۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 82024832
T T
۰ نفر
استان ساحلی هرمزگان سومین مقصد گردشگری مسافران نوروزی

بندرعباس – ایرنا – استان ساحلی هرمزگان هرساله به واسطه دارا بودن جاذبه های اقتصادی ، طبیعی وفرهنگی شاهد حضور خیل عظیمی از گردشگران و مسافران نوروزی است كه برای بهره بردن از این ظرفیت های جذاب به استان سفر می كنند وهمین موضوع موجب شده تا دستگاه های اجرایی نیز نسبت به بهبود بخشیدن خدمات سفر در هرمزگان در ایام تعطیلات نوروزی اقدام و چاره اندیشی كنند.

هرمزگان كه در حاشیه خلیج فارس و دریایی مكران واقع شده به واسطه همین یك ویژگی توانسته برای هموطنانی كه در نقاط مركزی و استان های واقع شده در خشكی ، جذاب باشد و آنها را به سمت خود بكشاند و از سوی دیگر نیز جاذبه خرید از بازارهایش بویژه بازارهای قشم و درگهان و پنجشنبه بازار میناب به واسطه ارزان تر بودن برخی اجناس وارداتی شاهد حضور گسترده هموطنان برای تهیه اقلام مورد نیازشان باشد.
هموطنانی كه به این استان وارد می شوند ، حداقل یكبار در سفرهای خود به جنگل های حرا در مناطق قشم، خمیر و سیریك و یا خورآذینی سیریك سری می زنند و از طبیعت زیبایش لذت می برند ودر نهایت با بررسی ستاد مركزی تسهیلات سفر، هرمزگان عنوان استان سومین ازحیث مقصد گردشگران نام گرفت.
* جاذبه های تاریخی و طبیعی هرمزگان
وجود مكان های تاریخی فراوان مانند محوطه باستان شناسی قلعه اشكانی میناب ، قلعه هال لشتان بندرلنگه ، قلعه پرتغالی های هرمز ، قلعه بی بی مینو میناب ، قلعه كمیز شهرستان رودان ، قلعه فین ، قلعه كَردَر یا كلات نادرشاهی در میان نخلستان بزرگی در 13 كیلومتری جنوب میناب ، قلعه شاداب در 68 كیلومتری جنوب غربی میناب و بر فراز صخره هایی بلند در روستای كنارجو ازویژگی های این منطقه است.
قلعه سیریك واقع در سیریك كهنه در فاصله سه كیلومتری شهر سیریك ، عمارت كلاه فرنگی كه اكنون در محوطه حوزه علمیه واقع شده ، برج فارغان ، برج قلعه خمیر و دیوار سدار از دیگر جاذبه های این بخش است.
از سوی دیگر قرار داشتن كوچك ترین كاسه سفلی جهان در موزه مردم شناسی هرمزگان ، وجود حمام تاریخی گله داری ، مسجد گله داری ، گنبد سرخ ، معبد هندوها و حمام گپ ، مجموعه بركه های باران در شهرستان بندرعباس ، آسیاب های تزرج، آسیاب های فارغان، آسیاب برغنی، آسیاب سه چشم و آسیاب سعادت آباد ، بافت تاریخی گیس، گورستان حاجی آباد متعلق به دوره ساسانیان در شهرستان حاجی آباد مردم به دیدن فرهنگ وتاریخ این منطق می كشاند.
پل لاتیدان، خانه فكری بندرلنگه، مسجد ملك ابن عباس، مسجد افغان، بافت تاریخی بندركنگ، دومین مدرسه كشور پس از دارالفنون و دومین فرودگاه كشور، بركه ها و مساجد تاریخی شهرستان بندرلنگه، كاروانسرای بستك، كاروانسرای عباسی بستك، مسجد جامع قدیم بستك، حمام خان، قنات های دهنگ و موزه مردم شناسی جناح همدیگر مزیت این استان است.
همچنین جاذبه هایی كه هرمزگان برای زمین گردشگری دارد را نیز می توان به زیبایی ها و دیدنی های این استان برای گردشگران و هموطنان اضافه كرد، پدیده هایی زمین شناختی همچون گلفشان های منطقه جاسك و سیریك كه محلی های معتقدند خاصیت درمانی داشته و برای درمان و گرفتگی های موضعی و عضلانی بسیارسودمندند (گل درمانی یكی از شیوه های مرسوم در دنیاست و خواص درمانی گل فشان ها ثابت شده باید به اهمیت گردشگری هرمزگان افزود.
گنبدهای نمكی، گسل ها، غارهایی همچون غار خرسین با قندیل های نمكی در بخش سیاهو ، لایه بندی های مشخص روی ارتفاعات، چین خوردگی ها و مخروط افكنه و واریزه ها، انواع فرسایش های آبی، بادی، صخره های شنی، تپه ماهورها، چشمه های آب گرم و رودخانه نمكی در ورودی منطقه گنو، ساحل مهتابی، دشت صالح آباد شهرستان حاجی آباد در بهار پوشیده ازگلزارهای مختلف همچون،بابونه، شقایق وحشی وعلفزار بسیار زیبا دراین استان دیده می شود.
