۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81724193
T T
۰ نفر
نرخ بیكاری زنان روند نزولی دارد

تهران - ایرنا - مشاور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده از تداوم روند كاهش نرخ بیكاری زنان خبر داد و گفت: اگرچه همچنان نرخ بیكاری زنان بیش از دو برابر مردان است اما خوشبختانه روند كاهشی را طی می كند.

وحیده نگین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی، افزود: براساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی كار در بهار 1394، نرخ بیكاری كل كشور 10.8 درصد و نرخ بیكاری زنان 19.2درصد عنوان شده است.
وی ادامه داد: نرخ بیكاری زنان در زمستان 93 معادل 21 درصد و در بهار سال 94 معادل 19.2درصد می باشد كه كاهش 1.8درصدی را نشان می دهد. علیرغم كاهش یادشده همچنان نرخ بیكاری زنان دو برابر مردان است.
مشاور وزیر كار در امور زنان كاهش نرخ بیكاری زنان را ناشی از افزایش نرخ مشاركت اقتصادی آنان دانست و تصریح كرد: نرخ مشاركت اقتصادی ارتباط تعیین كننده با نرخ بیكاری دارد، به این صورت كه هرچه نرخ مشاركت اقتصادی افزایش یابد، نرخ بیكاری كاهش می یابد. نرخ مشاركت اقتصادی نشان می دهد كه چه درصدی از جمعیت در سن كار، فعال(شاغل یا بیكار)می باشند.
نگین افزود: مطابق نتایج به دست آمده، در فصل بهار سال جاری نرخ مشاركت اقتصادی در جمعیت 10ساله و بیشتر در كل كشور 38 درصد بوده است. این شاخص در بین مردان 62.9 درصد و در بین زنان 13.3درصد محاسبه شده است.
وی ادامه داد: بررسی تغییرات نرخ مشاركت اقتصادی كل كشور حاكی از افزایش 0.9 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه سال گذشته(بهار 1393) و 0.7 درصدی آن نسبت به فصل گذشته (زمستان 1393) است. این درحالی است كه بررسی تغییرات یادشده حكایت از افزایش یك درصدی نرخ مشاركت اقتصادی زنان در مقایسه با فصل زمستان گذشته دارد و این می تواند امیدواركننده باشد.
به گزارش ایرنا، كاهش نرخ بیكاری زنان به طور عام می تواند به دلیل افزایش فعالیت های كشاورزی باشد زیرا در فصول بهار و تابستان زنان حضور بیشتری در مناطق كشاورزی برعهده دارند.
مطابق نتایج آمارگیری نیروی كار در زمستان 93 و بهار 94 نرخ بیكاری زنان روستایی از 9.7 به 7.6 درصد كاهش یافته است. زنان روستایی در فصل بهار به طور عام در شمال ایران به شكل كارگر كشاورزی به كارگرفته می شوند و این روند تا پایان تابستان كه فصل برداشت است، ادامه می یابد.
همچنین نرخ بیكاری زنان جوان 15 تا 24 ساله معادل 43.1 درصد است كه حاكی از شرایط نامناسب بازار كار برای زنان جوان دارد.
اقتصام(4)9123 **1558