۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۴۴
کد خبر: 81847990
T T
۰ نفر
استاندار واسط: عراق آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی است

ایلام - ایرنا - استاندار واسط در شرق عراق در آستانه اربعین حسینی (ع) اعلام كرد: كشورعراق مهیای پذیرایی از زائران ایرانی آیین اربعین است.

به گزارش ایرنا، مالك خلف وادی عصر شنبه با همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جریان بازدید از اقدامات و روال جاری پایانه مرزی مهران برای تردد زوار اربعین حسینی و نشست مشترك با معاون سیاسی استاندار ایلام اظهار كرد: دولت عراق از سه ماه گذشته توان و تلاش خود را برای تسهیل شرایط تردد زائران اربعین حسینی و استقبال و پذیرایی از آنان بكار گرفته است.
وی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، زائران از حیث اسكان و نیز امنیت در داخل خاك عراق با مشكل مواجه نیستند و هماهنگی و اقدام های مناسبی برای تامین امنیت، اسكان و تسهیل تردد آنها در عراق انجام گرفته است.
استاندار واسط در شرق عراق و هم مرز با استان ایلام در عین حال بر موضوع لزوم دریافت روادید ورود به خاك عراق تاكید كرد و افزود: به منظور اجتناب از مشكلات امنیتی و نیز قانونی و قضایی از زائران ایرانی می خواهیم كه تحت هیچ عنوان بدون دریافت روادید قصد عزیمت به عراق نداشته باشند.
خلف وادی همچنین به آمادگی استان واسط برای استقبال از زائران ایرانی اشاره كرد و گفت: مردم میزبانی زائران امام حسین (ع) را افتخاری برای خود می دانند و در این راه با یكدیگر مسابقه می دهند.
وی همچنین از كمك ها و تلاش های دولت جمهوری اسلامی و بویژه مسئولان استان ایلام برای بهبود شرایط رفاهی زائران در محدوده استان عراقی واسط قدردانی كرد.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به تردد میلیونی زائران و نیز محدودیت ها و ظرفیت های معمول استان واسط ، اقدام های جمهوری اسلامی ایران بخصوص در زمینه اختصاص خودرو برای تردد از نقطه مرزی استان واسط بسوی كربلای معلی كمك مناسب و ضروری در تسهیل تردد زوار محسوب می شود.
استاندار واسط در عین حال به نامناسب بودن تعداد گیت های خروجی و ورودی مرز مهران و زرباطیه با توجه به جمعیت زیاد زائران اشاره كرد و بر لزوم تسریع در خدمات رسانی از سوی پایانه مرزی زرباطیه تاكید كرد.
حسن دانایی‌فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در این نشست از مردم و زائران اربعین خواست: تحت هیچ شرایطی بدون روادید و گذرنامه برای ورود به عراق اقدام نكنند.
وی خاطر نشان كرد: برخلاف سال گذشته كه در چنین مناسبت هایی گاه زائران ایرانی می‌توانستند با كارت ملی نیز به عتبات عالیات سفر كنند امسال این قانون برداشته شده و زائران حتما باید با دریافت روادید و همراه داشتن گذرنامه وارد این كشور شوند.
وی از مقامات مرزی خواست كه در جریان مراجعه زوار برای ورود به عراق تحت تاثیر احساسات یا اصرار قرار نگرفته و بخاطر تامین امنیت خود هموطنان از ورود بدون گذرنامه انان به طور جدی جلوگیری كنند.
دانایی فر خاطر نشان كرد: بر خلاف سال گذشته كه در چنین مناسبت هایی گاه زائران ایرانی می‌توانستند با كارت ملی نیز به عتبات عالیات سفر كنند امسال این قانون برداشته شده و زائران حتما باید با دریافت روادید و همراه داشتن گذرنامه وارد این كشور شوند.