*آیین ها ، سنت و فرهنگ هرمزگان
اما همه جذابیت های هرمزگان كه هرساله بر تعداد گردشگران آن افزودن و وظیفه مسئولان را در بهبود بخشیدن خدمت هایشان به گردشگران و مسافران نوروزی افزوده به همین ها خلاصه نمی شود و این استان جاذبه های دیگری نیز دارد كه بخشی از آن ها در بخش فرهنگ و آداب و رسوم مردم قرار می گیرد.
آداب و رسوم سنتی مردم این استان هم زیبایی خاص خود را دارد، از آداب و رسوم عروسی گرفته تا غذاهای سنتی و محلی، نقش حنا، لباس های آذین بندی شده، عجله های آراسته شده عروس و داماد، موسیقی سنتی، استفاده از شتر در روز عروسی، رقص محلی، خانه های سنتی گلی بادگیر دار كه هنوز توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرند، غذاهای سنتی از گبولی تا دولت كه با ذرت پخته می شود.
همه این جاذبه ها ، نوروز هرسال تعداد زیادی از هموطنان را به سوی خود می كشاند به گونه ای كه حتی پارك ها و بوستان های سطح استان نیز برای اسكان این مسافران اختصاص می یابد.
*كسب رتبه سوم كشوری اقامت گردشگران نوروزی به هرمزگان
نائب رئیس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هرمزگان گفت: این استان با ثبت افزون بر هفت میلیون نفر اقامت در شب، پس از استان های مازنداران و بوشهر، رتبه سوم را در بین استان های كشور به دست آورد.
مسعود دالمن افزود: از ابتدای اجرای طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی هرمزگان (25 اسفندماه پارسال) تا پایان پانزدهمین روز از فروردین ماه 95، در مجموع پنج میلیون و 538 هزار و 381 نفر سفر از طریق بنادر هرمزگان به مقصد جزایر این استان و بالعكس صورت گرفت.
وی ادامه داد: به منظور اسكان و رفاه گردشگران نوروزی در تعطیلات نوروز امسال 10 بوستان ساحلی، هفت بوستان روستایی، ۴۰۰ كلاس درس در بندرعباس ، چهار هزار و ۲۰۰ تخت در هتل ها و مهمان پذیرهای استان ، 900 پاركینگ موقت، 400 چشمه سرویس بهداشتی، 76 چشمه حمام موقت و57 لندینگ كرافت تدارك دیده شده بود.
وی همچنین با اشاره به مزین شدن سال 95 به شعار اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل از سوی رهبری فرزانه ، گفت : امروز به مهمترین مسائلی كه از نگاه ولایت فقیه باید به آن توجه كرد، مساله اقتصاد است كه نقش بسیار تعیین كننده ای در پیشگیری و مهار بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه دارد.
ستاد خدمات سفر هرمزگان نیز در نوروز سال گذشته رتبه چهارم كشور را كسب كرده بود.
*ثبت شش میلیون و720هزار و96نفر شب اقامت نوروزی در هرمزگان
مسئولان خدمات سفر هرمزگان كه با دارا بودن تجربه سفرهای گذشته گردشگران و مسافران نوروزی به استان را دارند نیز می گویند:هرمزگان هرساله شاهد انبوه هموطنانی است كه برای گذران تعطیلی های خود ، تازه كردن روحیه و لذت بردن از هوای مطبوع بهاری و ساحل شنی و دریایی نیلگوه خلیج فارس و دریای عمان وارد استان می شوند.
این موجب شده دستگاه های اجرایی سه ماه مانده به تعطیلی های پایانی سال و آغاز نوروز برنامه ریزی های خود را برای استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی انجام داده و برای حضورشان آماده می شوند.
به گفته دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر و مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ، همزمان با فرا رسیدن سال نو با همكاری شهرداری بندرعباس در مبادی ورودی شهر سفره های هفت سین همراه با نمایش آیین های بومی و سنت مردم هرمزگان با هدف پاسداشت سنت های باستانی و یادآوری اهمیت حفظ میراث ملموس و ناملموس به نسل های آینده برپا شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بر اساس آخرین داده های موجود از 27 اسفند سال گذشته تا 14 فروردین امسال شش میلیون و 720 هزار و 96 نفر شب اقامت در هرمزگان ثبت شد.
محسن ضیایی ادامه داد: مجموع ورودی های مسافر و گردشگر نوروزی به هرمزگان در مدت یاد شده برابر با دو میلیون و 991 هزار و 501 نفر بود كه دو میلیون و 186 هزار و 852 نفر وارد بندرعباس شدند.
