه و زنانه مشاهده می شود كه در هنگام فریضه نماز، جلسه عزا برپاست و توجهی به نماز اول وقت نمی شود.

وی با تاكید بر اینكه ترك نماز اول وقت بخاطر عزاداری مورد رضایت خدا و امام حسین (ع) نیست تاكید كرد: سیره عملی سید الشهدا نشان داد نماز برای ایشان از جان هم مهمتر بود.

خرم، دهه محرم را روزهایی برای تمرین عملی اجرای دستورات و ارزشهای اسلامی و حسینی دانست و تاكید كرد: در مراسمی كه نام امام حسین (ع) و یارانش برده می شود نباید ضد ارزش ها ارزش تلقی شود.

چند روز به آغاز محرم مانده باید آموزه های شعائر عاشورایی (مضامین ارزشی، معرفتی و حماسی و مفاهیم كلیدی) را به جامعه گوشزد كرد چرا كه اینها، اصلی است كه باید برای ساماندهی فكری و فرهنگی منابع نیروی انسانی در حوزه فرهنگ عاشورایی، پیشگیری از بدعت‌ها و تحریفات جدید در عرصه فرهنگ عاشورایی و ایجاد وحدت رویه مخاطبین در مقابله فرهنگی با خرافات و انحرافات مد نظر قرار گیرد.ك/4

7340/599/608
۰ نفر