۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81826639
T T
۰ نفر
دغدغه اصلي شهرداري ايلام تعمير و بازسازي سيل بند ارغوان است

ايلام - ايرنا - رييس شوراي شهر ايلام گفت: دغدغه اصلي شهرداري و شوراي شهر سيل بند ارغوان است كه با عبور از مركز شهر تا منطقه نوروز آباد به طول 17 كيلومتر امتداد دارد و به علت شدت تخريب هنوز تعمير و ترميم نشده است.

حجت اله حسن زاده روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: بازسازي و ترميم اين سيل بند به علت شدت تخريب به اعتبارات ويژه و همچنين فرصت زماني بيشتري نياز دارد كه در صورت تامين اعتبار روند بازسازي آن آغاز مي شود.
وي با بيان اينكه هنوز ميزان خسارت نهايي وارد شده به اين سيلبند مهم و حياتي برآورد نشده، يادآوري كرد: بعد از تعيين پيمانكار و انجام بازرسي هاي كارشناسي شده ميزان آسيب وارده به سيلبند برآورد و به ستاد بحران استان اعلام مي شود.
وي تاكيد كرد: در بازسازي سيلبند ارغوان بايد همه نكات و اصول ايمن سازي و مقاوم سازي با نگاه كارشناسانه و آينده نگرانه انجام به پذيرد و توان مقاومت اين سيلبند براي بارش هاي سيلابي آينده افزايش يابد.
حسن زاده ادامه داد: هچنين تعداد زيادي اداوات و ماشين آلات عمراني وشهري از استان هاي مختلف كشوراز جمله تهران، مركزي، قم، اردبيل و... به استان ايلام اعزام شده اند كه اين ماشين ها شامل دستگاه هايي چون لودر، گريدر، ماشين هاي مكنده،لجن كش، كاميون، كمپرسي هستند.
وي گفت: با كمك اين ماشين آلات همه معابر و جداول اصلي شهر ايلام و بخش زيادي از سطح شهر ايلام از بقاياي سيل نيز پاكسازي و لايروبي شده و سيلبندهاي مشرف به شهر تا حدود زيادي ترميم و مسير روان آب ها به سوي مسيل هاي اصلي و دور از شهر هدايت شده است.
وي با اشاره به اينكه افزون بر 80 درصد منازل و ساختمان هاي تجاري ايلام از رسوبات و گل و لاي سيل اخير توسط خود مردم و با همكاري دستگاه هاي خدمات رسان پاكسازي شده و منازل و ابنيه هايي كه نياز به استفاده از لجن كش دارند با تماس با شهرداري و شواري شهر اين ماشي آلات در اختيار آنها قرار مي گيرد.
رييس شوراي اسلامي شهر ايلام گفت: در حال حاضرايلام از نظر وجود ماشين هاي لجن كش هيچ مشكل خاصي ندارد و بيشتر اين ادوات در حال پاكسازي مدارس آسيب ديده ايلام هستند و با توجه به تداوم بارش ها در اواخر هفته جاري و در صورت آب گرفتگي معابر و بروز سيلاب استان هاي ديگر آمادگي خود را براي اعزام وسايل نقليه مورد نياز به استان اعلام كرده اند.
بارش شديد و بي سابقه 330 ميلي متري باران در سه روز پاياني هفته گذشته درنقاط مختلف استان ايلام باعث جاري شدن سيل و آبگرفتگي بيش از 20 هزار واحد مسكوني، تجاري، صنعتي و اداري اين شهر و خسارت به بيش از يك هزار دستگاه خودرو شد اين سيلاب همچنين چهار كشته و 20 مصدوم نيز به جاي گذاشت.
بر اساس برآوردها بيش از 10 هزار ميليارد ريال در نتيجه اين سيل خسارت به تاسيسات زيربنايي، زيرساخت ها، مسيل ها، منازل مسكوني و واحدهاي تجاري، خودروها و فضاهاي عمومي وارد شده است.
7172/6034