وی ابراز می دارد: آمار خروج مسافر از بنادر و ورود به مناطق آزاد قشم و كیش و جزیره هرمز به تفكیك قشم یك میلیون و867 هزار و 800 نفر، كیش 216 هزار و 202 نفر و جزیره هرمز 110 هزار و 582 نفر و تعداد ورودی خودروها به جزایر قشم 335 هزار و 239دستگاه و كیش 51 هزار و 275 دستگاه بود.
مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گرشگری هرمزگان می افزاید: برای اقامت این تعداد گردشگر و مسافر از 28 اسفند 94 تا 14 فروردین ماه جاری، علاوه بر هتل و هتل آپارتمان ها از مدارس و كمپ های مسافرتی و منازل استیجاری و پارك ها و بوستان های هرمزگان استفاده شد.
به اعتقاد دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان، كاهش مسافرت های خارجی، تبلیغات گسترده، جاذبه های طبیعی و اقتصادی استان، بارندگی مناطق شمالی و غربی كشور در این استقبال موثر بوده و توانسته استان را برای سفر مناسب تر نشان دهد.
وی ادامه می دهد: البته این استان هرساله شاهد چنین حضور گسترده ای از هموطنان در مدت تعطیلی های نوروز است و این توانسته آمادگی های لازم را در دستگاه های اجرایی برای بهبود خدمت رسانی شان ایجاد كند هرچند همیشه كاستی های وجود دارد كه باید در سال های آینده برطرف شود.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان اشاره می كند: آثار تاریخی یكی از مهم ترین جذابیت های برای مردم و نشان دهنده هویت هر جامعه ای است كه میزان استفاده مسافران از مراكز و اماكت تاریخی، فرهنگی، تفریحی ، گردشگری، طبیعی و مذهبی هرمزگان به 9 میلیون و 520 هزار و 216 بار بازدید رسید به گونه ای كه تعداد بازدیدكنندگان از امامزاده سید سلطان محمد رودان در مدت این تعطیلی ها افزون بر یك میلیون نفر بوده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اشاره می كند: با توجه به نكته یاد شده یك هزار و 222 مورد بازدید نظارتی از مراكز اقامتی، رستوران‌ها ، مراكز پذیرایی بین‌راهی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراكز اقامتی موقت استان انجام‌ شد كه در این بازرسی ها 54 تشویق ، 258 تذكر و اخطار و سه هزار و 757 مورد تعطیلی را برای این مراكز در پی داشت.
وی بیان داشت: نوروز تورهای یك روزه ای به منظور آشنایی و اطلاع رسانی به گردشگران، مسافران و مهمانان نوروزی جهت آشنایی آنان با جاذبه های طبیعی استان توسط این اداره كل انجام و شركت كنندگان از جنگل حرا ، خور آذینی و آبگرم گنو دیدن كردند.
به گفته دبیرستاد خدمات سفر هرمزگان ، نمایشگاه صنایع دستی در سراسر استان با هدف معرفی فرهنگ و هنر مردم استان برگزار بر پا و در كنار آنها غرفه هایی برای معرفی جاذبه های گردشگری، پخت غذاهای محلی ایجاد شد.
ضیایی اظهار داشت: برای رفاه حال گردشگران و مسافران نوروزی در بوستان های اسكان ، 424 چشمه سرویس بهداشتی ثابت و 20 چشمه سرویس بهداشتی سیار ، 70 دوش حمام و پنج نانوایی سیار دایر شد.
*ورود 631هزار و 129مسافر نوروزی به قشم
در ایام نوروز یكی از مقصدهای گردشگران بعد از بندرعباس جزیره قشم بوده كه با توجه نزدیك بودن به شهر بندرعباس و تسهیل در رفت وآمد بویژه وجود لندینگ كرافت وكشتی های مسافری مسافر شوق مسافران به این جزیره بیشتر بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دراین گفت: 631 هزار و 129 مسافر از 25 اسفند سال گذشته تا پایان سیزدهمین روز فروردین امسال از راه های هوایی و دریایی (توسط شناورهای مسافری و لندینگ كرافت) وارد این جزیره شدند.
حمیدرضا مومنی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته كه 582 هزار و 967 مسافر به این جزیره سفر كردند، حدود هشت درصد افزایش یافته است.
وی اضافه كرد: 614 هزار و 186 مسافر نیز در این مدت از جزیره قشم خارج شدند كه در مقایسه با آمار 577 هزار و 24 نفری سال گذشته، شاهد افزایش حدود شش درصدی هستیم.
مومنی اظهار كرد: در مجموع یك میلیون و 245 هزار و 315 تردد رسمی برای مسافران نوروزی بزرگترین جزیره خلیج فارس ثبت شده است كه این آمار می تواند حاكی از افزایش چشمگیر زیرساخت های گردشگری این جزیره باشد.
وی یادآوری كرد: در مدت یاد شده 20 هزار و 333 مسافر از مسیر هوایی وارد قشم شدند و این آمار در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته با 14 هزار و 16 مسافر هوایی، دارای رشد 45 درصدی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: همچنین 111 هزار و 446 خودرو نیز توسط مسافران و به وسیله لندینگ كرافت (شناورهای ویژه حمل خودرو) به این جزیره انتقال یافت.
