۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰:۳۷
کد خبر: 81224845
T T
۰ نفر
جنب و جوش ميان دستگاه هاي اجرايي براي پر كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان

سنندج- ايرنا- تابستان كه از راه مي رسد بحث برنامه ريزي براي پر كردن مناسب اوقات فراغت جوانان و نوجوانان داغ مي شود و هر دستگاهي درصدد تدارك برنامه هايي براي اين ايام است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هرساله با نزديك شدن به ايام تابستان و فراغت جوانان و نوجوانان از تحصيل، دستگاه هاي مختلف از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه ها، ورزش و جوانان و غيره برنامه هايي را با عنوان غني سازي اوقات فراغت تدارك مي بييند.

اين ايام فرصتي مغتنم براي شكوفايي استعدادهاي جوانان و نوجوانان در زمينه هاي مختلف است لذا دستگاه هاي متولي مي توانند با برنامه ريزي اصولي و مناسب زمينه هاي بروز اين استعدادها را فراهم كرده و ايام خوشي را براي اين قشر رقم بزنند.

برنامه هايي كه توسط دستگاه ها براي اين ايام پيش بيني مي شود بايد بر مبناي نيازهاي روحي، سن و سليقه انجام شود چون اين ايام همانگونه كه از نامش پيداست متعلق به خود فرد است لذا بايد در برنامه ريزي آن به سلايق و استعداد فرد بيش از هر چيز ديگري توجه شود.

اين ايام يك فرصت براي شكوفايي توانايي ها و استعدادها است لذا عدم برنامه ريزي مناسب براي اين ايام توسط دستگاه ها موجب مي شود جوانان ما اين فرصت‌ها را از دست داده و فقط به وقت تلف كردن بپردازند.

براي استفاده بهينه از اين ايام اهم برنامه هاي تدارك ديده شده دستگاه هاي اجرايي استان در جلسه كميته اوقات فراغت ستاد ساماندهي امور جوانان در سنندج تشريح شد.

مديركل امور اجتماعي استانداري كردستان در اين جلسه با تاكيد بر تلاش تمامي دستگاه ها براي اجراي برنامه هايي غني و پربار در تابستان امسال گفت: به هر اندازه كه برنامه هاي اوقات فراغت غني تر باشد ميزان آسيب هاي جامعه نيز كاهش پيدا مي كند.

جمال ارشدي با بيان اينكه هدف اصلي برنامه هاي اوقات فراغت كنترل آسيب هاي اجتماعي است افزود: اهدافي كه براي اين ايام توسط هر دستگاه تعيين خواهد شد بايد به برنامه اي اصولي و تاثير گذار تبديل شود.

وي اظهار كرد: بيشترين سرمايه هاي اجتماعي ما در مناطق حاشيه قرار دارند لذا برنامه هاي اوقات فراغت در اين مناطق و همچنين مناطق روستايي و كم برخوردار، بايد پر رنگ تر باشد.

مديركل امور اجتماعي استانداري كردستان با تاكيد بر توجه به استعداديابي در مناطق حاشيه و مهارت آموزي در برنامه هاي اوقات فراغت استان افزود: دستگاه ها بايد در اين راستا به صورت هماهنگ عمل كرده و از موازي كاري در جنبه هاي مختلف خودداري كنند.

مديركل ورزش و جوانان كردستان نيز در اين جلسه با بيان اينكه تاكنون هشت دستگاه اجرايي، برنامه‌هاي خود را براي اوقات فراغت جوانان به ما ارائه كرده اند از اعضاي كميته خواست تا 14 تير جاري برنامه هاي خود را به طور كامل اعلام كنند.

حامد جولايي با اشاره به اينكه 135 مكان ورزشي در استان در ايام سال فعاليت ورزشي انجام مي دهند گفت: 65 پايگاه از اين تعداد به برنامه هاي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص داده شده است.

به گفته وي درهر كدام از اين پايگاه ها تعداد 10 تا 15 رشته ورزشي فعاليت مي كنند.

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش كردستان نيز با بيان اينكه بحث اوقات فراغت به دستگاه خاصي بر نمي گردد گفت: 23 دستگاه فرهنگي عهده دار برنامه ريزي براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان هستند.

حجت الله نريماني با بيان اينكه سال گذشته 118 هزار دانش آموز در 245 پايگاه از برنامه هاي اوقات فراغت بهره مند شدند افزود: امسال هم با وجود كمبود اعتبارات و محدوديت هايي كه وجود دارد برنامه هاي خاصي براي پر كردن ايام فراغت دانش آموزان پيش بيني شده است.

