۴ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۲۰
کد خبر: 81975256
T T
۰ نفر
ضعف خودباوري عامل اصلي حضور كمرنگ زنان در عرصه هاي سياسي

ياسوج- ايرنا- برخي از زنان فعال درحوزه هاي سياسي و اجتماعي كهگيلويه وبويراحمد با حضور در ميزگرد تخصصي ايرنا مركز ياسوج ضعف خودباوري در كنار تعصب هاي نابجا را از دلايل مهم كمرنگ بودن حضور بانوان اين استان در عرصه سياسي و كانديداشدن براي انتخابات دانستند.

به گزارش ايرنا، زنان فعال سياسي در اين ميزگرد با بيان اينكه برخي چالش هاي فراروي اين حوزه بومي و منطقه اي است و نبايد به كل جامعه و ديدگاه هاي مسئولان كشوري تعميم داده شود، برون رفت از اين مشكلات را نيازمند گذشت زمان و فرهنگ سازي بيان كردند.
آنها معتقدند هنوز برخي نگاه هاي تعصب گرايانه نسبت به جنس زن در اين استان با وجود همان سنت هاي حاكم عشيره اي و طايفه اي بر موضوع حضور كمرنگ تر زنان اين خطه در عرصه هاي سياسي و اجتماعي بويژه نامزد شدن زنان در عرصه انتخابات تا حدود زيادي سايه افكنده است.
**استاد حوزه و دانشگاه و از فعالان سياسي در اين باره گفت: تاكنون نگاه برخي سياسيون و احزاب و حتي مسئولان اجرايي نسبت به حق و حقوق زنان و باور داشتن اين مهم تنها در حد شعار بوده است.
خانم پري ناز رومينا برخي نگاه ها و رويكردها نسبت به محدود كردن حوزه فعاليت زنان را نيز بي تاثير نداست و گفت: نا آگاهي و اشرافيت نداشتن جامعه به جايگاه و شان زنان از ديدگاه اسلام موجب بروز بسياري از چالش ها و ناديده گرفتن حقوق مسلم آنان شده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه نيز برخي نظريه ها در زمينه محدوديت قائل شدن به تفكيك جنسيتي در امور اجرائي و مديريتي و منحصر كردن فعاليت زنان تنها در برخي مشاغل و امور را فاقد موضوعيت دانست.
وي تصريح كرد: اين مهم با انديشه مترقي و سياسي امام (ره) و محتواي اسلامي نظام سنخيت ندارد.
اين طلبه زن با بيان اينكه بسياري از فعاليت هاي سياسي در جامعه ما بويژه براي زنان فكري نيست و متكي به افراد وجريان هاي سياسي است ، يادآور شد: براي تقويت نقش زنان در حوزه هاي سياسي نيازمند مشاركت بين بخشي،تغيير شرايط فرهنگي ونگاه جامعه البته با گذشت زمان ، پويايي تشكل ها،انجمن هاي زنان نخبه و فعاليت هدفمند آنان در زمينه هيا گوناگون است.
** استاد دانشگاه و عضو شوراي زنان فرهيخته كهگيلويه وبويراحمد نيز در اين ميزگرد نقش ممتاز زنان در عرصه هاي مختلف سياسي و اجتماعي را ياداور شد و گفت: هنوز باوربه جايگاه زن ودرك توانمندهاي اين قشر به معني واقعي در جامعه بويژه در اين استان نهادينه نشده است.
سيده خديجه توفيقيان تاكيد كرد: برخي نگرش ها و نگاه هاي تحقيرآميز نسبت به زنان در استان كهگيلويه وبويراحمد بسيار پررنگ تر و با شدت و حدت بيشتري در جريان است.
وي با بيان اينكه نمي توان بروز اين مشكل را تنها در نگاه هاي قوميتي و عشيره اي جستجو كرد،گفت: ضعف اعتماد به نفس زنان نيز تا حدود زيادي در ناديده گرفتن حقوق آنها موثر بوده است.
توفيقيان معتقد است كه به جاي متهم كردن همديگر و سراغ معلول ها رفتن بايد بيشتر در پي علت ها بود و با يك آسيب شناسي جدي به بررسي موشكافانه چالش هاي اساسي در زمينه حضور كمرنگ زنان در جامعه بويژه شدت بيشتر آن در اين استان باشيم.