مومنی اضافه كرد: سال گذشته در این مدت 105 هزار و 46 دستگاه خودرو به قشم انتقال یافته بود كه در این حوزه نیز شاهد افزایش 6 درصدی هستیم.
وی با اشاره به اهمیت تامین سلامت و بهداشت مسافران نوروزی، از كشف و امها افزون بر چهار هزار كیلوگرم مواد غذایی فاسد توسط نیروهای نظارتی ستاد اجرایی خدمات قشم در ایام یاد شده خبر داد.
مومنی ادامه داد: در این مدت 116 واحد صنفی به دلیل رعایت انصاف و مشتری مداری از سوی كمیته نظارت ستاد تشویق و برای چهار هزار و 392 واحد متخلف تذكر داده شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از صدور اخطار كتبی برای 57 واحد متخلف و تعطیل شدن 32 واحد متخلف دیگر از 25 اسفند سال گذشته تا پایان سیزدهین روز فروردین امسال خبر داد.
*ثبت یك میلیون و 267 هزار و 289 شب اقامت در تعطیلات نوروزی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از 25 اسفند سال گذشته تا پایان سیزدهمین روز فروردین امسال، یك میلیون و 267 هزار و 289 شب اقامت برای مسافران این جزیره ثبت شد.
مومنی با بیان اینكه برای افزایش این آمارها در سال آتی برنامه ریزی می شود، افزود: بی شك با اجرای برنامه های پیش بینی شده شاهد افزایش آمار گردشگران و مسافران نوروزی در تعطیلات نوروزی سال آتی خواهیم بود.
مومنی یادآوری كرد: براساس دستور رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید در سفر نوروزی سال گذشته به جزیره قشم، 9 كمپ پارك با 45 هكتار فضای مناسب برای ایام نوروز 95 گردشگران آماده و تمام جاده های جزیره با هدف افزایش سطح ایمنی سفرها آسفالت شد.
وی اضافه كرد: همچنین با اجرای برنامه های پشتیبانی، زمان ورود به جزیره در تعطیلات نوروز 95 در مقایسه با سال گذشته كاهش داشت و به جای صف های پنج كیلومتری و انتظارهای طولانی 90 دقیقه ای، فقط با صرف مدت 20 دقیقه و در صف های چهار كیلومتری، مسافران وارد این جزیره شدند.
مومنی راه اندازی برنامه های رادیویی، ویژه برنامه های تلویزیونی شب های قشم و مصاحبه با مسئولان ستاد اجرایی سفر این جزیره را از ویژگی های تعطیلات نوروز 95 در بزرگترین جزیره خلیج فارس برشمرد.
جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت و یك هزار و 500 كیلومتر مربع وسعت، شامل 135 كیلومتر طول و عرض متوسط 14 كیلومتر در جنوب كشور و در میان آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 كشور جهان بزرگتر است.
این جزیره با داشتن ظرفیت های مهم در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری از جمله نخستین ژئوپارك بین المللی خاورمیانه از امتیاز ویژه در اقتصاد كشور برخوردار است و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است كه مقصد خود را بازارها و دیدن جاذبه های طبیعی این جزیره انتخاب می كنند.
*افزایش 41 درصدی پذیرش مسافران نوروزی درمدارس هرمزگان
اجرای طرح اسكان فرهنگیان در مدارس وحتی غیر فرهنگیان ، برای بسیاری از قشرهای كم درآمد بویژه فرهنگیان ، فرصتی خوبی برای سفرها بخصوص درایام نوروز فراهم كرده و آموزش و پرورش بخشی ازاین ظرفیت را در اختیار گردشگران قرار داد.
مدیركل آموزش و پرورش هرمزگان دراین باره می گوید: از 26 اسفند 94 تا پایان تعطیلات نوروزی در 14 فروردین ماه جاری ، 70 هزار و 730 خانوار فرهنگی در ستادهای اسكان آموزش وپرورش استان پذیرش شدند كه این میزان نسبت به همسنجی با سال قبل افزایش 41 درصدی داشته است.
علی كرمپور افزود: در این مدت 967 هزار و 89 نفر روز در قالب 322 هزار و 363 نفر در اقامتگاه های نوروزی آموزش وپرورش هرمزگان بسر كردند.
وی بیان داشت: 398 مدرسه استان در قالب سه هزار و 96 كلاس برای اسكان فرهنگیان و تمام مدارس جزیره قشم در تعطیلات نوروز به امكانات فرش ، یخچال ، پتو و اجاق گاز مجهز شدند و در اختیار اختیار مسافران قرار گرفت.
