۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۹
کد خبر: 81704414
T T
۰ نفر
كارشناس روس: بنیاد حمایت از دمكراسی ابزار دخالت آمریكا علیه كشورها است

مسكو - ایرنا - ادوارد لیمونف كارشناس سیاسی و نویسنده روس با بیان اینكه «بنیاد حمایت از دمكراسی ابزار دخالت آمریكا است كه مانند سیا علیه كشورهای مستقل فعالیت می كند»، تصمیم اخیر وزارت دادگستری روسیه برای منع فعالیت این بنیاد را اقدامی ضروری خواند كه باید مدت ها پیش گرفته می شد.

به گزارش ایرنا، لیمونف در مقاله ای كه روزنامه روسی ایزوستیا منتشر كرده، افزوده است: بنیاد ملی حمایت از دمكراسی آمریكا(US National Endowment for Democracy) ابزار اعمال نفوذ و دخالت واشنگتن در مناطق مختلف جهان است كه به اصطلاح صدور دمكراسی انجام می دهد.

كارشناس روس در مورد تاریخچه این بنیاد آمریكایی گفت: بنیاد ملی حمایت از دمكراسی (NED) سال 1983در دوره حكومت رونالد ریگان رییس جمهوری پیشین آمریكا برای مبارزه با اتحاد شوروی سابق به وجود آمد.فعالیت این بنیاد علیه شوروی همزمان با روی كار آمدن میخاییل گورباچف آغاز شد كه به آرمان های شوروی و حزب كمونیست پایبند نبود.

لیمونف افزود: به رغم این كه دولت آمریكا نماینده ای در هیات مدیره بنیاد حمایت از دمكراسی ندارد و مدیران آن را مقام های سابق و استادان دانشگاه های این كشور تشكیل می دهند، اما بودجه این بنیاد از طرف دولت و كنگره تامین می شود.

كارشناس روس به استناد برخی گزارش ها و اطلاعات به نقش مخرب بنیاد ملی حمایت از دمكراسی آمریكا در كشورهای مختلف اشاره و اضافه كرد: این بنیاد در برخی كشورها نقش سیا را برای ضربه زدن به حكومت های مخالف سیاست های آمریكا بازی می كند.

لیمونف برای تبیین تشابه نقش مخرب بنیاد آمریكایی حمایت از دمكراسی در ضربه زدن به نظام های سیاسی كشورها با اقدامات قرون گذشته میسیونرهای كاتولیك در كشورهای آفریقایی به این موضوع اشاره كرد كه فرستادگان كلیساها همراه ترویج دین مسیحیت، ساكنان كشورهای آفریقایی را برای پذیرش استعمار اروپایی و ترویج ارزش های غربی آماده می كردند.

وی ادامه داد: غربی ها به این صورت كشورهای آفریقایی را یكی پس از دیگری تصرف و منابع آنها را غارت كرده و اتباع این كشورها را به بردگی گرفتند.

لیمونف خاطرنشان كرد: در واقع بنیاد آمریكایی حمایت از دمكراسی نیز همین نقش میسیونرها را برعهده دارد با این تفاوت كه از ساكنان كشورهای هدف نمی خواهد مذهب خود را تغییر دهند.

كارشناس سیاسی روس خاطرنشان كرد: بنیاد ملی حمایت از دمكراسی با پرداخت میلیون ها دلار وجه نقد به افرادی كه مستعد اجرای سیاست ها و اقدامات مورد نظر آنها هستند در امور كشورهای مختلف دخالت می كنند و دلارها با شعار حمایت از دمكراسی پرداخت می شود.

لیمونف افزود: در سایت ویژه بنیاد ملی حمایت از دمكراسی آمریكا گزارشی در باره روسیه وجود ندارد كه معلوم است آن را حذف كردند، اما گزارش كمك های مالی این بنیاد به سازمان های اوكراینی در سال 2012 قابل دسترس است.

وی گفت: در فهرست سازمان های مردم نهاد اوكراینی دریافت كننده كمك های مالی بنیاد ملی حمایت از دمكراسی آمریكا نام هایی همچون سازمان جوانان منطقه والینسكی، سازمان جوانان چركاشینا، آژانس بوكووینسكی ،كمیته انتخاباتی اودسا و سازمان جوانان چرنیگوفسكی قرار دارد.

این سازمان های اوكراینی ماهانه كمك های مالی از 25 تا 50 هزار دلار از بنیاد آمریكایی دریافت كرده اند كه اعضای آنها به مخالفان سرسخت دولت سابق اوكراین تبدیل شده و در ناآرامی های كی یف و شهرهای دیگر این كشور شركت و با ماموران امنیتی درگیر شدند.

كارشناس روس خاطرنشان كرد: بنیاد آمریكایی حمایت از دمكراسی سال 2011 بطور گسترده به جوانان كشورهای عربی برای برپایی ناآرامی ها كمك مالی می كرد.

وی در پایان نتیجه گیری كرد: مسكو نباید اقدامات خود را فقط به منع فعالیت بنیاد حمایت از دمكراسی در روسیه محدود كند و تمامی عوامل آمریكایی را از كشور اخراج كند.

اروپام*5*391**1516