۵ آذر ۱۳۹۴، ۸:۳۹
کد خبر: 81854514
T T
۰ نفر
ساخت نانوذرات شناسايي كننده تومورهاي سرطاني در رفسنجان

كرمان - ايرنا - عضو هيات علمي گروه فيزيك دانشگاه وليعصر (عج) رفسنجان گفت: محققان اين دانشگاه، از ساخت نانوذرات نيم رساناي زينك سلنايد و زينك سلنايد آلاييده به منظور تشخيص محل تومورهاي سرطاني براي نخستين مرتبه در كشور خبر دادند.

مهدي ملايي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طرح پژوهشي ساخت نانوذرات شناسايي كننده تومورهاي سرطاني در رفسنجان با حمايت صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور با اعتبار 100 ميليون ريال در آزمايشگاه نانو دانشگاه وليعصر (عج) اين شهرستان انجام شد.
وي تصريح كرد: محققان، نانوذرات زينك سلنايد و نانوذرات زينك سلنايد ناخالص شده با عناصر واسطه در محيط آبي با كاربرد اپتيكي و بيولوژيك را تركيب و نانوذرات نيم رساناي زينك سلنايد و زينك سلنايد آلاييده را با ناخالصي فلزات واسطه مس و منگنز را با استفاده از روشهاي نوين و كم خطر تابش مايكرويو و تابش نور فرابنفش، توليد كردند.
ملايي اظهار كرد: در اين روشها از سيستم ساده مايكروويو خانگي و يك سيستم لامپ جيوه براي توليد نانوذرات استفاده شده است و روش هاي ارائه شده در قياس با روشهاي گزارش شده قبلي بسيار ساده، كم هزينه و سريع بودند و ذرات توليد شده تحت تحريك نور فرابنفش گسيلي آبي، رنگ از خود ساطع مي كردند.
وي ادامه داد: به اين منظور از محلول زينك سلنايد به عنوان منبع زينك و از محلول سديم سلنايد به عنوان منبع سلنيوم استفاده شد و پس از تركيب دو محلول در حضور يك عامل پوششي براي كنترل اندازه ذرات، محلول نهايي درون سيستم مايكروويو خانگي يا تحت تابش نورفرابنفش قرار داده شده و در مدت زمان كوتاهي نانوذرات، تشكيل شدند.
معاون آموزشي پژوهشي دانشكده علوم پايه دانشگاه وليعصر (عج) رفسنجان ادامه داد: نانوذرات مذكور داراي خواص فلورسنس بوده و تحت تحريك نور فرابنفش، نوري به رنگ آبي از خود ساطع مي كنند كه اين مواد بدليل خاصيت تابش نور و زيست سازگار بودن امروزه در تحقيقات بيولوژيك از جمله تشخيص محل تومورهاي سرطاني و انتقال دارويي، مورد توجه محققان دنيا قرار دارند.
وي اظهار كرد: نانوذرات توليد شده قرار است، توسط محققان بيوشيمي دانشگاه شهركرد بر روي حيوانات آزمايش شوند.
وي خاطرنشان كرد: نتايج حاصل از اين طرح تحقيقاتي به صورت دو مقاله در مجلات معتبر بين المللي J. Luminescence و Applied Surface Science به چاپ رسيده است و از نظر صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور جز طرح هاي برتر برگزيده است.
7433/3029