به گزارش ايرنا خليل رضاييان شنبه در نخستين همايش سرمايه گذاري و توسعه حمل و نقل ريلي در استان فارس در شيراز بيان كرد: خطوط ريلي موجود استان فارس در بخش مسافري به توجيه اقتصادي لازم نمي رسد لذا بايد طوري برنامه ريزي و فرهنگ سازي شود كه با بهره گيري مناسب از وضعيت موجود ريلي استان، بيشترين بهره وري و استفاده در بخش مسافري و باري داشته باشيم.
وي با بيان اينكه استفاده باري، توجيه اصلي راه آهن است افزود: بايد بر اساس اولويت بندي هرچه سريع تر خطوط ريلي استان فارس به مراكز اصلي باز و بندرها متصل شود كه در اين زمينه بايد راه آهن شيراز - بوشهر و شيراز - بندرعباس زودتر احداث و راه اندازي شود.
رضاييان اظهارداشت: با توجه به جايگاه ويژه استان فارس در جنوب كشور، بايد تلاش شود فارس به جايگاه مناسبي در بخش حمل بار از طريق خطوط ريلي برسد كه دولت بتنهايي نمي تواند در اين بخش حضوري پويا و فعال داشته باشد.
معاون استاندار فارس اضافه كرد: بايد شرايط حضور و فضاي شفاف رقابت سرمايه گذاران در بخش هاي ريلي، واگن سازي، باري و مسافري دراستان فراهم شود زيرا بخش خصوصي يكي از بخش هاي موثر در توسعه خطوط ريلي استان است.
او با بيان اينكه بايد به سمت افزايش سهم خطوط ريلي در استان فارس باشيم ادامه داد: ساخت زيربناها و زيرساخت ها وظيفه نظام و دولت است اما نگاه ما در اين بخش صرفا اقتصادي نيست و سرمايه گذاران بايد در اين بخش وارد شوند.
رضاييان عنوان كرد: براي حدود 500 كيلومتر راه آهن استان فارس دو هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است و اين درحالي است كه انتظار برگشت سرمايه با سود بالا را نداريم اما انتظار بهره برداري با سود كم را داريم كه متاسفانه هم اكنون سود با بهره وري حداقل پنج درصد نيز در راه آهن وجود ندارد.
وي افزود: براي افزايش جابه جايي مسافر و بار توسط خطوط ريلي در كشور بايد شرايط حضور و فعاليت سرمايه گذاران در اين بخش فراهم شود.
وي گفت: بعد از شيراز، مرودشت بزرگترين شهر استان فارس است كه با توجه به برخورداري از جاذبه هاي ارزنده گردشگري دنيا از ايستگاه راه آهن برخوردار نيست.
رضاييان بيان كرد: بايد به سمت استفاده از قطارهاي حومه اي و مسافرت هاي درون استاني با بهره گيري از خطوط ريلي استان حركت كنيم كه براي تحقق اين مهم بايد در استان برنامه ريزي و فرهنگ سازي شود.
وي با بيان اينكه فارس از استان هاي تراز اول كشور در تصادفات و تلفات جاده اي كشور است اظهارداشت: نوع مسافرت هاي برون و درون استاني، وجود موتورسيكلت ها و وانت بارها در استان، و سهم ناچيز فارس در سيستم حمل و نقل ريلي از عمده دلايل اين جايگاه است.
نخستين همايش سرمايه گذاري و توسعه حمل و نقل ريلي در استان فارس با حضور فعالان بخش دولتي و خصوصي و سرمايه گذاران اين بخش در شيراز برگزار شد.ك/2
7382 /675
شيراز- ايرنا- معاون هماهنگي امور عمراني استانداري فارس گفت: استان فارس نيازمند توسعه و افزايش خطوط ريلي و بهره وري بيشتر از خطوط ريلي موجود است.