۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81710837
T T
۰ نفر

وضعيت آب شهرستان كنگاور بحراني است

۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴
کد خبر: 81710837
وضعيت آب شهرستان كنگاور بحراني است

كرمانشاه - ايرنا - شهرستان كنگاور در سال هاي اخير از مشكل خشكسالي و كم آبي كشور بي نصيب نمانده و در بحران آبي سختي گرفتار شده است.

به گزارش ايرنا به اعتقاد كارشناسان بخش كشاورزي روش‌‌هاي سنتي آبياري مزارع در كنگاور حجم عظيمي از منابع آب موجود در اين شهرستان را مي‌ بلعد اين در حالي است كه زراعت غرق‌ آبي حتي در كشورهاي پرآب جهان منسوخ شده است.
رهاسازي آب در شبكه روستايي آن هم با فشار كم در مدت كمتر از يك ساعت حتي به اندازه يك برداشت آب شرب ساده هم نيست چه برسد به استحمام و ساير كارهاي ضروري.
چندي پيش فرماندار كنگاور گفته بود بعضي از مردم روستاهاي شهرستان به علت نبود آب كافي چندين روز است كه نمي توانند به بهداشت فردي خود رسيدگي كنند.
سلامتي محور اصلي رشد و تعالي انساني است كه اگر اين مولفه مخدوش شود كمال انسان تحت تاثير قرار گرفته و اجتماع متضرر مي شود.
اينجاست كه باور اين همه معضل و بحران (خشكسالي، گرد و غبار، بي آبي و به وجود آمدن بيماري) براي كساني كه كنگاور را با آن همه سرسبزي و پرآبي و نعمات فراوان خدادادي ديده بودند بسيار سخت است.
دهياران برخي از روستاهاي بخش مركزي كنگاور نبود آب شرب را مهمترين مشكل روستاهاي محل ماموريت خود عنوان كردند.
دهياران كه نماينده مردم روستاها هستند با انتقاد از نبود آب شرب روستايي مشكل كلرزني آب، فرسودگي لوله هاي آب، آلودگي آب در برخي از روستاها و روند لاك پشتي احداث مجتمع آبرساني را از جمله مشكلات روستاهاي اين بخش عنوان كردند.
دهيار روستاهاي توشمالان، قزوينه و قاسم آباد شهرستان كنگاور در خصوص كم آبي اين روستاها به خبرنگار ايرنا گفت: جمعيت اين سه روستا افزون بر 600 نفر مي باشد كه مشكل جدي در بخش آب شرب، كشاورزي و دامپروري دارند.
سليمان كبيري پور افزود: در روستاي توشمالان يك منبع ذخيره آب وجود دارد كه عمر آن برابر با عمر انقلاب است و در طول شبانه روز تنها 30 دقيقه آب دهي دارد.
وي اضافه كرد: مشكل جدي اهالي روستا با كم آبي باعث مي شود كه اين مردم تلاشگر آب آشاميدني خود را از چشمه مشترك اين چند روستا كه در خارج از روستا قرار دارد تامين كنند و چندين بار در طول شبانه روز مسافت طولاني 500 متري را براي تامين آب طي كنند.
كبيري پور ادامه داد: مشكل كم آبي موجب نارضايتي مردم روستاها شده و اين امر به طور ناخواسته در مهاجرت آنان به شهر نقش مهمي خواهد داشت.

** فاجعه بحران آب در برخي از روستاهاي كنگاور

فرماندار كنگاور در خصوص كم آبي اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه بحران آب در بعضي از روستاهاي كنگاور فاجعه بار است تاكيد كرد: 30 روستاي شهرستان كنگاور با مشكل شديد كم آبي مواجه هستند.
شريف خسروي مهمترين عواملي كه به معضل كم آبي شدت مي بخشد را حضور صيفي كاران شهرستان هاي مجاور در كنگاور، وجود چاه هاي غيرمجاز، برداشت بي رويه آب توسط چاه هاي مجاز و عدم نصب كنتور هوشمند به چاههاي مجاز مي داند.
وي اضافه كرد: در بعضي از روستاهاي شهرستان كنگاور با ضعف بنيادين آبرساني مواجه هستيم كه نياز به مراقبت و تقويت بيشتر دارند.
وي افزود: انتظار مي رود پيگيري طرح انسداد چاههاي غيرمجاز به صورت جدي، بازنگري دقيق در سهميه ها، هوشمندسازي كنتورهاي آب و همچنين ايمن بخشي چاههاي موجود شهرستان با جديت دنبال شود.

