۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۹:۰۸
کد خبر: 81838709
T T
۰ نفر
34 طرح بزرگ تامین آب كهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست

گچساران - ایرنا - مدیرعامل شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: 34 پروژه بزرگ تامین آب در این استان در حال اجراست كه با پایان یافتن آنها بخشی از مشكلات كشاورزان و مردم برطرف می شود.

علی لطفی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 10 طرح از بودجه ملی و 24 پروژه دیگر از منابع اعتباری تملك و دارایی كهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.
وی اظهار كرد: مهمترین طرح های این استان شامل تامین آب سه هزار و 500 هكتار زمین های دشت امامزاده جعفر گچساران و ماهور باشت، زهكشی سد كوثر و اجرای شبكه آبیاری و زهكشی هفت هزار هكتار در لیشتر و خیرآباد، آبرسانی به پنج هزار هكتار از زمین های دهدشت غربی، ساخت سد تنگ سرخ، ساماندهی رودخانه های باشت و دیل و آبرسانی به شهر لیكك است.
وی بیان كرد: تامین آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام و روستاهای مسیر از طریق سد كوثر، مطالعه 12 ساختگاه نیروگاه برق آبی و مطالعه سدهای شیو، سیوكی، سرگچینه، مارون دو، سقاوه و سادات جزو مهمترین طرح های در حال مطالعه شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد ابراز كرد: طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه بشار انجام شده و عملیات اجرایی این پروژه در یك ماه آینده شروع خواهد شد.
وی ابراز كرد : بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی و زیباسازی رودخانه بشار یاسوج اختصاص یافته است.
لطفی افزود: این میزان اعتبار از سوی وزارت نیرو برای برای زیباسازی رودخانه بشار اختصاص داده شده است.
وی گفت: در فاز اول سه كیلومتر از ساحل رودخانه بشار ساماندهی می شود.
لطفی اظهار كرد: ساخت سازه های بتنی، عملیات خاكریزی و دیوارسازی در فاز اول پروژه ساماندهی و زیباسازی رودخانه بشار یاسوج انجام خواهد شد.
وی عنوان كرد: در این طرح از محل پل بشار تا پل مختار به طول 12كیلومتر زیباسازی می شود كه برای اتمام آن بیش از 120میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
لطفی ابراز داشت: این پروژه با مشاركت شركت آب منطقه ای كهگیلویه و بویراحمد و شهرداری یاسوج انجام می شود.
كهگیلویه و بویراحمد 10درصد از روان آب های كشور را در خود جای داده كه 90درصد آن بدون استفاده از استان خارج می شود.
این استان با میانگین سالانه 690 میلی متر بارندگی از مناطق پرآب كشور است.
با وجود این منابع خدادادی از 270 هزار هكتار زمین كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد 200 هزار هكتار آن به صورت دیم آبیاری می شود.
8143/6110