۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81351961
T T
۰ نفر
استفاده از مباهله همواره مرسوم بوده است

تهران-ایرنا- دبیركل مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) گفت:علاوه بر آنچه كه در آیات قرآن و روایات در اسلام به آن توجه داده شده در آیین های قبلی هم مواردی بوده است كه كسانی از برنامه مباهله استفاده كرده اند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، ' آیت‌الله محمد حسن اختری' در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: در روز 24 ذی الحجه سال دهم هجرت پیغمبر گرامی اسلام به امر خداوند متعال یك شیوه و روش اثبات حقانیت عقیده و مرام حق را در مقابل منكران حق و حقیقت اعلام فرمود.

مباهله به معنای ملاعنه (لعن و نفرین كردن دو طرف به یكدیگر) است؛ این گونه كه هرگاه دو گروه یا دو نفر درباره ی مساله ای مهم، مانند مسائل مهم مذهبی با هم گفتگو كرده و به نتیجه ای نرسند، در یك جا جمع می شوند و به عنوان «آخرین حربه»، به درگاه خداوند تضرع می كنند و از او می خواهند تا درغگو را رسوا و مجازات كند.

24 ذیحجه ( یكشنبه 27 مهرماه جاری) روز مباهله است.

اختری اظهار كرد: پیغمبر گرامی در سال نهم هجری و بعد از فتح مكه كه عظمت و آوازه اسلام بیشتر گسترش یافته بود دعوتنامه هایی به اطراف مناطق فرستاد و جوامع را به اسلام دعوت كرد.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور، نصارا و مسیحیان نجران را از جمله این جوامع نام برد كه پیغمبر گرامی به پذیرش دین مبین اسلام و آیین حضرت محمد (ص) دعوت كرد.

آیت الله اختری ادامه داد كه با دریافت دعوت پیغمبرگرامی اسلام نصارای نجران بعد از شور و گفت وگو هایی بنا را بر این گذاشتند كه افرادی را به عنوان نمایندگان خودشان به حضور پیغمبر گرامی اسلام بفرستند و با ایشان گفت وگو و سوالهایی را مطرح و در رابطه با دیدگاه اسلام و نیز دیدگاه اسلام نسبت به مسیحیت و بعضی از مسایلی كه در آیین مسیح مطرح است نظر خواهی كنند.

آیت الله اختری با بیان این كه آنها مسیح را پسر و فرزند خدا می دانستند نظر پیغمبر را در این خصوص جویا شدند كه پیغمبر گرامی در پاسخ سئوال آنها فرمود: 'او بنده ، نبی ، رسول و فرستاده خدا به سوی بندگان بود'.

وی در ادامه افزود:پیغمبر فرمودند خدای متعال حضرت مسیح را در وجود بانوی پاك و مطهری پرورش داد و برای هدایت مردم مامور كرد. حضرت مسیح به گونه ای در وجود حضرت مریم پرورش یافت تا این فرزند و آن مادر هركدام آیتی از آیات خدا و نشانه ای از نشانه های حق ونیزعاملی برای هدایت، آگاهی، بیداری و هوشیاری مردم باشد.

دبیر كل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این كه سخنان پیغمبر گرامی اسلام كه متن قرآن و بیان ذات مقدس پروردگار است گفت: نمایندگان مسیحیت نجران پس از شنیدن این سخنان گفتند مگر ممكن است كه فرزندی بدون پدر از دختری كه همسری نگزیده و همسری نداشته تولد پیدا كند و بوجود آید؟

وی تصریح كرد كه پیغمبر گرامی فرمودند اگر پدر نداشتن انگیزه و بهانه ای می شود برای پایبندی به یك عقیده باطلی كه گفته شود حضرت عیسی پسر خداست و با این بهانه چون پدر نداشته و مادرش نیز همسرنگزیده، فرزند دار شده است، پس پسر خداست، شما در رابطه با حضرت آدم چه می گویید؟

آیت الله اختری با اشاره به آیه 59 از سوره مباركه آل عمران گفت: خلقت عیسی در نزد ذات مقدس پروردگار مثل حضرت آدم است و چنانكه حضرت آدم را خدا از گل و خاك آفرید و فرمان داد.