مدیركل آموزش و پرورش هرمزگان اظهاركرد: برای رفاه مسافران نوروزی دو ستاد اسكان در سطح شهر بندرعباس و 17 ستاد در شهرستان ها ومناطق استان تا پایان تعطیلات با تمام توان و امكانات ، خدمات رسانی به همكاران و مسافران فرهنگی را در دستور كار داشتند.
كرمپور یادآورشد: باتوجه به تمركز بیشتر مسافران در بندرعباس ، ناحیه یك و دو آموزش وپرورش بعد از قشم بیشترین تعداد را در این طرح در اختیار داشتند كه در مجموع ستادهای اسكان آموزش و پرورش در سراسر استان خدمات خوبی را با جلب رضایت مسافران ارائه دادند.
وی خاطرنشان كرد: با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش ، بیمه مسئولیت مدنی و حوادث برای مسافران ایجاد و از تمام ظرفیت های موجود از جمله مراكز شبانه روزی ، خوابگاه ها ، مدارس ، مراكز رفاهی ، دانشگاه فرهنگیان ، آموزشكده های فنی ، اردوگاه ها ، مدارس سمپاد و هوشمند برای اسكان به میهمانان استفاده شد.
وی در پایان گفت: خدمات آموزش و پرورش به میهمانان نوروزی منحصر به فرهنگیان نبود و سایر مشاغل دولتی و حتی پذیرش آزاد نیز در ستادهای اسكان فرهنگیان انجام می شد.
آموزش و پرورش هرمزگان دارای حدود چهار هزار مدرسه با 15 هزار كلاس درس می باشد.
*رشد 6/2درصدی تردد وسایل نقلیه درجاده های هرمزگان درایام نوروز
مدیركل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان گفت: در ایام تعطیلات نوروزی بیش از پنج میلیون و 808 هزار وسیله نقلیه در محورهای استان تردد كردند كه این میزان نسبت به همسنجی با سال قبل 6/2 درصد رشد داشته است.
علیرضا مجرد افزود: میزان ورود مسافران نوروزی به استان از طریق جاده در این مدت دو میلیون و211هزار و 894 نفر و تعداد مسافران خارج شده از استان دو میلیون و291 هزار و 974 نفر می باشد.
وی بیان داشت: دراین ایام همچنین تعداد 88هزار و 92 وسیله نقلیه ورودی به استان از مسیر بندرپل به جزیره قشم صورت گرفت.
مدیركل حمل ونقل هرمزگان اظهاركرد: بیشترین حجم ترددها با ثبت 324 هزار وسیله نقلیه در محوربندرعباس - بندرشهیدرجایی و 250 هزار وسیله نقلیه درمحور بندرعباس - حاجی آباد گزارش شده است.
مجرد ، میزان سرعت متوسط در راه های استان را 73 كیلومتر در ساعت عنوان كرد وافزود: تاكنون بیشترین میزان سرعت با 95 كیلومتر درساعت درمحور ایسین - دشت امام ثبت شده است.
مدیركل حمل ونقل وپایانه های هرمزگان با تاكید براینكه در تمام محورهای استان دوربین های تردد شمار و كنترل سرعت این اداره كل درطول شبانه روز برتردد و فعالیت رانندگان نظارت می كنند ، بیان داشت: اطلاعات متخلفان سرعت غیرمجاز به صورت آنلاین ومستقیم جهت اعمال قانون به پلیس راهور ارسال می گردد.
مدیركل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان نیز در خصوص خدمات ارائه شده به مسافران نوروزی به ایرنا گفت: در طرح جابه جایی مسافران نوروزی از 25 اسفند94 تا 15 فروردین95، رفت و آمد پنج میلیون ثبت شد كه دو میلیون و 407 مسافر ورودی و دو میلیون و 455 هزار و 304 مسافر خروجی استان بوده است.
بنابه اظهار مجرد ، برای آنكه مردم سفر برنامه ریزی شده ای داشته باشند طرح ویژه پیش فروش اینترنتی بلیط های نوروزی از 11 اسفند 94 به مدت یك هفته انجام شد كه در این مدت تعداد پنج هزار و 512 بلیط ناوگان حمل و نقل مسافری بین شهری به فروش رفت.
وی ادامه می دهد: در بخش جا به جایی مسافران نوروزی نیز 74 هزار و 81 نفر مسافر با هشت هزار و135 وسیله نقلیه عمومی از مبادی استان جا به جا شدند.
به گفته مدیر كل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان، شش میلیون و 441 هزار و 827 تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی هرمزگان در مدت تعطیلی های نوروز انجام گرفت كه هشت درصد نسبت به همسنجی با سال گذشته افزایش را نشان می دهد.
بنابر اعلام مجرد، برای برخی مسیرهای كه تقاضای سفر بیشتری داشتند مانند تهران، شیراز، اصفهان و مشهد نیز ناوگان كمكی حمل و نقل مسافر ایجاد و نظارت بر خدمت های شركت های حمل و نقلی نیز به خوبی انجام گرفت.
