۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81572641
T T
۰ نفر

كشت محصولات بهاره ديم در شهرستان خدابنده آغاز شد

۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81572641
كشت محصولات بهاره ديم در شهرستان خدابنده آغاز شد

زنجان - ايرنا - كشت محصولات بهاره ديم در سطح پنج هزار و 800 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي شهرستان خدابنده آغاز شد.

شهرستان خدابنده با وجود وسعت اراضي، تنوع آب و هوايي، نيروهاي بالقوه و ارزان، غني بودن آب‌‌هاي سطحي و زير زميني و بالا بودن متوسط بارندگي براي توسعه كشاورزي ديم مستعد است.

اين شهرستان خدابنده 3/1 درصد از اراضي زير كشت محصولات زراعي استان زنجان را به خود اختصاص داده است و به لحاظ سطح زير كشت و ميزان توليد رتبه اول را در سطح اين استان دارد.

به گزارش روابط عمومي جهاد كشاورزي شهرستان خدابنده، مدير جهاد كشاورزي اين شهرستان گفت: با توجه به شرايط اقليمي منطقه كشت بهاره در اين شهرستان از زمان‌ قديم رواج گسترده اي داشته است.

علي عيوضي سطح زير كشت محصولات ديم شهرستان خدابنده را پنج هزار و 800 هكتار عنوان كرد و افزود: اين محصولات شامل جو در سه هزار هكتار، نخود در 800 هكتار و عدس در دو هزار هكتار است.

وي تاكيد كرد: عمده ارقام كشت شده محلي است كه در محصول نخود علاوه بر رقم محلي، رقم‌هاي اصلاح شده هاشم و ILC نيز توسط كشاورزان كشت مي شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان خدابنده گفت: متوسط عملكرد اين محصولات به ترتيب جو، 950 كيلوگرم، نخود 750 كيلوگرم و عدس 650 كيلوگرم در هر هكتار است كه بر اين اساس پيش بيني مي شود در مجموع نزديك به پنج هزار تن محصولات بهاره ديم توليد شود.

شهرستان خدابنده با توليد 180 هزار تن گندم در سال، به مركز توليد غـله استـان زنجــان معروف شده ‌است.

مزارع يكپارچه، وسيع، منظم و عاري از علف‌هاي هرز حكايت از استعداد منطقه خدابنده و علاقمندي كشاورزان آن دارد.

با توجه به آب و هوا و خاك منطقه، كشت غلات در اين شهرستان از عملكرد بسيار خوبي برخوردار است.

توليد بذر گندم در سطح دو هزار و 100 هكتار از اراضي اين شهرستان انجام و بذر مورد نياز استان زنجان در اين منطقه تامين مي شود.

7325/6085