وی ادامه داد با این كه با این سخنان واستدلال كه پاسخ قانع كننده و صحیحی بود،اما مسیحیت نجران نپذیرفتند و تسلیم نشدند و حاضر نشدند بگویند ما اشتباه كردیم و آنچه شما می گویید درست است.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور افزود: بعد از عدم پذیرش آنان، پیغمبر گرامی به امر خداوند متعال كه در آیه 61 سوره آل عمران بیان شده اعلام كرد: 'اگر بازهم در حقانیت آنچه كه ما می گوییم شك دارید و در رابطه با حضرت مسیح و پیغمبری پیغمبر و نیز حقانیت اسلام شك دارید، بیایید با هم مباهله كنیم.

آیت الله اختری گفت: مباهله یعنی این كه دو گروه و یا دو نفر در مقابل هم قرار می گیرند و براساس عقیده واعتقادشان وبا استناد واتكا به قدرت ذات مقدس پرودگارعلیه طرف مقابل كه او را منكر حق و مخالف حق می دانند نفرین می كنند و نشانه حقانیت با كسی است كه با جرات در مباهله شركت می كند.

وی ادامه داد كه خداوند متعال به پیغمبر (ص) فرمود شما به اینها اعلام كن بیایید، ماهم می آییم. ما فرزندان، زنان و بانوان و جان خودمان را می آوریم و شما هم بیاورید، مباهله می كنیم و آنگاه لعنت خدا را قرار می دهیم و شامل می كنیم بر كسانی كه كاذبین و دروغگویان در این مسئله هستندتا تكلیف روشن شود.

اختری ادامه داد كه اسقف آنان گفت: چنانچه مشاهده كردیم كه جمعیتی را آورد با او مباهله می كنیم، اما چنانچه عزیزان و اهل بیتش را آورد با او مباهله نخواهیم كرد.

وی افزود: در ساعت مقرر مسیحیان با تعدادی از همراهان در محل مباهله كه هم اكنون مسجدی به این نام بنا شده است حضور یافتند، اما زمانی كه مشاهده كردند پیغمبر گرامی اسلام (ص) به همراه حضرت امام حسن (ع)، امام حسین و امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) در محل حضور یافتند از ادامه كار خود منصرف شدند.

اختری گفت: بر اساس روایات همراهان اسقف نصارا، امام حسن و حسین را دو دیده پیغمبر و دو گوشوار عرش مجید و دو دسته گل محمد (ص) و حضرت علی را به عنوان محبوب ترین انسان نزد او و جانشین و خلیفه اش ونیز بانوی همراهش را یك دانه دختر و عزیزترین و نزدیكترین فرد نزد پیغمبر معرفی كردند.

وی ادامه داد كه اسقف زمانی كه این مطالب را شنید و در چهره ها نگاه كرد، گفت: كسانی را می بینم كه اگر از خدا بخواهند كوه را از جا بركند، دعایشان را مستجاب خواهد كرد. ما با اینها مباهله نمی كنیم.

آیت الله اختری گفت: طبق روایتی پیغمبر (ص) در مقابل خداوند زانو زد و آماده شد برای دعا كردن كه اسقف گفت (پیامبر اسلام) بگونه ای نشسته است كه پیغمبران در مقام دعا در مقابل خدا می نشینند. اگر با اینها مباهله كنیم و اینها نفرین كنند یك نفر از نصارا روی زمین باقی نمی ماند و همه به هلاكت خواهند رسید.

وی افزود: با این كه حقانیت اسلام برای آنها روشن شد، اما تسلیم نشدند و فقط گفتند كه آنچه را كه فرمان بدهی و آنچه جزیه برای ما مشخص كنی تقدیم خواهیم كرد و در سایه اسلام و تحت قدرت اسلام زندگی می كنیم.

فراهنگ**1497 ** 1569
۰ نفر