وي اظهار كرد: در راستاي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان امسال، 240 پايگاه داير مي شود كه 100 مورد از اين پايگاه ها ثابت بوده و شامل كانون هاي فرهنگي و تبليغي، ورزشي، اردوگاه ها و غيره هستند.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي كردستان نيز در اين جلسه با بيان اينكه جوان امروز ميان دو تفكر سنتي و مدرنيته مانده است گفت: همه ما وظيفه داريم كه با برنامه ريزي درست آنان را راهنمايي كرده و راه درست را به آنان نشان دهيم.

مصطفي باغبانيان با تاكيد بر وجود مشاور امور جوانان در سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي و رصد كردن موارد مربوط به اين قشر افزود: جوانان ما بايد در كنار آموزش رسمي، حرفه هاي مهارتي را نيز فرا بگيرند تا با قرار دادن اين دو در كنار هم بتوانند به يك شغل و حرفه اي برسند.

وي در ادامه بر تلاش براي احياي بازي هاي بومي و محلي در ايام تابستان براي جوانان و نوجوانان تاكيد كرد و گفت: بيشترين سرگرمي و تفريح جوان امروز فضاي مجازي و بازي هاي رايانه اي است كه بايد دستگاه ها بازي هاي محلي و بومي را جايگزين آن كنند.

باغبانيان در ادامه گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده، در ايام تابستان امكانات ورزشي موجود در ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان هاي سنندج، قروه و بيجار در اختيار كارگران و فرزندان آنها قرار داده مي شود.

وي با تاكيد بر استفاده از ظرفيت مدارس در راستاي غني سازي اوقات فراغت اظهار كرد: محوطه حيات مدارس را مي توان به ورزش هايي همچون فوتبال، واليبال و بسكتبال اختصاص داد.

رييس سازمان بسيج ورزشكاران استان نيز در اين جلسه اجراي برنامه هاي فرهنگي و ورزشي در كانون هاي بسيج جوانان، برگزاري حلقه هاي صالحين، برگزاري اردوهاي راهيان نو و اردوهاي تربيتي و جهادي را از جمله برنامه هاي سپاه براي ايام اوقات فراغت عنوان كرد.

ايرج جعفري افزود: برگزاري برنامه‌هاي انس با قرآن، نشست‌هاي بصيرتي در زمينه نقش تخريبي ماهواره در زندگي خانوادگي و آگاهي‌بخشي به خانواده‌ها و جزء خواني قران خاص ماه رمضان از ديگر برنامه هاي تدارك ديده شده است.

مسوول آموزش و پژوهش تبليغات اسلامي استان كردستان نيز در اين جلسه گفت: در تابستان سال گذشته طرح تخصصي حفظ قرآن كريم توسط اين اداره كل اجرا شد و بر اين اساس 500 نفر موفق به دريافت گواهي نامه حفظ جزء سي ام قرآن شدند.

حجت الاسلام مسعود محمدي افزود: 500 نفري كه سال گذشته موفق به حفظ جزء سي قران شدند امسال نيز در 15 پايگاه جزء 29 قرآن كريم را حفظ مي كنند و اين روند همچنان تا حفظ كل قرآن ادامه مي يابد.

به گفته وي اين اداره كل براي جوانان 15 تا 25 سال در تابستان امسال هسته هاي فرهنگي جوان را در 15 پايگاه تشكيل مي هد.

معاون فرهنگي دانشگاه پيام‌نور نيز برگزاري كارگاه آموزشي نشريات دانشجويي، اردوهاي علمي، فرهنگي و تفريحي و آماده‌سازي تيم بسكتبال دختران دانشگاه براي حضور در رقابت‌هاي كشوري را از مهمترين اقدامات اين دانشگاه براي ايام تابستان عنوان كرد.

تشكيل كميته بازديد از برنامه هاي اوقات فراغت، توجه به مناطق حاشيه، تايكد بر مهارت آموزي، حضور فاعل سازمان هاي مردم نهاد در برنامه هاي يان ايام و تاكيد بر خانواده محوري از جمله مصوبات اين جلسه بود.

امروزه گذران اوقات فراغت از اهميت بالايي برخوردار است و يكي از مهم‌ترين عوامل موثر در بروز انواع آسيب‌هاي اجتماعي به عدم مديريت و برنامه‌ريزي صحيح براي بهينه‌سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان بر مي گردد.

اميد است اين مهم مورد توجه مسوولان دستگاه هاي اجرايي قرار داشته و برنامه هايي كه براي غني سازي اين ايام تدارك ديده شده است خروجي مناسبي داشته باشند.ك/4

7348/533