لزوم تقویت فرهنگ مهارت‌آموزی در کرمانشاه/ کار داریم اما نیروی ماهر نداریم

کرمانشاه - ایرنا -آمار بیکاری در استان کرمانشاه طی یک دهه اخیر همواره بالا بوده و این در حالی است که برخی از صنایع و کارگاه‌ها در استان به نیروی کار نیاز دارند اما افراد جویای کار در بخش‌های مورد نیاز بازار کار، مهارت لازم را ندارند.

به گزارش ایرنا، امروزه داشتن شغل و درآمد پایدار خواسته اصلی جوانان استان کرمانشاه است اما بررسی آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در استان کرمانشاه نشان می دهد این استان در فصل بهار سال گذشته با ۱۵/۴ رتبه اول بیکاری کشور، در فصل تابستان با نرخ بیکاری ۱۳.۶ رتبه دوم بیکاری و در فصل پاییز با نرخ ۱۲.۹ در رتبه سوم بیکاری کشور قرار گرفته است.

میل به مدرک گرایی، دوری از مهارت آموزی و استخدام در بخش دولتی به یک فرهنگ غلط در استان کرمانشاه تبدیل شده است.

کارشناسان حوزه کارآفرینی معتقدند که ظرفیت دستگاه های دولتی برای استخدام محدود است و جوانان برای ورود به بازار کار باید مهارت مربوطه داشته باشند. تفکر استخدام دولتی و پشت میزنشینی بزرگترین آفتی است که جوانان ما را درگیر خودش کرده است و تا زمانی که این تفکر از بین نرود نمی توان به آینده این استان امیدوار بود.

حجم درخواست ها برای ورود به دانشگاه ها نشان از عدم آگاهی بخش زیادی از جوانان و خانواده های آنها از بازار کار است چراکه اگر می خواهیم جوان ما در آینده شغل و درآمد پایداری داشته باشد باید او را به سمت مهارت آموزی سوق داده و مهیای ورود به بازار کار کنیم و لذا نقش آموزش و پرورش و هدایت تحصیلی و شغلی، برای رقم زدن آینده ای بهتر برای استان و کشور برجسته است.

موضوعی که کارشناسان، صاحب نظران و حتی عامه مردم به آن اذعان دارند این است که فرهنگ کار در کرمانشاه ضعیف و ذهن جوان کرمانشاهی به جای خلق ایده و تولید ثروت به دنبال اخذ مدرک دانشگاهی و استخدام است و این شاید بزرگترین چالش استان و حتی کشور است که در این میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان به دنبال رشد و توسعه فرهنگ مهارت آموزی در استان است اما آنچنان که مدیرکل این سازمان در استان می گوید متاسفانه نیروی مهارت دیده برای معرفی به برخی کارگاه ها و کارخانه جات استان نداریم.

عزیز نوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهارت آموزی را دالان اشتغال در استان دانست و گفت : امروز بدون داشتن مهارت نمی توان شغل پایدار ایجاد کرد و لذا از همه خانواده ها، معلمان، اساتید و همه کسانی که با جوانان و نوجوانان ارتباط دارند خواهش می کنیم که در جهت ترویج فرهنگ مهارت آموزی در استان کوشا باشند چراکه ما باید از مهدهای کودک، ابتدایی و راهنمایی استعدادهای فرزندانمان را شناسایی و برای رشد و توسعه آنها برنامه ریزی کنیم.

۸۰ درصد از مهارت آموختگان وارد بازار کار می شوند

وی با بیان اینکه دانش آموزان ما باید به سمت هنرستان های فنی حرفه ای هدایت شوند تا در آینده و بعد از ورود به دانشگاه ها سرخورده و پشیمان نشوند گفت: جایگاه مهارت از علم بالاتر است به طوریکه ۸۰ درصد از مهارت آموختگان ما که دارای گواهینامه هستند، وارد بازار کار شدند و مابقی هم به شغل های دیگری روی می آورند.