** كم آبي بزرگترين چالش بخش مركزي كنگاور

بخشدار مركزي كنگاور نيز بي آبي و كم آبي را بزرگترين چالش حوزه بخش مركزي اين شهرستان عنوان كرد و گفت: هم اكنون روستاهاي سلطان آباد، حصار، رشتيان و عبدالتاجدين با كمبود شديد آب رو به رو هستند.
كامبيز اميري افزود: بخش مركزي كنگاور با 84 روستا حدود 28 هزار نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد بيش از 30 روستا با مشكل كم آبي شديد مواجه هستند.
وي با بيان اينكه موضوع آب و مشكلاتش با ديار آناهيتا الهه آب، چشمه و باران همخواني ندارد گفت: متاسفانه در سال هاي اخير شهرستان كنگاور با بحران آب روبرو شده و مشكلات فراواني فراروي مردم ايجاد شده است.
بخشدار كنگاور همچنين استفاده موثر و بهينه از آب را نيازمند فرهنگ سازي مصرف صحيح و مديريت صرفه جويي دانست و بر لزوم فرهنگ سازي در مدارس، مراكز آموزشي و رسانه ها در اين حوزه تاكيد كرد.
اميري با تاكيد بر اينكه آب، يكي از مولفه هاي مهم توسعه يافتگي به شمار مي رود تصريح كرد: مردم آموزش مصرف بهينه آب را از همان سنين ابتدايي به كودكان خود آغاز كنند و جلوه عيني آن را به آنان نشان دهند.
وي تصريح كرد: هم اكنون كه زنگ بحران كم آبي در كشورمان به صدا درآمده است، مشاركت همگاني به منظور ترويج فرهنگ صرفه جويي در مصرف آب ضروريست.

** بحران آب و فلج شدن اقتصاد كشور

مدير شركت امور آب شهرستان كنگاور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اقتصاد بر روي آب مي چرخد و در موارد بحران كم آبي اقتصاد ما دچار مشكل خواهد شد.
محمود طاهرآبادي اظهار كرد: با توجه به اينكه 91 درصد آب شهرستان در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود، برداشت بي ‌رويه از منابع آب زيرزميني از طريق چاه‌هاي غيرمجاز و فاقد پروانه افت شديد آب‌هاي زيرزميني را در پي داشته است.
وي ادامه داد : بررسي‏‏ هاي حداقلي آمارهاي موجود از بارندگي‎‎هاي امسال نشان دهنده اين است كه تداوم خشكسالي در چند سال اخير در شهرستان كنگاور ادامه داشته است كه براساس اين آمار بارش ساليانه در كنگاور از 450 ميليمتر در سال 78 به 250 ميليمتر در سال 94 رسيده است.
طاهرآبادي در ادامه با بيان اينكه تاثير چاه هايي كه به منظور آبياري زمين هاي كشاورزي حفر مي شوند در كاهش ميزان منابع آبي بسيار زياد است افزود: كنترل اين چاه ها دشوار است به طوري كه تعداد 950 حلقه چاه مجاز و تعداد 357 حلقه چاه غيرمجاز در شهرستان باعث پايين رفتن سطح سفره هاي آب زيرزميني و كاهش ميزان برداشت از منابع آبي شده است.
وي نصب كنتورهاي هوشمند بر روي چاه هاي كشاورزي را اقدامي مهم در مديريت مصرف منابع موجود آبي دانست و خاطرنشان ساخت: اين اقدام با اينكه در بعضي از شهرستان هاي همجوار انجام شده است ولي تاكنون در شهرستان كنگاور به مرحله اجرا در نيامده است.
مدير شركت امور آب شهرستان كنگاور به مشكلات به وجود آمده به دليل كم آبي اشاره كرد و گفت: وقوع خشكسالي در كنگاور باعث تعطيلي كوره هاي آجرپزي روستاهاي شهرستان، از بين رفتن چراي دام و منابع طبيعي، تعطيلي واحدهاي صنعتي و تبديل واحدهاي دامداري صنعتي به خانگي شده است.
با وجود پيگيري هاي زياد و مراجعات مكرر، مدير آب و فاضلاب روستايي شهرستان كنگاور حاضر به گفت و گو با خبرنگار ايرنا نشد.
شهرستان كنگاور با جمعيتي افزون بر 82 هزار نفر در ورودي و شرق استان كرمانشاه واقع شده است.
7447/8066