۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶
کد خبر: 81749200
T T
۰ نفر
شركت 11 هزار نفر در كلاس های نهضت سواد آموزی

قم- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش قم گفت: از فروردین ماه سال گذشته تاكنون، 11 هزار نفر در كلاس های نهضت سوادآموزی دراین استان شركت كرده اند.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا روز یكشنبه در آستانه روز جهانی سوادآموزی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری سه دوره آموزشی در نهضت سوادآموزی، افزود: این تعداد افراد در سه برنامه آموزشی شامل دوره سوادآموزی، تحكیم سواد و انتقال با مشاركت یك هزار و 100 آموزش دهنده حضور داشته اند.
وی به سه دوره آموزشی كه هم اكنون در نهضت سوادآموزی در حال اجراست، اشاره كرد و گفت: نخستین دوره، سوادآموزی نام دارد كه در این دوره فرد بی سواد 400 ساعت آموزشی را با هدف كسب مهارت های اولیه خواندن، نوشتن و درك مطلب و همچنین روخوانی قرآن كریم می گذراند.
وی افزود: دراین دوره چهار كتاب درسی شامل ریاضی، فارسی، قرآن كریم و دیكته تدریس می شود و مدرك كسی كه در امتحانات دوره سوادآموزی قبول شود، معادل سوم ابتدایی است و مدت این دوره چهار ماه و نیم می باشد.
قاسمی نیا، دومین دوره آموزشی را دوره تحكیم سواد عنوان و بیان كرد: این دوره شامل 200 ساعت آموزش با اهدافی از جمله پیشگیری از بازگشت بی سوادی، یادگیری مهارت های اصلی زندگی و زمینه سازی برای ثبیت و تحكیم و تعمیق آموخته های برگزار می شود.
وی افزود: 130 ساعت از آموزش های این دوره غیرحضوری و 70 ساعت نیز به صورت حضوری طی دو ماه ترتیب می یابد.
وی دوره انتقال را سومین دوره آموزشی نهضت سوادآموزی بیان كرد و افزود: سوادآموزان در این دوره با گذراندن 800 ساعت آموزش طی 9 ماه، با مهارت هایی از جمله ریاضی، علوم، فرهنگ و معارف دینی و كاربرد آن ها در زندگی بیشتر آشنا می شوند.
به گفته معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم، 200 ساعت این دوره غیرحضوری و 600 ساعت آن حضوری است و مدرك افرادی كه در امتحانات دوره انتقال پذیرفته می شوند، معادل ششم ابتدایی است.

* رشد باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال قم یك و نیم درصد بالاتر از میانگین كشوری است
وی بیان كرد: طبق آخرین آمار رسمی مركز آمار ایران، 44 هزار و 66 نفر از مردم قم در گروه سنی 10 تا 49 سال و 130 هزار نفر در گروه سنی شش سال و بالاتر بی سواد هستند.
وی افزود: باسوادی استان قم در گروه سنی 10 تا 49 سال، 94 درصد می باشد كه رشد باسوادی در این گروه یك و نیم درصد بالاتر از میانگین كشوری است.
قاسمی نیا با اشاره به پرداخت حق الزحمه به آموزش دهندگان، افزود: به ازای هر نفر قبولی در دوره سوادآموزی 640 هزار تومان، در دوره تحكیم سواد 90 هزار تومان و 750 هزار تومان نیز برای دوره انتقال در وجه آموزش دهنده واریز می شود.

