۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81758946
T T
۰ نفر

آیین‌نامه‌ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان منتشرشد

۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81758946
آیین‌نامه‌ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان منتشرشد

تهران-ایرنا-آیین‌نامه‌ها، تسهیلات و برنامه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای «رویش» و سایر برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان منتشر و بر روی وبگاه اطلاع‎رسانی این بنیاد به آدرس bmn.ir قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان،با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و در پی آن استقرار مدیریت جدید در بنیاد ملی نخبگان و بر اساس رویكردهای كلی سند راهبردی كشور در امور نخبگان، نهادینه‌كردن فرهنگ نخبگانی، شفاف‌سازی تعاریفی مانند نخبه، مستعدبرتر و فعالیت نخبگانی، فرهنگ‌سازی در حوزه نخبگانی به منظور كاهش سطح توقع و افزایش حس مسئولیت‌پذیری، نیازسنجی‌ و شناسایی تسهیلات مورد نیاز نخبگان، سرآمدان علمی، محققان، مستعدان‌برتر، مخترعان و در یك كلام جامعه نخبگانی در اولویت فعالیت‌های این بنیاد قرار گرفت.
پس از بررسی‌های كارشناسانه و هم‌اندیشی با نخبگان و افراد ذی‌‎صلاح و صاحب‌نظر در هر حوزه، آیین‌نامه‌های بنیاد چه در شیوه‌نامه اجرایی و چه به لحاظ تنوع تسهیلات تغییر كرد و در برخی موارد نیز با لغو آئین‌نامه‌های پیشین، آیین‌نامه‌های جدید با رویكرد سعه دایره نخبگانی، رشد باغچه‌ای و پرهیز از پرداخت امكانات بی‌تكلف و همچنین افزایش حس مسئولیت‌پذیری در اجتماعات نخبگانی و بر اساس سند راهبردی كشور در امور نخبگان، به منظور خدمت‌رسانی بهتر و تسهیل در روند حركتی این اجتماع به سمت اثرگذاری مثبت در جامعه تخصصی، تصویب شد.
آیین‌نامه‌های اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان (ویژه دانشجویان همه مقاطع)، حمایت و پشتیبانی از دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی (ویژه همه مقاطع تحصیلی) و همچنین تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی ویژه دانش‌آموختگان‌برتر دانشگاهی، دانش‌آموختگان‌ِبرتر ایرانیِ غیرمقیم و دانش‌آموختگان­ برترِ فنّاور (افراد فعال در شركت‌های دانش بنیان) ازجمله این موارد است كه در برخی موارد نیز پس از تصویب و ابلاغ بر اساس ضرورت در برخی بندها به روزرسانی شده است.
همچنین با آسیب‌شناسی‌های كارشناسانه و بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات سرآمدان هر حوزه برای شناسایی، حمایت، هدایت و توانمندسازی بهتر، تلاش شد آئین‌نامه‌های جدید بنا به ضروریات و مقتضیات حوزه‌های تخصصی مختلف و بر اساس شاخص‌ها و فعالیت‌های تخصصی همان حوزه به تصویب برسد. آئین‌نامه حمایت و پشتیبانی از برگزیدگان قرآنی، آئین‌نامه حمایت و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی كشور و همچنین آئین‌نامه حمایت و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده از این دست هستند.
بنیاد ملی نخبگان تلاش داشته است همه نخبگان و مستعدان‌برتر كشور حتی افرادی كه در مناطق محروم ساكن هستند بتوانند در چارچوبی قانونمند و بر اساس ضوابط حاكم بر آئین‌نامه‌ها و به‌دور از اعمال نظرهای سلیقه‌ای شناسایی و پشتیبانی شوند. برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مانند جشنواره‌های اختراعات كه تحت عنوان «جشنواره رویش» به صورت منطقه‌ای و با همكاری چند استان برگزار می‌شود حاكی از همین رویكرد است.
از سوی دیگر برنامه‌های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان نیز بنا به نیازهای واقعی نخبگان و مستعدان‌برتر با تغییرات جدید بیش از پیش هدفمند شد. در رویكرد جدید معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در صدد است با گسترش دایره نخبگانی و استفاده از امكانات موجود در كشور و همچنین تعامل و همكاری با دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی علاوه بر كاهش هزینه‌های اضافی و ارتقاء كیفی برنامه‌های مذكور، فعالیت‌های فرهنگی را بنا به شرایط هر استان و هر منطقه طراحی كند تا هم از سویی خدمت‌رسانی بهتری انجام شود و هم این افراد بتوانند در كنار دیگر دانشجویان به انجام فعالیت‌های نخبگانی در حوزه فرهنگ بپردازند به همین دلیل برنامه‌های فرهنگی مانند ماه‌خدا و اردو جهادی در سال جاری در چارچوب‌های متفاوتی نسبت به سنوات گذشته اجرا شد.
بنیاد ملی نخبگان امید دارد با رویكرد جدید خود بتواند به سخن رییس‌جمهور محترم مبنی بر شناسایی همه استعدادهای‌برتر كشور حتی مستعدان‌ مناطق محروم جامه عمل بپوشاند و بیش از پیش شرایط را برای بروز فرمایش رهبری‌معظم‌انقلاب كه همان «سپردن مدیریت تحولات كشور به دست نخبگان دانشگاهی و حوزوی» است، آماده كند.
آیین‌نامه‌ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، برنامه برگزاری جشنوره‌های منطقه‌ای «رویش» و سایر برنامه‌ها تا نیمه دوم شهریورماه 1394 به تمامی بنیادهای نخبگان استانی و سایر ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ و از طریق وبگاه بنیاد ملی نخبگان اطلاع‌رسانی شده است.
علمی**1023**1440
۰ نفر