۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82096124
T T
۰ نفر

امام خميني (ره) الگويي براي بشريت

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82096124
امام خميني (ره) الگويي براي بشريت

يادداشت اين هفته نشريه هدايت در آستانه سالروز ارتحال امام راحل با عنوان امام خميني (ره) الگويي براي بشريت به قلم مديرمسئول به نگارش درآمد.

اكنون كه در آستانه سالگرد رحلت بزرگمرد تاريخ ايران قرار داريم لازم است آن را بهتر بشناسيم و به ديگران نيز بشناسانيم چرا كه وي اسوه اي به تمام معنا براي بشريت امروز بود. بيش از يك قرن از تولد رهبر فرزانه و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني گذشت. اين شخصيت بزرگ در طول زندگي پربارش همواره براي بسط اسلام كوشيد و ميراثي از علم، دانش، شناخت، عقل، عرفان و انقلاب باشكوه خميني با شعارهاي الله اكبر- خداوند بزرگترين است- لااله الاّالله - خدايي جز الله نيست - استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، مزين بود. خميني سياستمداري بود كه سياست كشورداري خويش را بر پايه طرد قدرتهاي متفرعن جهاني با شعار نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي، قرار داده بود او پيام برادري و اخوتي به سوي همگي مسلمانان جهان فرستاد و آنها را به ميهماني با شكوهي دعوت كرد كه اتحاد تمامي رهروان راه ابراهيم، يهوديان، مسيحيان و مسلمانان را تضمين مي كرد. نداي همكاري، پشتيباني و دفاع از بشريت سرلوحه امورش بود و كمك به بي پناهان، محرومين و مظلومان جهان را وظيفه شرعي خود مي دانست. امام تا زمان وفاتش، شخصيتي معتقد بود، پس از تولد در خانواده اي مذهبي، تحصيلات خويش را تكميل كرده و به امر تدريس مشغول گشت. وي به عنوان يكي از استادان بزرگ و علماي مطرح مراكز علميه اسلام مشهور شد. امام نويسنده اي بزرگ بود كه كتابهاي متعددي راجع به فقه، عرفان، فلسفه، سياست و قوانين اسلامي نوشت و هزاران پيام، نامه، سخنراني، خطبه، حكم و دستور بيان كرد يا به رشته تحرير درآورد. تمامي اين آثار در دايرةالمعارفي به نام «صحيفه امام» گردآوري شده است. امام محبوب ملت ايران، مسلمانان و مظلومان جهان بود و همواره مي گفت: «من خدمتگزار شما هستم». به ملتش اعتماد كامل داشت و آنها نيز او را بسيار دوست داشتند و علي رغم اينكه در جنگ تحميلي، بعضي خانواده ها حتي تا سه فرزند خويش را در راه اسلام از دست داده بودند، با اين حال هنوز حاضر بودند تا آخرين قدم با امام همراهي نمايند و اين عمق عشق و احساسي را كه ملت ايران به امام داشتند ثابت مي كند. اين عشق و دوستي زمان وداع با پيكر پاك و مطهر امام بار ديگر جلوه گر گرديد زماني كه امام را به خاك مي سپردند در حدود 12ميليون عاشقانش او را با اشك، ناله و عزاداري خويش، تا آرامگاه ابدي اش و امروزه بارگاه پاك او ميعادگاهي است براي ايرانيان و خارجيان علاقه مند به شخصيت او. هر روزه ميليون ها نفر براي زيارت، دعا، طلب كمك و مغفرت و همچنين تجديد ميثاق با افكار پسنديده ايشان به سوي او مي شتابند. علاوه بر اين ملت ايران با اين اعمال، وفاداري خويش را به شخصيت امام و خط مشي صحيح او ثابت مي كنند.
خميني يك عارف واقعي بود او همواره مي فرمود: «عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصيت نكنيد». او هميشه به موقع دعا مي كرد اغلب تا پاسي از شب بيدار مي ماند و دعاهاي موكد را مي خواند، قسمت اعظم شب را با گريه و زاري و طلب عفو و بخشش از خداوند تا صبح پشت سر مي گذارد.
زماني كه امام سخن مي گفت تمامي شنوندگان ناخود آگاه به دليل تاثير سخنان زيباي وي، كاملا شيفته و متحير مي شدند و زماني كه در فعاليتي شركت مي كرد، همگان مي دانستند كه با طوفاني از انرژي روبه رو هستند و يا وقتي كه با عباي قهوه اي، عمامه مشكي و محاسن سفيدش حرف مي زد، گويي تمام اجزاي ساختمان گوش شده اند و در حال شنيدن سخنان متبركش هستند امام در فعاليتهايي كه شركت مي نمود به مانند جرياني از نور، روح و جان تمامي افراد را تحت الشعاع قرار مي داد و به اذهان آنها نفوذ مي كرد. افكار مردم را به سوي انگيزه انقلاب معطوف مي كرد و همگان از شخصيت واقعي او متعجب مي شدند. زماني كه در جمعي وارد مي شد در سكوت محض و تعادل فكري مطلق فرو مي رفت. صدها و هزاران ميهن پرست مسلمان، بزرگي و عظمت او را فرياد مي زدند و عشق به او و قبول راهنمايي هاي او را علنا اظهار مي نمودند، در آن زمان او به مانند هميشه كه حالتي بسيار عادي براي او بود، بسيار آرام در مقابل ملت مي ايستاد و آنان را نظاره مي كرد. او با خصومتي آشكار عليه اشخاص خائن مبارزه مي كرد و همواره دست خداوند همانند سايه اي از او محافظت مي نمود. قطعا امام الگويي براي بشريت بود و حقيقتا او نداي آدم، نوح، ابراهيم، موسي، عيسي و محمد(ص)، كه صلح و دوستي خداوند را عرضه مي كردند به گوش همگان رساند.او اظهار مي داشت كه دعاهاي وي در حق مردم، درخواست هاي دائم او از خداوند و روبرو شدن با دشمنان و ستم گران براي نجات كشور، قسمتي از وظايف اساسي او را تشكيل مي دادند و بر همين عقيده هم استواربود و ثابت ماند تا در جوار رحمت حق جاي گرفت، از خداوند مي خواهيم كه همواره بهشت برين را مأوا و منزل او قرار دهد.
7437/3028