* پرداخت 640 هزار تومان پاداش به شركت كنندگان در طرح خودآموز
وی طرح خودآموز را یكی از طرح هایی عنوان كرد كه در سال جاری آغاز شده و گفت: در این طرح افرادی كه بی سواد هستند، اگر مایل باشند به صورت خودآموز بدون حضور در كلاس های سوادآموزی اقدام به باسوادی كنند، ثبت نام می شوند.
وی افزود: طرح خودآموز صرفا برای دوره سوادآموزی برگزار می شود و اگر آموزش گیرنده در امتحانات این دوره پذیرفته شود، مبلغ 640 هزار تومان به حساب وی واریز می شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم با بیان اینكه سواد ركن اساسی حقوق بشر و پایه یادگیری مادام العمر است، گفت: ما به دنبال توانمند ساختن افراد بزرگسال هستیم تا در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پیشرفت داشته باشند و بتوانند در بهداشت و سلامت و تكامیل فردی موفق باشند.
وی افزود: نتیجه توانمندساختن افراد بزرگسال، برابری فرصت های اجتماعی برای زنان و مردان است تا به عنوان فرد مفید و فعال در عرصه های مختلف جامعه با مهارت سوادآموزی حضور داشته باشند.

* مدارس و خانواده ها مهمترین محور فعالیت های سوادآموزی
وی مدارس و خانواده را مهمترین محور و پایگاه اجرای فعالیت ها و برنامه های سوادآموزی عنوان كرد و گفت: افراد باسواد خانواده ها به ویژه فرزندان می توانند به عنوان آموزش دهنده یاری گر افراد بی سواد خانواده خود باشند.
قاسمی نیا گفت: همچنین معلمانی كه والدین دانش آموزانشان بی سواد هستند می توانند به عنوان معلم در طرح آموزش به والدین بی سواد دانش آموزان خودشان شركت و حق الزحمه دریافت كنند.
وی تاكید كرد: تمام كسانی كه حداقل مدرك پایان متوسطه دوم را داشته باشند به عنوان آموزش دهنده می توانند در طرح آموزش سواد در سه دوره آموزشی با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش قسمت كارشناسی سوادآموزی، در طرح آموزش سواد به كم سوادان و بی سوادان مشاركت كنند.
وی با اشاره به اینكه همه خدمات نهضت سوادآموزی به صورت رایگان انجام می شود، به برنامه های تشویقی این نهاد برای بهره مندی بی سوادان از نعمت سواد اشاره كرد و گفت: با توجه به مصوبه هیات دولت كسانی كه امسال در گروه سنی 10 تا 49 سال در دوره سوادآموزی قبول شوند، در پایان دوره مبلغ 130 هزار تومان به عنوان پاداش دریافت می كنند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم افزود: تشكل های غیردولتی كه در امر جذب و ثبت نام و آموزش به كودكان لازم التعلیم تلاش كنند، به ازای هر نفر مبلغ 170 هزار تومان پاداش به حساب آنها واریز می شود.
وی به ضرورت مشاركت دستگاه های دولتی در امر باسوادی اشاره و بیان كرد: مسوولان حمایت از آموزش و پرورش را وظیفه خود بدانند و بدانند كه هر چه برای این نهاد كمك كنند به رشد و توسعه استان در موضوعات مختلف قدم برداشته اند.

* مهاجرپذیری از موانع رشد باسوادی در قم
وی به موانع رشد باسوادی در قم اشاره و تصریح كرد: مهاجرپذیری اعم از مهاجرت های داخلی استانی و مهاجرت های داخل كشور به استان قم و مهمتر از همه مهاجرت های برون كشوری به این قم به دلیل بی سوادی بخشی از این مهاجران، مانع پیشرفت و رشد فعالیت های سوادآموزی در این استان شده است.
قاسمی نیا تاركین میان پایه تحصیلی را از دیگر موانع رسیدن به حد مطلوب باسوادی عنوان و بیان كرد: تاركین میان پایه تحصیلی در همه دوره های تحصیلی وجود دارد، به این معنی كه دانش آموزانی كه وارد مدرسه شده اند و در میانه راه مثلا كلاس سوم یا چهارم ابتدایی مدرسه را رها كرده اند، در آینده بی سوادان جدیدی می شوند و آموخته هایشان فراموش می شود.
17 شهریورماه برابر با هشت سپتامبر روز جهانی سواد آموزی نامگذاری شده است؛ شعار سال 2015 «سوادآموزی و جوامع پایدار» می باشد.ك/3
/2085/ 6133/