۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰:۰۲
کد خبر: 81683708
T T
۰ نفر

اسفراین رتبه آخر استان در رشد جمعیت

۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰:۰۲
کد خبر: 81683708
اسفراین رتبه آخر استان در رشد جمعیت

اسفراین - ایرنا - معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی اسفراین گفت: این شهرستان از نظر رشد جعیت، پایین ترین نرخ رشد در استان خراسان شمالی دارد.

به گزارش ایرنا دكتر نادر نیك پرست عصر سه شنبه در نشست كارگروه سلامت این شهرستان اظهار كرد: در چند سال اخیر نرخ رشد جمعیت به عنوان یك شاخص مثبت برای شهرستان تلقی می شد كه اكنون این شاخص چندان مثبت نیست.

وی افزود: هم اكنون نرخ باروری كلی در این شهرستان به طور متوسط 1.9 درصد است و حال آنكه تنها برای رسیدن به حد جایگزین این رقم باید به 2.1 درصد افزایش یابد.

نیك پرست با اشاره به تاثیر تحصیلات و موقعیت اقتصادی و شغل در گرایش به فرزندآوری گفت: هرچه میزان تحصیلات بالاتر می شود نرخ میانگین باروری خانوارها پایین می آید.

وی با بیان اینكه در گذشته 70 درصد جمعیت شهرستان در روستاها و 30 درصد در شهرها سكونت داشتند كه اكنون این وضعیت معكوس شده است، گفت: شمار فرزند در خانوارهای شهری به طور متوسط 1.7 و در روستاها 2.2 بوده كه اكنون با تغییر وضعیت جمعیت ساكن در نقاط شهری و روستایی، نرخ باروری نیز كمتر شده است.

دكتر نیك پرست، ترغیب جوانان به ازدواج، برگزاری دوره آموزشی مهارت های زندگی و فرزندپروری و حل مشكلات اقتصادی را در افزایش نرخ جمعیت موثر دانست.

* بیش از 8 هزار حاشیه نشین اسفراین زیر پوشش طرح تحول سلامت

معاون بهداشتی دانشكده علوم پزشكی اسفراین به اجرای مرحله دوم طرح تحول سلامت اشاره كرد و گفت: در این مرحله 8 هزار 400 نفر از حاشیه نشینان این شهر زیر پوشش این برنامه قرار می گیرند.

نیك پرست افزود: در مرحله نخست اجرای این طرح برای حاشیه نشینان شهر اسفراین 7 هزار و 400نفر شناسایی شده بودند كه هم اكنون اجازه برپایی یك پایگاه بهداشتی با مشخصات ویژه حاشیه شهر در منطقه ولی عصر (عج) گرفته شده است.

وی گفت: كار راه اندازی پایگاه دوم ویژه حاشیه نشینان شهر در منطقه امام رضا (ع) اسفراین در حال پیگیری است كه با عملیاتی شدن آن كلیه مناطق شهر بالای 50 هزار نفری اسفراین زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار می گیرند.

فرماندار اسفراین نیز در این نشست با تقدیر از تلاش دانشكده علوم پزشكی اسفراین برای ارتقای سلامت و بهداشت شهروندان، خواستار توجه به امنیت روانی جامعه در كنار سلامت و بهداشت جسمی شد.

مهدی عابدی اظهار كرد: مصوبات كارگروه سلامت شهرستان باید كاربردی و عملی باشد و مسوولان نیز با جدیت این مصوبات را پی گیری كنند.

وی افزود: افزایش نرخ و شاخص های مربوط به رفاه، آسایش و آرامش در یك اجتماع از مصادیق سلامت جامعه است و همه ما با باید سعی كنیم چنین فضایی را در سطوح مختلف جامعه ایجاد كنیم.

وی با اشاره كاهش نرخ باروری در كشور، كاهش رشد جمعیت را از معضلات بزرگ كشور خواند و خواستار تدبیر و اتخاذ برنامه های موثر در حوزه های اقتصاد و سلامت برای حل این مشكل از سوی متولیان امر شد.

شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی قرار دارد. ك/2

ص/5132