۲۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۴۱
کد خبر: 81574672
T T
۰ نفر
نوزاد كمتر از 20 هفته به ندرت زنده می ماند

تهران- ایرنا- رییس انجمن بیهوشی ایران گفت‌: نوزادان كمتر از 20 هفته به ندرت زنده می مانند و اگر از عفونت بیمارستانی هم از بین نروند مرگ آنان بر اثر نارسی رخ می دهد.

دكتر محمد مهدی قیامت روز جمعه این مطلب را در واكنش به انتشار خبری مبنی بر مرگ 9 نوزاد بستری در NICU (بخش مراقبت ویژه نوزادان) بیمارستان ولی عصر مجتمع امام خمینی عنوان كرد.

وی گفت‌: از آنجا كه بخشی از اعضای بدن نوزاد نارس، تكمیل نشده است احتمال مرگ وی بیشتر از نوزادی است كه در موقع معین به دنیا می آید.

قیامت در عین حال به موضوع دیگری نیز اشاره كرد و اظهارداشت: معمولا مادران یا نوزدان ریسك ( دارای خطر بالا) به بیمارستان ولی عصر مجتمع امام خمینی ارجاع داده می شوند كه درصد بالای مرگ و میر هم در این موارد زیاد است.

به گزارش ایرنا ، در خبر منتشر شده در یكی از رسانه ها ، اعلام شد كه عفونت آسیتو باكتر به بخش NICU بیمارستان ولی عصر مجتمع بیمارستانی امام خمینی وارد شده است.

به طور كلی عفونت بیمارستانی به عفونتی اطلاق می شود كه در طول زمان بستری بودن در بیمارستان ایجاد می شود و هنگام پذیرش بیمار وجود نداشته و در دوران نهفتگی هم نبوده است.

صدف علی پور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی تهران، هر چند خبر فوت نوزادان یاد شده را تایید كرد اما در عین حال گفت كه فقط سه نوزاد به عفونت آسیتو باكتر مبتلا بوده اند و بقیه نوزدان بر اثر بیماری زمینه ای فوت كرده اند.ضمن این كه نوزادان یاد شده در فاصله دی تا اسفند سال گذشته فوت كرده اند.

دكتر محمد حاجی‌آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در گفت وگو با یكی دیگر ازرسانه ها ، خبر فوت نوزادان بیمارستان ولی عصر مجتمع امام خمینی را تكذیب نكرد اما او هم اظهارداشت كه این شمار فوت به یك روز معین مربوط نمی شود.



**عفونت بیمارستانی و نتایج یك پژوهش در كشور

به گزارش ایرنا نتایج یك پژوهش در كشور نشان می دهد كه 4 / 13 درصد بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی در سال 1391 فوت كرده اند. بر اساس پژوهش یاد شده ، این میزان فوتی 8 / 7 درصد كل مرگ در بیمارستان ها را شامل می شود.

به گزارش ایرنا نتایج این تحقیق در قالب مقاله ای تحت عنوان « یافته های نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی در كشور در سال 1391 » در بیست و دومین كنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران ارایه شد.

براساس این پژوهش ، در سال 1391 ، 51 هزار و 878 مورد عفونت ناشی از اقدامات درمانی در 438 بیمارستان سراسر كشور شناسایی شد كه از این تعداد عفونت ، 9 / 26 درصد عفونت ادراری ، 5 / 24 درصد پنومونی ، 2 / 15 درصد محل جراحی ، 2 / 14 درصد خونی ، 2/ 19 درصد سایر موارد بودند.

همچنین عفونت در بخش های سوختگی (8 / 11 در صد ) ، پیوند (8 /8 در صد ) ، مراقبت ویژه (2 / 8 ) مراقبت ویژه نوزادان ( 3/ 3 ) و مراقبت ویژه كودكان ( 7 / 2 درصد ) از درصد بالاتری برخوردار بود.

یافته های این پژوهش نشان می دهد كه از نظر نوع عفونت، عفونت خون در بخش سوختگی ، عفونت ادراری در بخش پیوند ، عفونت تنفسی در بخش مراقبت ویژه ، عفونت خون در بخش مراقبت ویژه نوزادان و عفونت تنفسی در بخش مراقبت ویژه كودكان غالب بود.

پژوهشگران این تحقیق در عین حال عنوان كرده اند كه عفونت بیمارستانی همیشه وجود داشته است و وجود خواهد داشت لذا اگر بیمارستانی اعلام كند كه فاقد عفونت بیمارستانی است باید احتمال داد كه هیچگونه برنامه مراقبت و كنترل نداشته است و از وضعیت خود آگاه نیست.

در این پژوهش آمده است :‌ برنامه مراقبت عفونت های بیمارستانی از سال 1386 در یكصد بیمارستان كه عمدتا دارای 200 تخت به بالا بودند و برای چهار گروه عمده عفونت های بیمارستانی شامل تنفسی ، ادراری ، جراحی و خون اجرا شد كه مطالعه حاضر به بررسی یافته های نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی در سال 1391 می پردازد.

پژوهشگران این تحقیق این نتیجه گیری را هم كرده اند كه جمع آوری داده از تعداد زیادی بیمارستان امكان پذیر است اما به دلیل اینكه گزارش دهی زیر حد انتظار است لازم است نگرش دست اندركاران و كاركنان بهداشتی با افزایش تعهد و برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی تغییر یابد.

اجتمام(5)**1776 ** 1569