به گفته وی، 76 شركت حمل و نقل مسافری در سطح هرمزگان فعال اند و روزانه درطرح نوروزی 107 دستگاه اتوبوس، 33 دستگاه مینی بوس و 267 دستگاه سواری این خدمات جابه جایی مسافران را از مبادی استان ارائه می دادند.
مدیركل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان ابراز می دارد: بیشترین حجم تردد در محور بندرعباس به بندرشهید رجایی با 804 هزار و سپس بندرعباس به حاجی آباد با ثبت 264 هزار خودرو انجام شد، متوسط سرعت وسایل نقلیه در راه های هرمزگان نیز 74 كیلومتر در ساعت و بیشترین میزان سرعت 95 كیلومتر در ساعت بود كه در محور ایسین به دشت امام ثبت شد.
وی اشاره می كند: همچنین هشت هزار و335 وسیله نقلیه در محور بندرعباس به سیرجان و بندرعباس به میناب توسط سامانه ثبت تخلف به ثبت رسید.
مجرد به خدمات مجتمع های خدماتی بین راهی اشاره كرده و یادآور شد: 30 مجتمع خدماتی رفاهی فعال در محور های مواصلاتی هرمزگان قبل از اجرای طرح اماده پذیرایی از مهمانان نوروزی شدند.
* پنج میلیون و 500هزارنفر مسافر دریایی
رئیس كمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر هرمزگان نیز گفت: جابه جایی پنج میلیون و 500 هزار نفر سفر دریایی در مدت تعطیلی های نوروزی (25 اسفند 94 تا 15 فروردین 94 ) به ثبت رسید.
به گفته ابراهیم ایدنی، بیشترین حجم جابجایی مسافر، روز ششم فروردین با 526 هزار نفر سفر به عنوان پرترافیك ترین و شلوغ ترین روز در تعطیلی های نوروزی بود.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: در مدت یاد شده، از ابتدای اجرای این طرح (25 اسفندماه پارسال) تا پایان نیمه فروردین امسال علاوه بر انجام این تعداد سفر، افزون بر 530 هزار دستگاه خودرو نیز جابه جا شد.
وی می افزاید: در طرح نوروزی سال 95 ، تعداد 57 فروند شناور مسافری با ظرفیت افزون بر شش هزار و 500 صندلی و 48 فروند شناور لندینگ كرافت با ظرفیت جابجایی دو هزار و 400 دستگاه خودرو در هر سفر وظیفه جابه جایی مسافر و خودرو به جزایر را برعهده داشتند.
رئیس كمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر هرمزگان اشاره می كند: در مجموع افزون بر یك میلیون و 187 هزار نفر از شناورهای تفریحی و گردشگری برای انجام گشت های دریایی استفاده كردند كه برای همین منظور نزدیك به 112 هزار تردد شناورهای دریایی انجام شد.
ایدنی خاطرنشان می كند: با توجه به اینكه بندرشهید رجایی بزرگترین بندرتجاری اقتصادی ایران محسوب می شود ، در تعطیلی های نوروز امسال چهار هزار و 500 نفر گردشگر نوروزی از آن بازدید كردند.
مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان نیز اظهار داشت: نوروز امسال 54 تیم با 150 نیرو به صورت شبانه روزی در محورهای استان با همكاری و هماهنگی كامل پلیس راه، اورژانس و هلال احمر به گشت زنی پرداختند.
عباس شرفی ضمن بیان اینكه طرح نوروزی اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان از 25 اسفند سال94 تا 15 فروردین 95 اجرا شد، ادامه می دهد: با آمادگی این نیروها پس از آنكه كیلومتر 70 محور بندرعباس به رودان كه بر اثر ریزش كوه مسدود شد، مسیر برگشت آن به صورت دو طرفه مورد استفاده قرار گرفت.
بنابراعلام این مقام راه و شهرسازی؛ این مسیر روز 12 فروردین دچار این حادثه شده كه تا اوایل هفته آینده عملیات بازگشایی آن پایان و مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی هرمزگان ابراز می دارد: همچنین با اقدام های صورت گرفته مانند نصب علائم راهنمایی و رانندگی، خط كشی راه ها، استقرار نیروی های راهداری در نقاط حادثه خیز، تعداد فوتی ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 14 درصد كاهش یافت.
*رشد 43 درصدی ماموریتهای اورژانس 115 هرمزگان در نوروز امسال
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان گفت: مجموع ماموریتهای اورژانس 115 استان در تعطیلات نوروز امسال (25 اسفند پارسال تا نیمه فروردین ماه امسال) 43 درصد رشد داشته است.
دكتر مهدی حسنی آزاد دوشنبه اظهار داشت: در این مدت در مجموع دو هزار و 670 ماموریت توسط اورژانس 115 هرمزگان انجام شده كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 43 درصد رشد داشته است.
وی افزود: از این تعداد ماموریت یك هزار و 387مورد شهری ، یك هزار و 242 مورد جاده ای و 35 مورد بین مراكز درمانی بوده است.
