۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81579516
T T
۰ نفر
روكش آسفالت 230 كیلومتر از راه های اصلی كردستان انجام می شود

سنندج - ایرنا - مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی كردستان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بتوان روكش آسفالت حدود 230 كیلومتر از راه های اصلی استان را با اعتباری بیش از 700 میلیارد ریال انجام داد.

محمدراشد مدرس گرجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در قروه افزود: در سال جاری 100 میلیارد ریال دیگر برای ایمن سازی راه ها و اصلاح نقاط پر حادثه در كردستان نیاز است.
به گفته وی سال گذشته حدود 200 كیلومتر روكش راه های اصلی و حدود 50 كیلومتر روكش آسفالت راه های روستایی با اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ایی كشور هزینه شد.
مدرس گرجی با اشاره به اینكه هفت هزار و 800 كیلومتر راه در استان وجود دارد، افزود: شش هزار كیلومتر آن راه روستایی و هزار و 800 كیلومتر دیگر نیز راه بین شهری است.
وی ادامه داد: از این میزان راه اصلی و فرعی در استان كردستان، هزار كیلومتر راه شریانی است كه برای نگهداری آن سال گذشته اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور هزینه شده است.
مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی كردستان با اشاره به اینكه هزار و 800 كیلومتر راه بین شهری در كردستان وجود دارد، افزود: از این میزان 200 كیلومتر بزرگراه، 300 كیلومتر راه اصلی و مابقی راه فرعی است.
به گفته وی از شش هزار كیلومتر راه روستایی دو هزار و 500 كیلومتر راه آسفالته، هزار و 800 كیلومتر راه شنی و هزار و 700 كیلومتر هم راه خاكی است.
مدرس گرجی اظهار كرد: نقاط پر حادثه استان هر سه سال یك بار شناسایی می شوند و 57 نقطه و مقطع پر حادثه در سال گذشته آشكار سازی و ایمن سازی شدند.
وی ادامه داد: همه راه های استان از استاندارد برخوردارند و هیچ جاده غیر استانداردی وجود ندارد، تنها نوع استاندارد ها متفاوت است.
این مسوول با اشاره به اینكه استان كردستان جزو استان های فاقد بزرگراه است افزود: 300 كیلومتر احداث بزرگراه در استان كردستان در دست اقدام است.
مدرس گرجی با اشاره به اینكه تاكنون 30 راهدارخانه ثابت و سیار در استان راه اندازی شده است اظهار كرد: حداقل به 10 باب راهدارخانه در استان و دو باب راهدارخانه در قروه نیاز است.
او به پروژه بلوار غدیر شهرستان قروه اشاره كرد و گفت: علارغم اینكه احداث بلوار غدیر از وظایف شهرداری است اداره راه و شهرسازی سال گذشته 700 متر در دو لایه به عرض 7.5 كیلومتر از این بلوار را با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال آسفالت كرد.
مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی كردستان، گفت: در سال جاری حدود 1.5 كیلومتر از بلوار غدیر در صورت آماده بودن پروژه از سوی شهرداری، آسفالت خواهد شد كه پیش بینی می شود برای این بلوار 15 میلیارد ریال هزینه شود.
وی افزود: اگر اعتبارات بیشتری به راهداری اختصاص داده شود كارهای بیشتری در این زمینه انجام می گیرد و باعث كاهش تلفات رانندگی و ایجاد بستر روان برای كاربران راه می شود.
مدرس گرجی از كاهش هشت درصدی تلفات جاده ای از 25 اسفند 93 تا 15 فروردین امسال جاری خبر داد و گفت: این امر نشان از ارتقای ایمنی جاده های استان كردستان است و ایجاد بسترهای لازم برای ایمن سازی راه ها یكی از مهم ترین اولویت های این اداره كل در استان است.
او با بیان اینكه كاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن نیازمند توجه به شاخص های مهمی است، افزود: در كنار اهمیت نقش انسان به عنوان عامل هوشمند، ایجاد زیر ساخت لازم به ویژه ایمن سازی راه ها نیز از مولفه های تاثیر گذاری است كه به صورت ویژه از سوی این اداره كل در استان دنبال می‌ شود.
قروه در 90 كیلومتری شرق سنندج واقع شده است.ك/3
7345/1904