مدیرکل فنی حرفه ای استان کرمانشاه ترویج فرهنگ مهارت آموزی را یکی از اولویت های اصلی استان کرمانشاه برشمرد و در ادامه اظهار کرد: در هفته ملی مهارت و در سایر روزهای سال هم ما از همه ظرفیت های موجود برای فرهنگ سازی مهارت آموزی استفاده می کنیم و به عنوان نمونه همواره در تریبون های نماز جمعه، صدا و سیما و سایر رسانه های استان، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، دانشگاه ها و سایر نهادهای مرتبط این مهم را پیگیری می کنیم.

این مدرس کارآفرینی و اشتغال بعد از ترویج فرهنگ مهارت آموزی، اعتمادسازی برای سرمایه گذاران و تسهیل در صدور مجوزهای آنها را از دیگر موانع موجود در استان عنوان کرد و گفت: امروز استان ما به سرمایه گذاران نیاز دارد و باید برای آنها فرش قرمز پهن کنیم نه اینکه با ایجاد موانع و مشکلات آنها را از استان فراری دهیم چراکه این سرمایه گذاران در آینده می توانند از جوانان مهارت دیده همین استان نیروهای مورد نیاز خود را استخدام و شغل ایجاد کنند.

نوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ سازمان فنی حرفه ای استان در یک تفاهم نامه سه جانبه با استانداری و وزارت نفت توانست ۸۰۰ نفر را برای پروژه های پتروشیمی کشور آموزش دهد و برای آنها شغل ایجاد کند افزود: مهارت آموزی قبل از ایجاد شغل به جوانان و نوجوانان ما عزت نفس و انگیزه می دهد تا بتوانند برای آینده خود بهترین تصمیم را بگیرند و این در حالی است که ما باید به نیازسنجی آموزشی و تبعیت از قوانین بالادستی هم اهتمام داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان فنی حرفه ای در ۱۹ سرفصل آموزشی تعهداتی را به صورت سالیانه عملیاتی می کند گفت : ما در حوزه آسیب دیدگان اجتماعی، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانش آموختگان دانشگاهی، دانش آموزان، دانشجویان، زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنین سکونتگاه های غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، ساکنان مناطق محروم مرزی، سربازان، شاغلان بنگاه های اقتصادی، عشایر، کودکان کار، متقاضیان مهارت آموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادین بهبودیافته تعهدات خود را سالیانه انجام دهیم.

مدیرکل فنی حرفه ای استان کرمانشاه تعداد آموزشگاه های فنی حرفه ای استان را ۴۴۰ آموزشگاه بیان کرد و گفت : سالیانه ۳۰۰ حرفه مختلف به متقاضیان آموزش داده می شود و سال گذشته هم این آموزش ها برای ۱۸ هزار نفر ارائه شد که نتیجه آن هم کسب رتبه تک رقمی در میانگین شاخص های اعلامی از سوی سازمان مرکزی بود و همچنین شاهد افزایش ۳۸ درصدی عملکرد سازمان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم در حالیکه تا قبل از آن در رتبه ۲۹ کشور قرار داشتیم.

لزوم تقویت فرهنگ مهارت‌آموزی در کرمانشاه/ کار داریم اما نیروی ماهر نداریم
عزیز نوری مدیرکل فنی حرفه ای استان کرمانشاه

آموزش های مهارت محور باید در استان کرمانشاه اولویت باشد

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه هم بر محوریت مهارت آموزی به جای مدرک گرایی در استان تاکید کرد و گفت : توجه ویژه به حوزه های فرهنگ و اشتغال از محورهای اصلی فعالیت های جهاد دانشگاهی در استان کرمانشاه است چراکه براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، فرهنگ کار و کارآفرینی در این استان ضعیف است.

