۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۶:۲۷
کد خبر: 81552531
T T
۰ نفر
استقبال مسافرین نورزی از اماكن تاریخی و مذهبی سنقروكلیایی

كرمانشاه - ایرنا - شهرستان سنقروكلیایی با دهها آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی و آب و هوای مطبوع این روزها مملو از گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا بقعه تاریخی مالك سنقروكلیایی از جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان است كه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می كند.

بقعه تاریخی مالك بر روی تپه ای در مركز شهر سنقر قرار دارد كه با توجه به ساختار معماری و نقشه آن به نظر می رسد متعلق به دوره ایلخانی باشد اما كتیبه ای كه بیانگر تاریخ ساخت این بنا باشد وجود ندارد.

این آرامگاه برجی شكل و به صورت هشت ضلعی است كه هر ظلع آن سه و نیم متر طول دارد كه قسمت تحتانی آن سردابه است كه با سنگهای تراشیده و قسمت فوقانی آن با آجر ساخته شده است.

در سالهای گذشته از داخل سردابه این آرامگاه 25 تابوت چوبی ساده به دست آمده و در داخل تابوتها اجسادی قرار داشتند كه به شیوه اسلامی دفن شده بودند.



* اماكن زیارتی

سنقروكلیایی كه از سابقه دیرینه مذهبی برخوردار است دارای اماكن زیارتی متعددی است كه می توان به بقعه امامزاده احمد ابن محمد باقر(ع) در مركز شهر سنقر و امامزاده هادی، امامزاده محمود، امامزاده سعد، امامزاده خاتون، امامزاده قاسم، بقعه پیرمراد و شاهزاده حسین در روستاهای تابعه این شهرستان اشاره كرد.



* سراب گزنهله

سراب گزنهله در مجاورت شهر سنقر به دلیل برخورداری از موقعیت و اقلیم مطلوب و چشم انداز زیبا با چشمه های زلال از مناطق دیدنی و تفریحی سنقر به شمار می رود و در اطراف این مجموعه مكانهای مناسبی برای استراحت بازدید كنندگان احداث شده است.



* سراب گلویج

این سراب در 22 كیلومتری جنوب غربی سنقردر روستای گلویج واقع شده كه از چشم انداز زیبایی برخوردار است و آثار تاریخی و مكانهای استراحت هم در اطراف آن وجود دارد.



* سد شهدا

این سد خاكی در 16 كیلومتری شمال شرق سنقر واقع شده كه با 490 هكتار وسعت و یك هزار و 277 متر طول تاج بر روی رودخانه گاورود ساخته شده است.

این سد كه دارای چشم انداز بسیار زیبایی است از زیرساختهای گردشگری مناسبی برای جذب گردشگر در حاشیه دریاچه سد برخوردار شده است.



* روستاهای ورمقان و چرمله علیا

این روستاها در فاصله حدود 35 كیلومتری شمال شهر سنقر در مسیر جاده سنقر به همدان واقع شده است كه در فاصله حدود 20 كیلومتری در روستای یوسفجرد مسیر این روستاها از هم جدا می شود.

این روستاها به دلیل قرار گرفتن در دامنه كوههای بدرو پریشان، سرسبزی، مناظر زیبا، چشمه های خروشان، زیبایی شگفت انگیزی را برای گردشگران به وجود آورده است.

حمام تاریخی در روستای چرمله علیا در سال گذشته به ثبت ملی رسید كه این مكان تاریخی هم لذت بازدید از این روستاها را دو چندان می كند.



* كوهستان دالاخانی

این كوهستان كه به قله سهیل معروف است با ارتفاع سه هزار و310 متر از سطح دریا دارای مناظر زیبای طبیعی می باشد و پناهگاه آن هم با 70 نفر ظرفیت پذیرای كوهنوردان خسته رسیده از راه می باشد.

وجود چشمه های معروف سهیل، چشمه كانی پونه و چشمه های فصلی دیگر خاطرات خوش صعود به كوهستان دالاخانی را بیشتر می كند.



* موزه مردم شناسی

این موزه در سال 1387 در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد شد كه در آن شیوه معیشت و صنایع دستی مردم سنقردر گذشته در معرض دید گردشگران گذاشته شده است.



* صنایع دستی و سوغات سنقروكلیایی

صنایع دستی مهم این شهرستان فرش و گلیم است كه فرش آن دارای شهرت جهانی است، چاقوسازی، چرم دوزی و جاجیم بافی هم از دیگر صنایع دستی سنقروكلیایی به شمار می رود.

كباب اسمعلی سنقر معروف بوده و تخمه آفتابگردان هم از سوغات این شهرستان است كه به واسطه كاشت گونه های مختلف آن به نقاط مختلف كشور عرضه می شود.

مردم سنقروكلیایی در هشت سال دفاع مقدس 416 شهید تقدیم انقلاب كردند این شهرستان با 92 هزار نفر جمعیت در 86 كیلومتری شمال شرق كرمانشاه واقع شده است.

اطلاعات آثار تاریخی سنقروكلیایی برگرفته از سایت میراث فرهنگی كرمانشاه و دفترك های چاپ شده از سوی این اداره است.

1446/8066