دكتر حسنی آزاد تصریح كرد: از این شمار 840 مورد تصادفی ، یك هزار و 830 مورد غیر تصادفی بوده كه در این حوادث 20 مورد فوتی تصادفی و 24 مورد فوتی غیر تصادفی را شاهد بودیم.
وی میزان تعداد ماموریتهای تصادفی را در این مدت نسبت به سال گذشته 43/11درصد رشد مثبت و تعداد ماموریتهای غیر تصادفی را 28 درصد رشد مثبت اعلام كرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان خاطرنشان كرد: همچنین با توجه به موقعیت استان، در این مدت 35 مورد اعزام بیمار توسط ناوگان آمبولانس دریایی و دو مورد اعزام با آمبولانس هوایی انجام شد.
وی با اشاره به فعالیت پایگاه های اورژانس استان در ایام نوروز، گفت: در مجموع 59 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی برای ایام نوروز در هرمزگان در نظر گرفته شده بود كه از این تعداد 38 پایگاه جاده ای، 17 پایگاه شهری و چهار پایگاه موقت در مناطق پرجمعیت بندر پل، لافت، ساحل قشم، زیارتعلی رودان بوده است.
وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی 400 نفر از كادر درمان هرمزگان در این پایگاه ها، خاطرنشان كرد: امسال 70 دستگاه آمبولانس زمینی، سه شناور دریایی در جزایر هرمز و قشم و همچنین یك فروند آمبولانس هوایی برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده بود.
* كاهش تصادفات جاده ای در نوروز 95 در هرمزگان
فرمانده قرارگاه پلیس راه هرمزگان نیز در این خصوص می گوید: در مدت اجرای طرح ویژه ترافیكی نوروزی امسال (25 اسفند 94 تا 14 فروردین 95) 18 نفر در حوادث رانندگی برون شهری استان جان خود را از دست دادند كه 12 درصد آن مسافر نوروزی و 88 درصد ساكنان استان بودند.
سرهنگ علی مجید زاده می افزاید: تعداد فوتی های نوروز امسال در حوادث رانندگی برون شهری از نظر وقوع 11 درصد و از نظر تعداد 14درصد نسبت به نوروز سال گذشته كمتر بود.
به گفته این مقام مسئول، تعداد مجروحان حوادث رانندگی برون جاده ای را نیزدر این مدت 140 نفر اعلام كرد كه در مقایسه با 275 مجروح نوروز پارسال ، 49 درصد كاهش داشته است.
فرمانده قرارگاه پلیس راه هرمزگان از جاده های شرقی استان به عنوان پرتلفات ترین مسیرهای هرمزگان نام برد كه نوروز امسال 10 نفر در حوادث جاده ای این منطقه جان خود را از دست دادند.
سرهنگ مجیدزاده اضافه كرد: در بررسی انواع تصادف نیز، واژگونی خودرو به دلیل سرعت غیرمجاز یا خواب آلودگی راننده با 46 درصد در جایگاه نخست قرار دارد.
وی با بیان اینكه پنج میلیون تردد خودرویی ثبت شد كه افزایش 25 درصدی تردد در نوروز را نشان می دهد ، ابراز می دارد: مجموع حوادث رانندگی برون شهری نوروزی در جاده های استان 145 مورد گزارش شده كه نسبت به 199 مورد سال گذشته 27 درصد كاهش یافته است.
این مقام انتظامی اظهارداشت: در مدت اجرای طرح نوروزی 68هزار و 352 مورد برگ جریمه صادر شد و رانندگان متخلف حدود 34 میلیارد ریال جریمه شدند.
به گفته وی ، در این مدت 767 دستگاه خودرو به دلایل مختلف توقیف شدند كه 119مورد خودروهای با جریمه بیش از 10 میلیون ریال بودند.
سرهنگ مجیدزاده خاطرنشان كرد: در نوروز امسال هیچ یك از وسایل نقلیه عمومی برون شهری مانند اتوبوس ، ون و سواری های بین شهری دچار تصادف خسارتی یا منجر به جرح و فوت نشدند.
*مصرف سوخت در ایام نوروز در هرمزگان
مدیر شركت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه هرمزگان نیز می گوید: مجموع مصرف سوخت در نوروز 95 به میزان 29 میلیون 87 هزار لیتر نفت گاز و 41 میلیون و 614 هزار لیتر بنزین بوده است.
به گفته جلال الدین مراد، پخش فرآورده نفتی در هرمزگان در 9 ناحیه انجام شد و آمارهای مصرف سوخت در برخی حوزه ها افزایش و در برخی دیگر كاهش مصرف را نشان می دهد، به عنوان مثال، مصرف بنزین از 28 اسفند 94 تا 14 فروردین 95 در جزیره قشم با رشدی معادل یك و شش دهم درصد و در بندرعباس افزایش دو و یك دهم درصد را نشان می دهد.