وي افزود: رنان ما الگوي هاي خوبي براي كسب موفقيت و فتح قله هاي رفيع در هر حوزه اي همچون حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زينب (س) دارند و مي توانند بيش از پيش درتمامي عرصه ها بويژه انتخابات نقش آفريني كنند.
**ضعف اشراف اطلاعاتي عامل حضور كمرنگ زنان در فعاليت هاي سياسي
يكي ديگر از زنان فعال سياسي در كهگيلويه وبويراحمد با تاييد و تصديق موضوع حضور كمرنگ زنان در فعاليت هاي مختلف سياسي و اجتماعي، گفت: نداشتن اشراف اطلاعاتي و آگاهي لازم از سوي زنان نسبت به مسائل سياسي جامعه مهمترين عامل بروز اين چالش است.
پريسا راد معتقد است كه هنوز به دليل برخي رويكردهاي غيرمنطقي و متعصبانه به جايگاه زن در اين استان، خودباوري و شكوفايي توانايي ها و كارآمدي بالقوه زنان در فضاي عمومي شكوفانشده است.
وي اظهار كرد: نمونه بارز اين چالش در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در استان نيز مشهود بوده و برخي زنان فعال سياسي با بوجود توانمندي بالقوه در صحنه حضور يافتند و پس از مدتي به دلايل مختلف از جمله ضعف خودباوري انصراف و ميدان را بارديگر به مردان واگذار كردند.
راد تصريح كرد: البته برخي ضعف هاي زيرساختي و خلاء هاي مديريتي در حوزه تخصصي بانوان نيز در بروز مشكلات و بي اعتنايي به نقش بيشتر زنان در جامعه تعيين كننده بوده است.
فعال سياسي و مشاور امورايثارگران استاندار اسبق كهگيلويه وبويراحمد نيز در اين ميزگرد، گفت: با وجود آنكه زنان هنوز به حضور و مشاركت سياسي و اجتماعي خود در كشور قائل نيستند اما به نظر مي رسد روند و نگاه مسئولان اجرايي و سياسي به اين مهم رو به فزوني و پيشرفت است.
مرضيه هرمزپور به حضور و مشاركت زنان در جنبش ها و احزاب مختلف در قبل و بعد از انقلاب اشاره و بر ضرورت نقش ويژه احزاب و جريان هاي سياسي در فعاليت بيش از پيش زنان در اجتماع نيز تاكيد كرد.
وي اظهار كرد: البته اين مهم به خوبي در جامعه و اين استان نهادينه نشده و نقش زنان در احزاب به جاي معرفي و شكوفايي توانمندي هاي آنان به مشروعيت و مقبوليت و يا محبوبيت بيشتر احزاب انجاميده است.
وي با بيان اين نكته كه زنان نيز مي توانند همپاي مردان در عرصه هاي گوناگون سياسي، اجتماعي ، فرهنگي و در اجتماع حضور فعال و ممتازي داشته باشند، گفت: اين حضور نيز نبايد به جايگاه و مسئوليت خطير وي در خانواده خدشه وارد كند.
**يكي ديگر از بانوان فعال سياسي نيز با اشاره به مشاركت ضعيف زنان در فعاليت هاي مختلف سياسي و اجتماعي، گفت: خلاء احزاب و نگاه هاي فكري و انديشه اي از مهمترين دلايل بروز اين آسيب جدي در حوزه بانوان است.
خديجه نظري يادآور شد: جامعه و مسئولان اجرايي و سياسي بايد به همان ميزان كه به راي و مشاركت زنان در انتخابات نياز دارند و اين مهم را نشانه بلوغ سياسي و پيشرفت جامعه مي دانند در احقاق حقوق و احترام به جايگاه و شان آنان نيز اعتنا و اهتمام ورزند.
وي با بيان اينكه زنان داراي حقوق برابري هستند، اما در واگذاري مسئوليت ها به حقوق آنها توجه نشده ،افزود: مديران اجرايي زنان را در هيچ مجمع مشورتي مشاركت نداده اند و اين امر در مغفول ماندن جامعه زنان براي مشاركت سياسي فعال و پويا نيز بي تاثير نبوده است.
از 108نفر نامزد انتخابات پنجمين دوره مجلس شوراي اسلامي در كهگيلويه وبويراحمد دو نفر زن بودند كه با انصراف از صحنه رقابت بازماندند.
حدود نيمي از جمعيت 700هزار نفري كهگيلويه وبويراحمد را زنان تشكيل مي دهند.
3016/6162