۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲
کد خبر: 81551514
T T
۰ نفر
فرماندار مهريز از حضور 18 هزار مسافر نوروزي در اين شهر خبر داد

يزد - ايرنا - فرماندار مهريز از حضور 18 هزار و 940 مسافر و ميهمان نوروزي از مناطق مختلف كشور در اين شهرستان خبر داد .

سيد محمد رستگاري روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: از اين تعداد مسافر 14 هزار و 667 نفر آنها از اماكن مختلف تاريخي ، فرهنگي ، گردشگري و جاذبه هاي طبيعي مهريز ديدن كردند .

وي ادامه داد: در اين مدت همچنين چهار هزار و 273 نفر نيز در تعدادي از مدارس زير پوشش ستاد اسكان آموزش و پرورش شهرستان پذيرش و اسكان يافته اند .

فرماندار مهريز اظهار داشت: از مهمترين محل هاي و بناهاي تاريخي و فرهنگي و جاذبه هاي طبيعي اين شهرستان كه مورد بازديد قرار گرفته مي توان به غربال بيز ، باغ جهاني پهلوانپور ، مجموعه گردشگري سريزد ، كوه ريگ ، مجموع تاريخي مهرپادين و مناطق ييلاقي منطقه اشاره كرد .

رستگاري گفت: ستاد خدمات سفر با حضور فعال اعضا در بخش هاي مختلف فرهنگي و اطلاع رساني و همچنين خدماتي با هماهنگي با دستگاه هاي مختلف در خدمت مسافران و ميهمانان نوروزي است .

شهرستان مهريز درجنوب استان و در سي كيلومتري شهر يزد و در كنار جاده بين المللي شمال ، جنوب كشور( تهران ، بندر عباس و يزد ، كرمان) واقع شده است .

اين شهرستان از سمت شمال به بخش مركزي يزد، از شرق به بخش مركزي بافق و بخش مركزي شهرستان شهربابك از استان كرمان، از سمت جنوب به خاتم و سيرجان و از سمت غرب به بخش نير و شهرستانهاي ابركوه و تفت محدود مي باشد .

ادامه ارتفاعات شيركوه در بخش غربي اين شهرستان موجب تشكيل سفره هاي غني آب زيرزميني وتعديل هواي آن نسبت به ديگر نقاط استان يزد شده است.

شهرستان مهريز داراي يك بخش مركزي و پنج دهستان به اسامي ارنان، بهادران، تنگ چنار، ميانكوه و خورميز و 468 آبادي است .

43 روستاي بخش مركزي داراي شوراي اسلامي و دهياري مصوب مي باشند و تاريخ بناي مهريز و اطراف آن مربوط به پيش از اسلام است.

بناي شهرستان مهريز را به مهرنگاردختر انوشيروان نسبت داده اند و آب و هواي اين شهرستان ، معتدل و بياباني است و اين منطقه با شرايط خاص جغرافيايي موقعيت طبيعي (دارابودن سراب ها، قله هاي برف گير وآب و هواي معتدل كوهستاني) در حاشيه كوير، از گذشته براي كاروان هاي تجاري ، شاهراهي حياتي ساخته است و هم اكنون نيز با قابليت هاي تفريحي ، گردشگري از جمله چشمه پرآب و زيباي غربال بيز، منطقه تفريحي كوه ريگ و آثار باشكوه تاريخي خشتي و غيره ، همواره پذيراي خيل كثيري ازگردشگران داخلي و خارجي مي باشد.

مهريز با داشتن آب و هواي مناسب، شرايط بسيار خوبي را براي كشت انواع محصولات باغي و زراعي از قبيل پسته، گردو، بادام، انجير، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده است و يكي از مهمترين مراكز كشت پسته بابيشترين ميزان در استان تلقي مي شود.

مهريز با وسعت 14684بيش از 14 هزار كيلومترمربع داراي جمعيتي بيش از 50 هزار نفر مي باشد .

از مهم‌ترين صنايع دستي اين شهرستان مي توان از قالي بافي نام برد و نقشه‌هاي اصيل فرش مهريز با طرح‌هاي يزد و كرمان بافته و به بازار عرضه مي شود.

از ديگرصنايع دستي اين شهرستان مي توان آهنگري، سريشم ، گيوه بافي، سبدبافي و چاقوسازي رانام برد.

وجود بناهاي تاريخي كه سير تحول و دوره هاي معماري را در اين شهر معرفي مي كند همه و همه دال بر غناي فرهنگي و پيشينه آباد تاريخي اين منطقه است .ك4

7541/ 6197