مسلم حدیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استعدادیابی دانش آموزان و تغییر مسیر شغلی نوجوانان را در مدارس ضروری دانست و افزود: تغییر در نوع نگرش و رویکرد را باید در سنین نوجوانی آغاز کرد چرا که ما از دانشجویان هم شروع کردیم اما در این سنین بسیاری از ساختارهای ذهنی شکل گرفته است و لذا تلاش کردیم در یک تفاهم نامه هشت بندی با آموزش و پرورش مسیر فکری حدود یک هزار دانش آموز استان را به سمت موضوعات مرتبط با مهارت آموزی، کارآفرینی و اشتغاال تغییر دهیم.

وی آموزش را یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد شغل خصوصا برای دانش آموختگان دانشگاه عنوان کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی استان به دلیل نداشتن مهارت های مورد نیاز بازار کار، بیکار هستند و در این راستا جهاد دانشگاهی در یک سال گذشته ۵۰۶ دوره آموزش مهارت محور برای ۵۰ هزار نفر در استان را ارائه داده که هدف نهایی آنها ایجاد شغل پایدار بوده است.

لزوم تقویت فرهنگ مهارت‌آموزی در کرمانشاه/ کار داریم اما نیروی ماهر نداریم
مسلم حدیدی رییس جهاد دانشگاهی کرمانشاه

تمایل دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه، مصیبت بار است

رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توجه به مهارت آموزی دانش آموزان را ضروری دانست و ضمن نارضایتی از وضعیت راهبری و هدایت دانش آموزان در مدارس گفت: متاسفانه آموزش و پرورش و دانشگاه ها هنوز تغییرات فناوری در جهان را درک نکرده اند درحالیکه شناخت و راهبری درست دانش آموزان و تمرکز روی حوزه های اشتغال زا که مزیت امروز جهان و حوزه فناوری است، باید یکی از اولویت های اصلی ما باشد.

سیامک آزادی تمایل بیش از حد دانش آموزان برای کنکور و ورود به دانشگاه را مصیبت بزرگی دانست و گفت: متاسفانه امسال ۵۷ درصد دانش آموزان رشته تجربی به امید پزشک شدن در کنکور شرکت کردند در حالیکه چند وقت اخیر تیم ۶ نفره که با ما همکاری می کرد سه نفرشان پزشک بودند؛ ظرفیت بالای حوزه آی تی و آی سی تی مسیر شغلی این افراد را تغییر داده و جذبشان کرده است و یا فردی که امروز در پارک کرمانشاه با مدرک دیپلم فعالیت می کند پیشنهاد استخدام دائم شرکت ها را نمی پذیرد و به صورت پروژه ای برای آنها کار می کند چراکه ماندن در یک شرکت به صورت دائمی برای او مقرون به صرفه اقتصادی نیست.

وی بر ترویج و آگاهی مردم و خانواده ها از ظرفیت های حوزه آی تی و مهارت آموزی در این بخش تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری کرمانشاه در بخش های مختلف برنامه های ترویجی خود را ادامه می دهد و این همکاری با آموزش و پرورش و دانشگاه ها آغاز شده است؛ از طرف دیگر می‌توانیم با متقاعد کردن معلمان، اساتید و والدین دانش آموزان گام مهم و موثری برای هدایتگری جوانان و نوجوانان استان در هدایت شغلی آنها برداریم.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با بیان اینکه جوانان و نوجوانان امروز زیست متفاوتی نسبت به بقیه افراد دارند گفت: حوزه هایی مانند فناوری اطلاعات با روحیات و خلق و خوی بچه های امروزی هم سازگاری بیشتری دارد چراکه آنها در چارچوب رایج امروزی نمی گنجند و به دنبال سبک زندگی مختص خود هستند و لذا باید تغییر رویکردهای نظام آموزشی و مهارتی را به کار گیریم تا از ظرفیت و علائق نوجوانان و جوانان نهایت بهره را ببریم.

لزوم تقویت فرهنگ مهارت‌آموزی در کرمانشاه/ کار داریم اما نیروی ماهر نداریم
سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha