۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82047584
T T
۰ نفر

سرمايه گذاران در خطوط ريلي فارس حمايت مي شوند

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82047584
سرمايه گذاران در خطوط ريلي فارس حمايت مي شوند

شيراز- ايرنا- مدير كل راه آهن استان فارس گفت: با هدف بسط و گسترش خطوط ريلي فارس، از سرمايه گذاران در اين حوزه حمايت و از فعاليت آنها در اين زمينه پشتيباني مي كنيم.

به گزارش ايرنا مهرداد انصاري، يكشنبه در حاشيه آيين آغاز به كار قطار پنج ستاره فدك در ناوگان ريلي استان فارس در جمع خبرنگاران در شيراز بيان كرد: تاكنون تعدادي سرمايه گذار بومي براي سرمايه گذاري در اين حوزه تقاضاي خود را ارائه كرده اند ليكن هنوز مجوز آنها در حوزه پايانه ها و بار اندازها صادر نشده است.
مدير كل راه آهن استان فارس افزود: همچنين از سوي دولت بسته هاي ويژه اي براي سرمايه گذاري در حوزه راه آهن تهيه شده كه راه آهن سود تضمين شده آن را براي سرمايه گذاران تصمين مي كند.
انصاري اظهار كرد: راه آهن جمهوري اسلامي نيز تسهيلات مناسبي را به عنوان بسته هاي فرصت هاي مشاركت و سرمايه گذاري براي علاقه مندان به سرمايه گذاري در اين حوزه آماده كرده است كه به آنها ارائه مي شود.
اين مسئول ادامه داد: همچنين سه بسته حمايتي از جمله برخوردار شدن از تخفيف عوارض و ماليات در سرمايه گذاري در حوزه راه آهن در بودجه 95 لحاظ شده كه به سرمايه گذاران در بخش راه آهن تعلق مي گيرد.
انصاري گفت: با توجه به اينكه راه آهن تمام امور خود را به بخش خصوصي واگذار كرده است، سياست ما مبتني بر توسعه صنعتي اين استان بامحوريت توسعه حمل و نقل ريلي است و به همين سبب آماده همكاري بابخش خصوصي براي فعاليت در ناوگان ريلي استان هستيم.
وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام 'اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل' بيان داشت: راه آهن يكي از مراكز مهم براي پياده سازي اقتصاد مقاومتي است و علاوه بر اينكه برنامه ويژه و متمركزي در زمينه اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه لحاظ شده در سال جاري نيز راه آهن اجراي برنامه اي با محوريت اين نوع اقتصاد در نظر گرفته است.
او ادامه داد: تعداد زيادي از بندهاي اقتصاد مقاومتي از جمله استفاده از بخش خصوصي، صرفه جويي، رشد بهره وري، اشتغال و جلوگيري از هدر رفت سرمايه هاي انساني و ملي در حوزه راه آهن كاربرد دارد.
مدير كل راه آهن استان فارس اضافه كرد: با رويكرد اجراي اقتصاد مقاومتي، تعدادي خطوط باري ريلي فرعي در خطوطي از جمله اتصال پتروشيمي، فولاد سلحشوران و شهرك صنعتي شهرضا به خطوط ريلي براي راه آهن استان فارس تعريف شده است كه اجراي اين پروژه ها نيازمند سرمايه گذار است.
انصاري اظهار داشت: يكي از اصول اقتصاد مقاومتي، واگذاري كارها به مردم است و در اين زمينه از سال 94 دولت موضوع افزايش قطارها را به بخش خصوصي واگذار كرده است.
مديركل راه آهن استان فارس گفت: بخش خصوصي بايد در اين زمينه وارد ميدان شده و سرمايه گذاري كند و اين اداره كل هم آماده همكاري در اين بخش است.
او با اشاره به اضافه شدن يك قطار پنج ستاره در مسير ريلي فارس، گفت: اين استان يكي از محورهاي مناسب ريلي در كشور است و با در نظر گرفتن اينكه ظرفيت قطار در فارس پايين و تقاضا بالاست، مي كوشيم شمار قطارها را در خطوط ريلي اين استان افرايش دهيم.
انصاري افزود: با همكاري راه آهن جمهوري اسلامي ايران و شركت قطارهاي مسافري فدك، با هدف افزايش تعداد رام (هر رام معادل پنج واگن) يك قطار پنج ستاره به خطوط ريلي اين استان اضافه شد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر راه آهن فارس چندين قطار چند ستاره در اختيار دارد گفت: حركت قطار از استان فارس هفت روز هفته به تهران و بالعكس با ظرفيت 400 نفر و در مسير مشهد و بالعكس به صورت يك روز در ميان و با ظرفيت حدود 500 نفر انجام مي شود.
او بيان كرد: استقبال از خطوط ريلي استان فارس در ايام مختلف سال خوب و بسيار زياد است به همين سبب افزايش شمار قطارها، ايمني، راحتي و ارائه خدمات مناسب به مسافران از اولويت هاي اين اداره كل است.
انصاري اضافه كرد: با استفاده از قطار و رعايت الگوي مصرف مي توانيم در بسياري از عرصه ها از جمله مصرف سوخت صرفه جويي كنيم و به همين ميزان صادرات مناسب داشته باشيم.