مراد ادامه می دهد: از سوی دیگر بیشترین كاهش مصرف سوخت بنزین در جزیره لاوان با حدود 28 درصد بوده كه مصرف سوخت از 53 هزار لیتر در نوروز 94 به 39 هزار لیتر در نوروز سال 95 رسید.
وی افزود: در مجموع مصرف نفتگاز در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 27 و چهاردهم درصد كاهش یافت كه دلیل عمده این رخداد كاهش حمل و نقل وسایط نقلیه سنگین در جاده ها و تعطیلی نوروزی برخی مصرف كنندگان بود.
بنابر اعلام مدیر شركت ملی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان، در روزهای عادی به طور میانگین روزانه 190 هزار لیتر سوخت هواپیما در فرودگاه كیش تحویل می شد كه تحویل سوخت هواپیما ( A.T.K ) به فرودگاه كیش در بازه زمانی 25 اسفند 94 تا 13 فروردین 95 به 280 هزار لیتر رسید.
به گفته وی، در این مدت ركورد تحویل سوخت به 131 فروند هواپیما در روز رسید كه در نوع خود نشان تلاش بی وقفه كاركنان در شركت ملی پخش فرآورده نفتی هرمزگان برای آسایش هموطنان و مهمانان نوروزی است.
مراد افزود: میزان تحویل نفت گاز به شناورهای مسافربری و باری جزیره كیش در نوروز امسال 447 هزار و 500 لیتر بود.
وی همچنین به میزان مصرف بنزین در سال 94 اشاره كرد و افزود: مصرف بنزین هرمزگان در 12 ماه پارسال افزون بر 731 میلیون لیتر بود كه از این مقدار حدود 700 میلیون لیتر آن بنزین معمولی و افزون بر31 میلیون لیتر بنزین سوپر بوده و در مجموع مصرف انواع فراورده های نفتی در سال 94 به میزان سه درصد افزایش نسبت به 93 داشته است.
*نقش هلال احمر در امداد رسانی به گردشگران نوروزی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان نیز می گوید: دو طرح نوروزی ایمنی و سلامت و همچنین امداد و نجات جاده ای هلال احمر از 27 اسفند 94 تا 14 فروردین 95 در استان اجرا شد كه در قالب طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی 12 ایستگاه ایجاد و به 41 هزار و 742 نفر خدمت رسانی انجام گرفت.
علی اعمی ادامه می دهد: این طرح دارای زیر مجموعه های ایستگاه های سلامت ، خیمه های نماز و فضای دوستدار كودك بود كه 11 هزار و 225 نفر درون ایستگاه های سلامت فشار و قند خون خود را بررسی ، هفت هزار و 489 كودك از فضای اختصاص یافته برایشان استفاده و پنج هزار و 723 نفر نمازشان را در خیمه های نماز اقامه كردند.
وی ابراز می دارد: همچنین در قالب این طرح 27 هزار و 553 نقشه هرمزگان، 25 هزار و 841 بروشور و 29 هزار و 286 قلم محصول های فرهنگی بین مسافران و مردم مراجعه كننده ، توزیع شد.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان ، در قالب طرح امداد و نجات جاده ای مسافران نوروزی نیز به 41 حادثه جاده ای رسیدگی شد كه در این حوادث پنج نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و خانواده هایشان داغدار شدند.
اعمی با اشاره به اینكه در قالب طرح امداد و نجات جاده ای مسافران نوروزی 26 پایگاه امداد و نجات جاده ای، سه پایگاه دریایی ساحلی و یك پایگاه هوایی خدمات رسانی كردند، اظهار می دارد: در این مدت اجرای طرح های نوروزی 350 تیم با 200 نیروی عملیاتی امداد و نجات، هشت دستگاه آمبولانس و 9 خودرو نجات بكارگرفته شد و میانگین زمان رسیدن امدادگران جمعیت هلال احمر به صحنه حادثه جادی نیز 11 دقیقه و 43 ثانیه بوه است.
*مشاركت سازمانها ونهادها در طرح نوروز
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره كل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز می گوید: برای اسكان زائران امامزادگان و بازدیدكنندگان بقاع متبركه استان 604 جایگاه به مساحت 46 هزار متر مربع ایجاد شد و روزانه 39 هزار و 350 نفر در بقاع متبركه هرمزگان اسكان یافتند.
حجت الاسلام علی اكبری ابراز داشت: این اقدام ها در قالب طرح آرامش بهاری كه از 28 اسفند 94 تا 15 فروردین سال جاری در 238 بقعه متبركه هرمزگان انجام گرفت.
به گفته وی ، برپایی خیمه های معرفت، غرفه چند رسانه ای ویژه والدین، غرفه كودك و ایستگاه های همه واقف باشیم از جمله برنامه هایی است كه در قالب این طرح اجرا و 10 روحانی از قم و 30 روحانی از هرمزگان بكارگرفته شدند.
3219/6048
گزارش از عزت الله معمار باشی خبرنگار ایرنا بندرعباس