۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۶
کد خبر: 82143276
T T
۰ نفر
روسیه: ناتو آگاهانه حساسیت های امنیت اروپا را نادیده می گیرد

مسكو- ایرنا- روسیه پس از اعلام تصمیم های سران 28 كشور عضو ناتو در نشست دو روزه ورشو پایتخت لهستان، اعلام كرد: پیمان آتلانتیك شمالی آگاهانه و عامدانه پیامدهای درازمدت منفی و ریسك های اقدامات خود را بر كل نظام امنیت اروپا نادیده می گیرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای افزود: ناتو تمامی تلاش های خود را بر بازداشتن تهدیدهای واهی از جانب شرق متمركز كرده است.
در این بیانیه آمده است: اكنون مسكو از ناتو می خواهد تمامی ابعاد برنامه های تقویت (توان نظامی) خود را در نشست ناتو - روسیه كه قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، توضیح دهد.
وزارت خارجه روسیه همچنین در یك موضع گیری دیگر ضمن تاكید بر اینكه مسكو اقدام های لازم را برای حفظ موازنه قوا و رفع تهدیدهای نظامی غرب انجام خواهد داد، اعلام كرد: پاسخ مناسب روسیه به پیمان آتلانتیك شمالی حتمی است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: مسكو با دقت تمامی اقدام های ناتو را زیر نظر دارد و براساس تاكیدهای قبلی نیز تدابیر لازم در قبال رویكردهای پیمان آتلانتیك شمالی بكار گرفته خواهد شد.
وی افزود: بار دیگر تاكید می كنم كه این اقدام ها بی پاسخ نمی ماند و مسكو حتما پاسخ مناسب را خواهد داد، هر چند این وضعیت انتخاب ما نیست.
الكساندر گروشكو نماینده دائمی روسیه در ناتو نیز پیش از آغاز نشست ورشو اعلام كرده بود كه تدابیر نظامی مسكو در مقابل اقدام های ناتو در شرق اروپا، این واقعیت را روشن خواهد كرد كه امنیت كشورهای میزبان این پیمان مختل می شود.
ناتو از سال 2014 با وجود هشدارهای مكرر مسكو حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود به نزدیك روسیه و حتی هم مرز این كشور عقب نشینی كند.
سران كشورهای عضو ناتو با ادامه این راهبرد در نشست ورشو، تصمیم گرفتند چهار گردان از نیروهای این پیمان در لهستان (شرق اروپا)، لتونی و استونی هم مرز روسیه و همچنین لیتوانی سه جمهوری بالتیكی شوروی سابق مستقر شود.
ناتو اعلام كرده است: تصمیم استقرار نیروهای جدید در شرق اروپا پس از ارزیابی و تجزیه و تحلیل شرایط كنونی گرفته شده است و در صورت نیاز حتی تقویت خواهند شد.
اروپام 391 ** 1516