سفیر ایران در بغداد با ذكر اینكه براساس مقررات جدید دولت عراق ورود زوار بدون گذرنامه جرم تلقی می شود، اضافه كرد: افزون بر مجازات قانوئی كه این كشور برای ورود غیر مجاز مصوب كرده ، مساله افزایش مخاطرات امنیتی نیز برای ورود بدون گذرنامه مورد نظر است.
دانایی فر با اشاره به اقدام های طرف عراقی برای استقبال از زوار اربعین حسینی و نیز تلاش دولت جمهوری اسلامی برای تسهیل روند تردد زوار كه تا داخل عراق امتداد دارد، مجموعه تلاش های دو كشور را قابل تقدیر و مجدانه دانست.
وی گفت: در چند ماه گذشته مسئولان مرتبط دولت عراق نشست های مستمری برای آمادگی و هماهنگی استقبال از زائران برگزار كرده اند كه سفارت ایران نیز دراین نشست ها شركت داشته است.
معاون وزیر داخلی و مسئول گذرگاه های مرزی كشور عراق نیز در این نشست بر رعایت قانون عراق از سوی زوار ایرانی تاكید كرد و خواستار ممانعت از تردد زوار بدون گذرنامه و ویزا از مرزهای سه گانه (مهران، چذابه و شلمچه) شد.
سرلشگر لوا سامی گفت: هم دولت مركزی عراق و هم مسئولانت استان واسط آمادگی كامل برای پذیرایی و ارائه خدمات به زوار ایرانی را در ایام اربعین حسینی دارند.
وی یادآور شد: تلاش می كنیم با توجه به حجم ورودی زیاد زوار از مرزهای ایران، با بكارگیری امكانات و تجهیزات و نیروی انسانی در مرزهای مشترك شرایط برای تسریع در ورود زوار ایرانی را فراهم كنیم.
سرلشگر سامی افزود: در این میان مشكلات كوچكی داریم كه تلاش می كنیم در چند روز آینده این مشكلات بر طرف و روند ورود زوار ایرانی در مرزهای عراق متناسب با مرزهای رسمی ایران باشد تا در كمترین زمان اجازه ورود به زوار داده شود.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام نیز در ابتدای این نشست گفت: زیرساخت های لازم در مرز مهران برای ارائه خدمات به زوار آماده شده و هم اینك 94 گیت برای خروج زوار از این مرز آماده كار است.
حسین كلانتری افزود: مهمترین مشكلی كه وجود دارد اینكه هنوز تعداد گیت های ثبت ورود در مرز زرباطیه متناسب با مرز مهران نیست و برغم اختصاص 50 گیت به این مرز از سوی ایران، هنوز شاهد كندی ورود به عراق هستیم.
وی تاكید كرد: امیدواریم مسئولان عراقی با اتخاذ تدابیر لازم و بكارگیری نیروی انسانی، در این خصوص اقدام كنند تا حجم خروج و ورود زوار در مرز مهران با مرز زرباطیه متناسب شود تا شاهد ازدحام جمعیت در مرز نباشیم.
كلانتری با بیان اینكه به هیچ عنوان اجازه خروج به زوار بدون داشتن گذرنامه و ویزا از مرز مهران داده نمی شود، گفت: شرط خروج زوار داشتن این دو مدرك است در غیر این صورت اجازه خروج نخواهد داشت.
وی از هماهنگی و تعامل خوب مسئولان استان ایلام و واسط عراق خبر داد و یادآور شد: آمادگی داریم در صورت اعلام نیاز طرف عراقی نسبت به تامین امكانات و تجهیزات مورد نیاز شان در مرز زرباطیه اقدام كنیم.
سفیر ایران در عراق با همراهی استاندار واسط، معاون وزیر داخلی و شماری از خبرنگاران رسانه های عراقی عصر شنبه از پایانه مرزی مهران و زرباطیه عراق بازدید كرد در بازدیدسفیر ایران از مرز مهران، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام، فرماندار مهران و تعدادی از مدیران كل دستگاه های اجرایی استان ایلام حضور داشتند.
9002/6034/6034