۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81248569
T T
۰ نفر
كشاورزان مازندران از سوزاندن ساقه و كاه شالي برنج خودداري كنند

ساري-ايرنا- سازمان جهاد كشاورزي مازندران از شاليكاران خواست تا از سوزاندن ساقه و كاه شالي برنج در شاليزارها خودداري كنند.

' عزيزالله شهيدي فر' معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از كشاورزان برنجكار استان خواست تا براي حفظ مواد آلي خاك ، از آتش زدن بقاياي ساقه ، كاه و كلش شالي برنج در شاليزارها خود داري كنند.

وي افزود: به رغم اين كه در باره آتش نزدن كاه و بقاياي ساقه شالي هر سال به اندازه كافي اطلاع رساني مي شود ، اما باز هم شاهد ايجاد آتش سوزي در شاليزارها پس از برداشت برنج هستيم.

وي با تاكيد بر اين نكته كه سوزاندن بقاياي ساقه و كاه در شاليزارها سبب از بين رفتن مواد آلي خاك مي شود ، از كشاورزان خواست تا كاه و كلش باقي مانده در شاليزارها را بسته بندي و براي استفاده هاي بعدي از آنجا خارج كنند.

' مسعود غلامي ' مدير جهاد كشاورزي بابل نيز در خصوص دستورالعمل هاي فني عليه كرم ساقه خوار برنج بعد از برداشت برنج گفت: شاليكاران بايد برنج را از يك سوم انتهايي ساقه درو و بلافاصله زمين شاليزاري را شخم كنند.

وي با بيان اينكه كاه برنج بايد بعد از خرمنكوبي جمع آوري و در يك نقطه از زمين شاليزاري نگهداري شود ،افزود :حتي‌الامكان در شاليزارهايي كه مستعد كشت و كار براي محصولاتي نظير سبزي و دانه هاي روغني است نبايد بقاياي شالي را آتش زد.

علامي خطاب به كشاورزان توصيه كرد اگر چه علف هاي هرز حاشيه مزارع در پايان فصل پاييز و زمستان مي توانند پناهگاه لاروهاي زمستانگذران كرم ساقه خوار بمانند، اما پناهگاه بسياري از حشرات مفيد و دشمنان آفات نيز مي تواند باشد، لذا از آتش‌سوزي و تخريب آن ها خودداري كنيد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان بابل اظهار داشت: با توجه به محوريت استان مازندران در توليد برنج از صدور حواله و توزيع برنج خارجي (آرژانتيني) خودداري شده است.

مازندران 230 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد و در حال حاضر برداشت شالي از نوع ارقام محلي آغاز شده است.ك/3

608/2585