** وجود 23 ايستگاه راه آهن در فارس
مدير كل راه آهن استان فارس بيان كرد: هم اكنون خطوط ريلي راه آهن استان فارس 500 كيلومتر است كه پنج درصد كل محور ريلي كشور را تشكيل مي دهد.
وي اظهارداشت: هم اينك 23 ايستگاه راه آهن در استان فارس وجود دارد كه تمام اين ايستگاه ها به امكانات مختلف از جمله نمازخانه و ايستگاهي براي خدمات دهي مناسب به مسافران تجهيز شده است.
انصاري با بيان اينكه شش ايستگاه راه آهن فارس جزو ايستگاه هاي برتر كشور است، گفت: هم اكنون ميانگين سرعت قطار در خطوط ريلي استان فارس 120 كيلومتر است اما از سال گذشته در 25 درصد از محورهاي ريلي استان فارس سرعت قطار به 140 كيلومتر رسيده است.
او ادامه داد: هيچ بخشي از محورهاي ريلي ما در فارس برقي و دو خطه نيست و هم اينك در پي عملياتي كردن طرح سيگنالي شدن محورهاي ريلي فارس هستيم.
وي ادامه داد: كاهش زمان سفر يكي از خواسته هاي مردم است از اين رو در خطوط ريلي استان فارس كاهش زمان سفر و افزايش سرعت را با جديت دنبال مي كنيم.
انصاري افزود: براي كاهش زمان سفر، مولفه هاي ديگري از جمله توجه به كيفيت خدمات نيز ضروري است كه بايد آنها را هم مد نظر قرار دهيم.

** بيش از 36 ميليون تن بار با قطار به فارس حمل شد
مدير كل راه آهن استان فارس در بخش ديگري از مطالب خود بيان كرد: در سال 94 بيش از 36 ميليون تن بار به وسيله قطار از نقاط مختلف كشور به اين استان حمل شد.
انصاري اظهار داشت: در حال حاضر استفاده كارخانه ها، شركت ها و واحدهاي توليدي بزرگ استان فارس از امكان حمل و نقل بار راه آهن اين استان مناسب نيست و اميدواريم رويكرد بخش خصوصي در اين زمينه تغيير كند.
او افزود: اين اداره كل براي حمل و نقل بار از طريق راه آهن تخفيف هايي در نظر گرفته است تا هزينه حمل بار به وسيله قطار با هزينه حمل جاده اي برابر باشد.
مدير كل راه آهن استان فارس ادامه داد: در راه آهن امكان اضافه كردن قطارهاي باري به اندازه مورد نياز وجود دارد ضمن اينكه تلاش ما بر ايجاد زيرساخت مناسب براي اضافه كردن قطارهاي مسافري است.
وي اضافه كرد: همچنين در سال 94 حدود 500 هزار نفر با قطار از استان فارس در مسيرهاي تهران و مشهد و ايستگاه هاي بين راهي، به صورت رفت و برگشت مسافرت كردند.
انصاري ادامه داد: سال گذشته به دليل استقبال خوب مسافران از قطار در استان فارس، شمار واگن ها افزايش يافت و به تبع آن ظرفيت قطار مسافري اين استان از 400 هزار نفر به 500 هزار نفر رسيد.
در اين آيين، قطار پنج ستاره فدك به طور رسمي وارد ناوگان حمل و نقل ريلي استان فارس شد و در مسير تهران حركت خود را آغاز كرد.
قطار فدك ازنوع قطارهاي چهار تخته است كه به دليل دارا بودن ويژگي هاي منحصر به فرد در رديف قطارهاي پنج ستاره قرار دارد.
علاوه بر امكانات مناسب درواگن هاي اين قطاربراي پذيرايي مطلوب ازمسافران، وجودمهمانداران داراي تحصيلات دانشگاهي و مسلط به دو زبان انگليسي و عربي از ويژگي هاي اين نوع قطارهاست.
بليت اين قطار از طريق دفاتر فروش بليت و وب سايت راه آهن جمهوري اسلامي ايران به نشاني اينترنتي WWW.RAi.ir قابل خريد است.
3002 /6118